Transportatorii spun că urmează falimente în lanţ din cauza noului sistem de taxare din România

camioane

Sursă: Dreamstime

Principalele federaţii ale transportatorilor din România ameninţă că vor bloca ţara, în cazul în care autorităţile nu renegociaza legislaţia impusă prin PNRR, care ameninţă să bage în faliment acest tip de afaceri şi să ducă, inevitabil, la un adevărat colaps economic la nivel naţional. Ce spun transportatorii despre preţul aşteptat pentru roviniete?

Se anunţă probleme majore pentru transportatorii din România, iar aceştia ameninţă cu blocarea şoselelor, având în vedere explozia anunţată pentru preţul rovinietelor.

Transportatorii anunţă „falimente în lanț și colaps economic” în România din cauza noului sistem de taxare

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), APTE 2002 și APULUM atrag atenţia că, din cauza modificărilor substanțiale în sistemul de taxare, se va ajunge la costuri şi de 15 ori mai mari pentru transportorii de marfă. Cele trei organizaţii cer aşadar renegocierea de urgenţă a PNRR.

„Niciodată nu s-a mai întâmplat ca transportatorii să fie invitați pentru dezbatere publică doar ca să fie puși în fața faptului împlinit, după ce deja îi este impusă României transpunerea în legislația națională, din iunie, a unor modificări substanțiale în sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfă.

Prețul rovinietei va crește pentru România de la 1.200 la 7.050 de euro, din 2026, pentru camioane Euro VI, dar vor fi creșteri mult mai mari la camioanele Euro V și Euro IV. În România nici măcar nu sunt camioane Euro VI acum.

Ceea e se dorește a fi legiferat în această vară va genera falimente în lanț și colaps economic, dar asta înseamnă și foamete și revolte sociale grave, pentru că se vor întrerupe lanțurile de aprovizionare. Niciun transportator nu-și va permite să plătească taxele impuse prin PNRR.

Prețurile produselor ar crește de 10 ori la raft și oricum nu le va putea cumpăra nimeni, deci și magazinele vor da faliment. Nu este vorba doar despre transportatori, ci de toată România”, transmite COTAR marţi, 23 mai.

Transportatorii nu vor mai putea suporta costul rovinietelor

Confederaţia atrage atenţia şi asupra creşterii explozive ce va urma în cazul rovinietelor pentru transportatori. COTAR subliniază că totul va duce la falimentul afacerilor şi va distruge, într-un final, economia României.

„Acest proiect de lege a fost impus prin PNRR, dar cineva l-a scris cu scopul de a falimenta toți transportatorii și de a genera foamete”, se arată în mesajul COTAR.

„Impunerea unor roviniete de 6 ori mai scumpe din 2026, apoi de cel puțin 16.250 de euro pe an, din 2035, ne va duce la faliment și va distruge economia României! La acestea se vor adăuga și alte scumpiri, taxe și impozite.

Rovinieta va costa cel puțin 7.050 pentru un camion nou, foarte puțin poluant, Euro VI, peste 3 ani, apoi va ajunge la cel puțin 16.275 de euro pe an, din 2035, tot pentru un camion Euro VI. Pentru un camion electric, nepoluant, transportatorii vor plăti doar jumătate din preț, deși se presupune că fiind nepoluant nu mai e necesară plata unei roviniete care acoperă costurile… poluării!

Acest proiect de lege a fost impus prin PNRR, dar cineva l-a scris cu scopul de a falimenta toți transportatorii și de a genera foamete”, mai transmite sursa citată.

„Dacă ni se impun astfel de taxe, ar trebui să se aplice după ce România ajunge la nivelul Austriei – care a fost luată drept exemplu”

Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, atrage atenţia că taxarea a fost stabilită ca şi cum România ar fi deja o ţară membră a Spaţiului Schengen.

„Nu s-a ținut cont de diferențele majore între România și Austria, ci s-au introdus taxe ca și cum am fi o țară din spațiul Schengen, cu foarte mulți kilometri de autostradă și salariul minim pe economie 3,000 de euro net pe lună.

Nu ne-a întrebat nimeni nimic, nu ne-a chemat măcar să ne explice cum anume s-a transpus o directivă europeană în legislația românească, pentru că la baza acestei transpuneri trebuie să stea o analiză completă a tuturor factorilor, o evaluare făcută de profesioniști.

În mod normal, dacă ni se impun astfel de taxe, ar trebui să se aplice după ce România ajunge la nivelul Austriei – care a fost luată drept exemplu, când s-au calculat noile tarife pentru transportatori – dar să ne lase mai întâi măcar 5 ani să producem și să câștigăm la fel ca austriecii, pentru că după 5 ani am putea plăti noile roviniete”, a afirmat liderul COTAR.