Transportatorii vor demiterea lui Bogdan Chirițoiu
Transportatorii susțin că premierul Marcel Ciolacu ar trebui să ”finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenței, pentru însănătoșirea acestei instituții grav bolnave care, în mod evident susține activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piața de reparații auto și transporturi”.
„Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită Guvernului și Parlamentului să schimbe de urgență președintele Consiliului Concurenței. Premierul României, Marcel Ciolacu, poate demara procedura de revocare din funcție a lui Bogdan Chiritoiu de la șefia Consiliului Concurenței, pentru evidenta legătură a acestuia cu piața de asigurări RCA.
Companiile multinaționale vând polițe RCA cu 250% mai scumpe decât acum 3 ani. Premierul României ar trebui să finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenței, pentru însănătoșirea acestei instituții grav bolnave care, în mod evident susține activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piața de reparații auto și transporturi.
Pentru cei care uită cine conduce Consiliul Concurenței, reamintim următoarele fapte: Consiliul Concurenței a refuzat în mod repetat verificarea modului de funcționare a pieței RCA de asigurări din România, până în anul 2015, când transportatorii au organizat primul protest național, împotriva creșterii nejustificate a valorii polițelor RCA. La acel moment, transportatorii au bătut cu pumnul în masa Guvernului României, iar vicepremierul Vasile Dâncu a înțeles că în piața de asigurări RCA și la ASF se întâmplă ceva profund greșit, iar 8 milioane de șoferi din România sunt afectați de activitatea celor două instituții”, a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
Potrivit acestuia, Bogdan Chirițoiu părea să nu fie conștient de înțelegerile de prețuri dintre firmele de asigurări din acea perioadă. Abia sub presiunea mediei a realizat că instituția pe care o conduce trebuie să demareze o anchetă detaliată asupra pieței asigurărilor RCA. Ancheta a relevat că, în intervalul octombrie 2012 – noiembrie 2016, companiile de asigurări nu și-au determinat tarifele în mod independent. Au acționat coordonat pentru a le majora, în urma discuțiilor purtate în cadrul asociației lor.
„Până în prezent am putut vedea cum președintele Consiliului Concurentei a acționat în sprijinul firmelor de asigurări, solicitând public, în repetate rânduri, eliminarea dreptului șoferului român de a-și putea achiziționa RCA pentru o perioadă de o lună. Sub ochii Consiliului Concurenței, piața de asigurări RCA a devenit de tip oligopol, iar societăți precum City Insurance și Euroins au ajuns să obțină o cotă de piață cumulată de peste 75% – în timp ce dl Chirițoiu nu a văzut nimic în neregulă”, a mai spus președintele COTAR.
Cum au crescut tarifele RCA
Vasile Ștefănescu a adăugat că în iulie 2021, toate companiile care ofereau RCA au notificat ASF cu 60 de zile înainte despre intenția lor de a crește tarifele RCA. Două luni mai târziu, în septembrie 2021, ASF a retras licența de funcționare a firmei City Insurance.
În aceeași lună, toate tarifele RCA au crescut cu peste 40%. Cu toate acestea, Consiliul Concurenței nu a inițiat nicio investigație cu privire la înțelegerile de preț dintre companiile de asigurări, care au crescut în mod coordonat prețul RCA, fără o justificare clară. Iar acest aspect a stârnit nemulțumirea șoferilor din România, care au înțeles rapid ce s-a întâmplat de fapt.
„Aflăm din raportul ASF că în primele 9 luni ale anului trecut, prețul RCA a crescut cu aproximativ 8%. Această creștere a tarifului RCA s-a realizat în timp ce prețurile erau (doar teoretic) plafonate. Consiliul Concurenței a ales în continuare să nu acționeze. Dar aceeași instituție acordă un sprijin vădit firmelor de asigurări care vând RCA: Bogdan Chiritoiu iese public și solicită Parlamentului plafonarea mascată a prețului la reparații – și, de fapt, distrugerea acestei categorii de servicii”, a continuat el.
Aceeași analiză arată că cheltuielile cu mâna de lucru pentru reparații în service-urile auto din România nu reprezintă mai mult de 5% din totalul sumelor colectate din tarifele RCA. În schimb, cheltuielile interne ale asigurătorilor depășesc cu mult 50% din încasările totale. Cu toate acestea, președintele Consiliului Concurenței nu consideră că există vreo problemă, spune Vasile Ștefănescu.
Cum se reduce prețul RCA?
Plafonarea tarifelor la unitățile de reparații auto nu este soluția pentru reducerea prețului RCA. Acest lucru l-a explicat COTAR înainte de adoptarea acestei soluții considerate inadecvate de către Guvern. Cheltuielile administrative ale companiilor de asigurări sunt de peste 10 ori mai mari decât totalul despăgubirilor pentru mâna de lucru, plătite de către aceste companii.
Industria auto și cea de transport sunt grav afectate de această situație. Acestea sunt industrii care contribuie cu aproximativ 20% la PIB-ul României. Pe de altă parte, piața de asigurări este de peste 10 ori mai mică. Primește însă un sprijin disproporționat din partea instituțiilor românești, în detrimentul intereselor statului, mai spune președintele COTAR.
„Domnule Prim Ministru, Marcel Ciolacu, COTAR vă solicită public începerea procedurii de demitere a președintelui Consiliului Concurenței! Ne-am săturat să vedem cum este condusă această instituție, de peste 15 ani, în favoarea unora și în detrimental altora! Dacă nu vă convingem prin acest comunicat, vom fi nevoiți să recurgem la toate formele de protest legale!”, a conchis el.