Prețurile carburanților vor continua să crească anul acesta, așa cum s-a întâmplat și în 2011, dacă în piața locală de distribuție nu va apărea un nou jucător, care să echilibreze ”anumite aspecte”, sunt de părere reprezentanții transportatorilor din România.
”Așteptăm ca o nouă companie importantă pentru piața de distribuție a carburanților, un jucător din Vest să apară în România. Dacă nu, vom ajunge să avem încă 20 de creșteri ale prețului carburanților anul acesta, așa cum s-a întâmplat și în 2011”, spun reprezentanții Federației Operatorilor Români de Transport (FORT). De altfel, din 2008 și până în prezent prețul carburanților aproape s-a dublat, susţin aceştia, ceea ce a avut ca efect și alte scumpiri ale produselor de bază pentru populație.
”Transportatorii vor continua să aibă pierderi și în 2012. Marja de profit s-a subțiat substanțial din vara anului trecut, de când au început creșteri necontrolate ale prețului la carburanți”, spune Dan Petrescu, proprietarul companiei de transport rutier Dacos, din Râmnicu Vâlcea. Acesta a făcut o comparație cu prețurile din Austria unde, de curând, a alimentat motorină de calitate superioară la un preț mai mic decât în România.
”Acolo cum se poate și la noi nu? Aici este problema”, subliniază Petrescu. În opinia lui, carburanții nu ar trebui să depășească 35-40% din totalul costurilor unui transportator. Ori, în prezent, aceste costuri depășesc 50%. Implicit, multe firme mici nu vor reuși mențină un echilibru între costuri și încasări, vor avea pierderi mari și vor intra în faliment.
Săptămâna trecută, oficialii Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, (UNTRR), au atras atenția asupra unor noi ”nereguli” în funcţionarea pieţei petroliştilor. ”Considerăm că OMV Petrom scumpeşte carburanţii, din nou, pentru a-şi acoperi costurile din amenda cu care a fost sancţionată de Consiliul Concurenţei (CC)”, au spus ei.
La 10 ianuarie, Consiliul Concurenţei a anunţat în mod oficial amendarea unor importante companii petroliere din România pentru o înţelegere neregulamentară între acestea, al cărei iniţiator a fost OMV PETROM, privind scumpirea unui sortiment de combustibil. După doar două zile OMV Petrom a majorat preţurile carburanţilor la toate sortimentele cu nouă bani pe litru.
La numai o zi după ce OMV Petrom a crescut preţurile benzinei şi motorinei cu 9 bani pe litru, celelalte două mari companii au aplicat o creştere aproape similară.
De exemplu, la Lukoil România, cea de-a treia companie de pe piaţa românească în funcţie de numărul de staţii, a scumpit toate sortimentele de carburanţi comercializaţi în staţiile proprii cu 9 bani/litru.
În cazul Rompetrol, preţurile au fost majorate cu 6 bani/litru la benzină şi cu 7 bani la sortimentele de motorină