Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită autorităţilor eliminarea supraaccizei de la 1 ianuarie 2016, pe motiv că restituirile sunt de doar 0,8% din cele estimate, din cauza birocratizării excesive, iar perioadele de rambursare sunt extrem de lungi şi impredictibile, afirmă UNTRR într-un comunicat de presă.
'În primele şapte luni din 2015, a fost returnat către transportatorii rutieri doar un procent de 0,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru anul în curs, ceea ce dovedeşte încă o dată că această facilitate este nefuncţională şi că supraacciza la combustibili ar trebui eliminată cât mai rapid, începând cu 1 ianuarie 2016, aşa cum prevedea iniţial Codul Fiscal. Concret, în perioada ianuarie – iulie 2015, s-au restituit numai 4,98 milioane lei (1,12 milioane euro) către transportatori, suma aferentă pentru 172 de cereri, deşi bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro). În 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar în luna decembrie au fost făcute plăţi, când au fost plătite 7 cereri de rambursare în valoare totală de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adică 0,45%', se arată în comunicat.
Potrivit secretarului general al UNTRR, Radu Dinescu, reducerea TVA de la 24% la 20% este o măsură benefică, deoarece înseamnă o scădere a preţului la motorină.
'Transportatorii români privesc cu neîncredere ultimele discuţii din jurul Codului Fiscal care prevăd menţinerea supraaccizei la carburanţi până la 1 ianuarie 2017. Ne bucură reducerea TVA de la 24% la 20%, deoarece înseamnă o scădere a preţului la motorină, însă suntem îngrijoraţi de menţinerea accizei suplimentare, deoarece, până în prezent, nu a adus efectele scontate – încasările la buget au scăzut, schema de rambursare nu funcţionează, iar kilometrii de autostradă promişi nu au fost realizaţi. În ceea ce priveşte restituirea de accize, lipsa de coerenţă şi funcţionalitatea dezastruoasă fac inutilă măsura şi toată lumea pierde', a declarat Radu Dinescu.
Conform UNTRR, o scădere a consumului de motorină cu 13,5% ar anula orice venit suplimentar la bugetul statului datorat creşterii accizei la motorina de la 330 euro/1000 litri – la 1 ianuarie 2013, la 400 euro/1000 litri – în aprilie 2014.
'Din circa 5 miliarde de litri de motorină şi 2 miliarde de litri de benzină consumaţi în România anual, o scădere a consumului de motorină cu 13,5% ar anula orice venit suplimentar la bugetul statului datorat creşterii accizei la motorină de la 330 euro/1000 litri – prag minim la nivel european atins de România la 1 ianuarie 2013, la 400 euro/1000 litri din aprilie 2014. În iulie 2014, Institutul Naţional de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România. Pentru a recupera, statul român calculează rata de schimb pentru plata accizelor la carburanţi într-un mod ingenios la o rată de 4,7380 lei, în loc de 4,4093 (rata din prima zi lucrătoare a Băncii Centrale Europene, rata obligatorie până la atingerea pragului minim al accizelor la carburanţi în UE), majorând cu 7,45% valoarea colectată în lei', se precizează în comunicat. AGERPRES