Transportul aerian se regionalizeaza

Institutul National de Cercetari Aerospatiale a elaborat proiectul Companiei Nationale de Transport Aerian National (CNTAR). O data pus in practica, o calatorie de la malul marii pana la munte va insemna mai putin de doua ore. Aceasta pentru ca sistemul de transport se realizeaza cu aeronave de capacitate mica (10 - 12 locuri), care pot folosi piste semiamenajate. "In tara sunt cateva sute de astfel de piste, care, cu investitii minime, pot fi incluse in circuit. Avantajele sunt evidente. In loc

Institutul National de Cercetari Aerospatiale a elaborat proiectul Companiei Nationale de Transport Aerian National (CNTAR). O data pus in practica, o calatorie de la malul marii pana la munte va insemna mai putin de doua ore. Aceasta pentru ca sistemul de transport se realizeaza cu aeronave de capacitate mica (10 – 12 locuri), care pot folosi piste semiamenajate. „In tara sunt cateva sute de astfel de piste, care, cu investitii minime, pot fi incluse in circuit. Avantajele sunt evidente. In loc de aterizarea clasica la Kogalniceanu, care presupune continuarea deplasarii cu masina inca 40 de kilometri, prin CNTAR calatorul ajunge direct la Neptun, unde exista o astfel de pista. Tot pentru turism se poate ajunge lejer la Brasov, o destinatie inexistenta in acest moment pentru transportul aerian clasic. si accesul in Delta este mai facil, existand pista la Sulina. Deci pentru turism avantajele sunt evidente”, spune Catalin Nae, cercetator la INCA, unul dintre initiatorii proiectului. „Acest sistem de transport permite dezvoltarea cailor de comunicatie intre centre importante din Romania. Totodata, pot fi introduse in circuitul economic regiuni mai izolate”, considera Viorel Cristea, secretar general in Ministerul Administratiei Publice, autoritate care este solicitata sa ia parte la crearea CNTAR.
Acest sistem de transport aerian este o obisnuinta in Occident. „In Germania exista circa 2.000 de astfel de aeroporturi. Costul unei asemenea calatorii este mai mic, in primul rand pentru ca sunt aproape eliminate taxele de aeroport”, spune Catalin Nae. „Pana la urma, cu sau fara sprijinul autoritatilor, acest gen de transport se va infiinta in Romania la nivel privat, numai ca se va dezvolta foarte greu si nu va exista nici un interes pentru crearea unei aeronave romanesti”, spune Catalin Nae.
Proiectul prevede ca primele zboruri sa fie efectuate anul viitor cu aeronave inchiriate, urmand ca in 2007, din incasarile obtinute, sa fie comandate la Romaero primele 15 aeronave de capacitate mica. „Unul dintre obiectivele importante ale proiectului il reprezinta realizarea si dezvoltarea unei aeronave de transport usoara, proiectata si realizata in Romania, capabila sa opereze in conditiile proiectului. Aceasta aeronava va permite mentinerea potentialului tehnologic si de cercetare in domeniul aeronautic in Romania”, spune Catalin Nae.
Fondurile necesare CNTAR sunt estimate la 11 milioane euro, din care se mizeaza pe o finantare bugetara de cinci milioane euro in perioada 2003 – 2007. „Intelegem ca este un proiect de anvergura care trebuie sprijinit, avantajele pentru autoritatile locale fiind evidente: dezvoltarea unor activitati comerciale si de servicii in zona acestor aeroporturi, stimularea turismului, dar si a afacerilor. Mai mult, datele prezentate arata infiintarea a cate 60 de locuri de munca pentru fiecare aeroport cuprins in acest proiect. Urmeaza sa studiem detaliile”, spune Viorel Cristea.
Din calculele de pana acum, pretul mediu al unui bilet in acest sistem este de 60 euro. „Daca punem in balanta confortul si operativitatea, avantajul este evident”, sustine Catalin Nae.
In prima faza vor fi incluse in Compania Nationala de Transport Aerian Regional un numar de 25 de aerodromuri, iar dupa 2007 se va ajunge la 50. Vor opera 50 de aeronave cu doua-trei curse zilnic, ceea ce va permite transportul a 1.000 de pasageri.