Companii de logistică și transportatori sunt dispuși să susțină transportul intermodal (sistemul RO-LA) până la finalizarea lucrărilor la tronsoanele de autostradă importante, precum Sibiu-Pitești și Comarnic-Brașov, însă autoritățile întârzie să pregătească acest proiect chiar dacă au obținut avizul de susținere financiară din partea Comisiei Europene.
“Putem urca marea majoritate a camioanelor pe tren, astfel încât să eliberăm șoselele de trafic, poluare, zgomot și accidente”, a precizat Rareș Măcinică, general manager al Lagermax AED România, în cadrul evenimentului “Transporturi și Infrastructură”, organizat ieri de revista Capital.
El a menționat că a analizat proiectul pregătit de Ministerul Transporturilor în acest sens, al cărui termen de implementare ar fi orizontul anului 2020.
“Acel sistem RO-LA, care știu că a fost dezvoltat de CFR Marfă, există dar nu prea este folosit. Transportul intermodal este foarte folosit în Europa. De exemplu, în Elveția este obligatoriu ca transportul rutier să fie încărcat pe aceste platforme. Este foarte ușor din punct de vedere logistic.Ne putem gândi chiar la obligativitatea ca tot ce înseamnă transport cu camioane de la București la Brașov sau la Sibiu să fie mutat pe calea ferată până se termină autostrada”, a declarant Rareș Măcinică.
Potrivit acestuia, atât Lagermax AED cât și alți transportatori sau firme de logistică vor să contribuie la acest transport intermodal. “Cred că aproape 50% din transportul pe rutier, mai ales cel containerizat, poate fi încărcat pe calea ferată”, a spus managerul Lagermax AED România.
El a menționat că în acest moment transportul intermodal nu poate fi realizat din cauza vitezei reduse de pe calea ferată și a costurilor mari, care sunt peste cele destinate transportului rutier.
“Ideea este de a ne gândi la soluții de interconectivitate, asta ne lipsește foarte mult. Ca logisticieni, hub-urile ar trebui să fie cu acces cât mai facil la calea ferată. Astfel, vom reduce numărul accidentelor rutiere, vom elibera șoselele, vom polua mai puțin. Asta ar trebui să se întâmple din punctul meu de vedere în următorii ani”, a explicat Rareș Măcinică.
Întrebat în cât timp un camion traversează acum România de la Constanța la Nădlac pe coridorul IV, managerul Lagermax AED România a menționat că un camion de 20 de tone ar putea parcurge această distanță în 16-18 ore, doar că la acest timp se adaugă și orele de pauză pe care trebuie să le facă șoferul. “Dacă am avea transportul RO-LA, am putea reduce semnificativ acest timp, iar șoferii se pot odihni în perioada transportului pe calea ferată”, a mai spus Măcinică.
Răzvan Cuc: Comisia Europeană a aprobat subvenționarea, CFR Marfă are deja vagoanele
Prezent la evenimentul organizat de revista Capital, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a menționat că transportul intermodal este unul dintre obiectivele sale.
Potrivit acestuia, autoritățile române au depus un proiect pe fonduri europene pentru a susține această subvenție. “Comisia Europeană a aprobat subvenționarea, alocarea de sume și metodologia urmând să fie pregătite de către Ministerul Mediului. Acest lucru putea să se întâmple încă de anul trecut, dar nu s-a făcut. Am reluat discuțiile cu cei de la Ministerul Mediului și cu directorul CFR Marfă să urgentăm această procedură și să începem să folosim transportul RO-LA”, a declarat Răzvan Cuc.