Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) solicită modificarea prevederii din viitorul Cod fiscal prin care va fi introdusă supraimpozitarea veniturilor transportatorilor.
Acțiunile Guvernului din ultimii doi ani și jumătate, în defavoarea transportatorilor
„Propunerea de majorare a impozitelor pentru transportatori va băga în faliment toate firmele românești, după doi ani și jumătate în care transportatorilor li s-au pus piedici și nu li s-a acordat nici un fel de ajutor. Acest sector economic a fost grav afectat de restricțiile impuse de pandemie, apoi de majorarea prețurilor la carburanți și la polițele RCA. Toate acțiunile guvernelor din ultimii doi ani și jumătate au fost în defavoarea transportatorilor români”, se arată într-un comunicat al COTAR.
Conform acestuia, transportul rutier din România este ținta atacurilor permanente din ultimii ani, ale unor companii multinaționale care doresc să elimine firmele de pe piața românească, pentru a putea prelua această piață. Reprezentanții confederației susțin că se observă o permanentă sincronizare a acțiunilor guvernelor României cu dorințele companiilor care se pregătesc să intre pe piața din țara noastră, pentru că toate deciziile au fost luate astfel încât să distrugă firmele românești.
„Parlamentul a legiferat, iar Președintele României a promulgat, la finalul lunii martie 2022, Legea de corectare a abuzurilor ANAF, instituție care a interpretat în mod abuziv Codul fiscal, pentru a stabili impozite suplimentare pentru sectorul de transport rutier. Noua propunere de modificare a Codului fiscal, lansată în dezbatere publică fără consultarea prealabilă a transportatorilor, vine din nou cu majorarea impozitelor pentru salariații din transporturile rutiere, de până la 10 ori, după ce ni s-au dat asigurări că nu vor mai exista majorări de taxe și impozite în acest sector economic.
Guvernul vrea să anuleze o lege care a răspuns solicitărilor transportatorilor
Propunerea de modificare de la punctul 36 din Ordonanța pentru modificarea și completarea Codului Fiscal transformă în venituri impozabile toate sumele care depășesc 33% din salariul de bază, reprezentând indemnizații plătite pentru clauza de mobilitate. Prin această modificare, Guvernul trece încă o dată peste votul democratic din Parlamentul României și peste Președintele României, pentru a obține falimentarea transportatorilor români. Guvernul vrea, astfel, să anuleze o lege votată de Parlament și promulgată de Președinte, la mai puțin de 3 luni de la intrarea ei în vigoare – Legea 72/2022”, se mai arată în comunicat.
Transportatorii spun că această Lege a răspuns principalelor solicitări, răspunzând la nevoia de eliminare a incertitudinii juridice, în urma interpretărilor eronate din partea ANAF, privind impozitarea diurnei șoferilor profesioniști care operează transporturi rutiere internaționale în UE, astfel încât să se asigure competitivitatea transportatorilor rutieri români la nivel european. Legiferarea în acest sens a venit în contextul intrării în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1 privind detașarea conducătorilor auto.
„Conform legislației în vigoare, indemnizațiile plătite pentru clauza de mobilitate au același regim ca indemnizațiile de detașare/delegare, fără a fi impozitate suplimentar. Noua formulă de impozitare propusă pentru veniturile aferente prestațiilor suplimentare intră în contradicție cu toate deciziile și directivele UE, fiind calea cea mai sigură de a aduce firmele de transport românești în imposibilitatea continuării activității”, mai arată reprezentanții COTAR.
Domeniul transporturilor și activitățile conexe au contribuit cu peste 18% din PIB
Aceștia susțin că acest sector economic a generat, anul trecut, încasări valutare de aproape 7,5 miliarde de euro, bani care au ajuns în economia României, contribuind la excedentul de servicii din balanța de plăți cu peste 4,2 miliarde de euro, iar împreună cu toate activitățile conexe au contribuit cu peste 18% din PIB-ul României.
„Pierderile calculate în urma aplicării prevederilor actuale pentru viitorul Cod fiscal sunt de circa 1,5 miliarde de euro pe an. În același timp, continuă scumpirea carburanților, chiar și când prețul barilului de petrol scade, însă Consiliul Concurenței consideră că este normal să se întâmple așa. La fel consideră și în legătură cu scumpirea polițelor RCA, la toate firmele de asigurări”, au mai transmis reprezentanții confederației.