Fie ei de stat sau privaţi, de mărfuri sau de persoane, rutieri sau feroviari, transportatorii români sunt nevoiţi să suporte, în mare parte din buzunarul propriu, o pierdere lunară de 166,67 de milioane de euro, cauzată de scumpirea cu aproape 70% a motorinei în ultimii trei ani de zile. Capital a calculat această valoare ținând seama de dimensiunea parcului auto autorizat pentru transportul de mărfuri şi persoane, consumurile medii ale fiecărui tip de autovehicul, precum şi de datele furnizate de CFR Călători şi CFR Marfă.
De parcă nu ar fi fost destul, camionagiii s-au confruntat și cu o contractare fără precedent a cererii de transport, astfel că, potrivit operatorilor din domeniu, abia mai reușesc să-și acopere cheltuielile. „În ultimii trei ani de zile, volumul cererii de transport a scăzut cu cel puțin 30%, în special pe relațiile externe. Cel mai mult au scăzut comenzile pe relația Germania, dar și Olanda. Ca urmare a scandalului legat de opoziția Olandei față de aderarea României la spațiul Schengen, importurile de flori și legume din această țară au scăzut cu cel puțin 50%“, a declarat Constantin Muraru, patronul societății ROLI Trans, unul dintre cei mai mari operatori în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri. Cu alte cuvinte, costuri mai mari, determinate de scumpirea carburanților, și încasări mai mici, din cauza reducerii cererii, fapt care i-a împiedicat pe transportatori să majoreze tarifele la nivelul care ar fi fost necesar pentru menținerea ratei profitului. „De-abia ne mai putem acoperi cheltuielile. Încercăm să rezistăm pe piață, dar este foarte dificil“, a concluzionat Muraru.

În România, există în momentul de faţă 109.809 camioane de peste 3,5 tone autorizate să desfăşoare transporturi de mărfuri, conform datelor Autorităţii Ru­tiere Române (ARR). „Pentru a fi eficient, un camion trebuie să parcurgă minimum 100.000 km pe an. Sigur, camioanele care operează relaţia Asia, unde sunt mai multe vămi, nu pot face mai mult de 80.000 km pe an, însă ma­jo­ritatea preiau con­tracte în ţările co­munitare“, ne-a de­clarat  vice­pre­şe­­din­­tele Uniunii Na­ţionale a Trans­por­tato­rilor Rutieri din Ro­mâ­nia (UNTRR), Ion Lixandru. Tot ela precizat că, din informaţiile sale, con­sumul mediu de carburant este de 32 de litri la suta de kilometri. Făcând calculul, rezultă că cele peste 100.000 de camioane au un consum lunar de combustibil de circa 300 milioane de litri.

Microbuzele şi autocarele, „arse“ la rezervor

La transportul de persoane, lucrurile sunt puţin mai complicate, în sensul că un microbuz are un consum mult mai mic decât un autocar. Diferă şi parcursurile medii anuale. În general, un microbuz parcurge anual 55.000 km potrivit estimărilor inspectorului şef al Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, Virgiliu Cucliciu. În conformitate cu datele ARR, în România sunt autorizate 12.437 de microbuze, adică vehicule de transport persoane cu mai puţin de 23 de locuri. Consumul mediu al acestora este de 12 litri la suta de kilometri. În consecinţă, avem de-a face cu un consum mediu lunar de 6,8 milioane de litri de motorină, pentru această categorie de vehicule. Situaţia se complică atunci când vine vorba de autobuze. „Un autocar de 23-35 de locuri consumă în medie 30 de litri la suta de kilometri, iar unul de 35-55 de locuri, 30 de litri“, spune Cucliciu. Cum statistica ARR nu indică decât numărul autocarelor cu peste 23 de locuri – 10.706 – am luat în calcul un consum mediu de 25 de litri la suta de kilometri, rezultând un total de 1,78 milioane de litri pe lună.

Pierderi în sistemul feroviar

Dar pierderile nu se limitează la sistemul rutier. „Pentru remorcarea trenurilor, SNTFC CFR Călători SA consumă, în medie, 4.700 tone motorină într-o lună de vară şi 6.000 tone într-o lună de iarnă. Ca urmare a majorării preţului carburanţilor din ultimul an, cheltuielile companiei cu combustibilul au crescut, în 2011 faţă de 2010, cu 30%“, ne-au precizat oficialii societăţii. Luând în calcul o densitate a motorinei de 0,84, cantitatea lunară (pe timp de iarnă) consumată de CFR Călători este de 7,14 milioane de litri. Cum cota de piaţă a CFR Călători (ţinând cont de indicatorul tren kilometru) este de 80%, se poate spune că sistemul feroviar de transport călători (inclusiv operatorii privaţi) „înghite“ lunar 8,92 milioane de litri de motorină.

La rândul ei, CFR Marfă consumă lunar 2.000 de tone de motorină, adică 2,38 milioane de litri. Aplicând acelaşi algoritm (cota de piaţă a CFR Marfă este, portivit ultimelor informaţii disponibile, de 58%), rezultă că transportatorii de mărfuri pe calea ferată au nevoie, lunar, de 4,1 milioane de litri. Făcând totalul, obținem o cantitate de 314,47 milioane de litri lunar, utilizată de transportatorii români (fără a include însă aici carburantul utilizat de regiile de transport public din marile oraşe). Potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene, cuprinse în Oil&Gas Bulletin, la data de 12 ianuarie 2009, preţul mediu al motorinei comercializate la pompele din România era de 3,38 lei pe litru, adică 0,79 euro. Aceeaşi sursă ne indică preţul mediu pe 23 ianuarie 2012, şi anume 5,735 lei pe litru, adică 1,32 euro.

5,5 milioane de euro pe ziIntroducând în ecuaţie toate datele enumerate mai sus, rezultă o pierdere lunară de 166,67 milioane de euro. Altfel spus, 5,5 milioane de euro pe zi. În majoritatea cazurilor, banii sunt suportaţi din bu­zu­narul transportatorilor. Dacă, în ceea ce priveşte transportul de persoane, tarifele au mai crescut – să nu uităm ma­jorarea de 18% din vara trecută de la CFR Călători, care a dus la scumpiri şi în transportul rutier – altfel stau lucrurile în cazul transportului de mărfuri. „Tarifele au mai crescut, însă nu într-atât încât să acopere scumpirea carburanţilor, pentru că ce­re­rea de transport a scăzut“, explică Lixandru.

„În ceea ce priveşte majorările de pre­ţuri la carburanţi, acestea s-au regă­sit în­tr‑o mică măsură în tarifele de transport, din cauza contracţiei pieţei şi a con­cu­ren­ței foarte dure pe piaţa serviciilor de transport feroviar de marfă. În funcţie de relaţiile pe care sunt efectuate transporturile şi de ponderea de tracţiune diesel (li­nii ne­electrificate pe care circulă locomotive Diesel şi în cazul efectuării de manevre), costurile s-au majorat cu procente cuprinse între 1% şi 15% (din octombrie 2009 şi până în prezent)“, au declarat, la rândul lor, oficialii CFR Marfă.