Cele 71 de cadavre descoperite într-un camion pe o șosea din Austria săptămâna trecută, sunt doar o bucăţica sumbră a unui val de extindere rapidă a fenomenului contrabandei umane care confiscă Europa, au declarat oficialii însărcinați cu deterctarea şi arestarea călăuzelor.
Citiți și Imigranții văzuți prin ochii unei românce: „Au haine de firmă și telefoane scumpe”
Microbuzele, folosite odată la contrabandă de țigări sunt utilizate acum pentru o marfă mult mai fragilă: oamenii. Pe rețelele sociale sau personal, emigranții pot alege dintr-un meniu larg de servicii, variind de la un loc alunecos pe o barcă de cauciuc pentru Grecia, până la un charter de afaceri direct spre Raiul refugiaţilor, Suedia.
Drumul anevoios de-a lungul Balcanilor de Vest a luat o amploare fără precedent în ultimele luni, după ani în care sirieni și irakieni care fug de război au favorizat o rută maritimă periculoasă din Libia. Acum mii de imigranți pornesc în fiecare zi la un drum lung de la taberele de refugiați vecine Siriei până în Europa de Vest. Ei fac acest lucru mână în mână cu traficanți, care îşi fac de multe ori publicitate în mod deschis, pe Facebook sau pe alte reţele sociale, scrie Washington Post.
"Există un număr tot mai mare de rețele care le-am văzut în trecut şi care făceau trafic de droguri și care acum fac contrabandă cu oameni ", a declarat Robert Črepinko, șeful unității de crimă organizată al Europol, divizia de poliție a Uniunii Europene . "Numărul de activități infracționale creşte cu aceeași viteză ca și numărul de imigranți ilegali."
Boom-ul penal a fost atât de rapid, încât noua unitate de monitorizare online a Europol, care a început la 1 iulie urmărirea activității mass-media şi sociale legate de terorism, s-a extins recent pentru a monitoriza traficul, a spus Črepinko.
Autoritățile naționale de aplicare a legii s-au luptat pentru a ține pasul cu afluxul de imigranți, iar unele reţele criminale s-au orientat spre noi domenii de afaceri.
"Ca o întreprindere criminală globală, această afacere este foarte profitabilă", a declarat Patrik Engström, șeful Poliției de frontieră suedeze, care a monitorizat contrabanda şi traficul uman ani de zile, și a privit cum acesta a prins viaţă în Europa, la începutul anului 2014.
Suedia, împreună cu Germania, a devenit destinație de top a solicitanţilor de azil, după ce guvernul a anunțat că refugiații sirieni vor beneficia de rezidență permanentă și dreptul de a primi familii întregi în granițele pașnice ale țării.
O calatorie All Inclusive
Engström a descoperit pentru ca refugiaţii să ajungă în Suedia, care este ca un arc sau un pod peste toate problemele drumului: un avion charter care decolează din Turcia, plin cu refugiaţi sirieni, iar preţul de persoană pentru o calatorie până în Suedia este aproximativ 10.000 de dolari de persoană. În momentul în care avionul aterizează, refugiaţii cer azil, a spus oficialul suedez.
Gama largă de metode reflectă metodele diferite prin care ajung la destinaţie solicitanţii de azil. Conflictul din Siria, intrat în al cincilea an, a tulburat vieţilor multor familii din clasa de mijloc, care au făcut economii de-a lungul vremii. Mulți dintre ei au rămas în apropiere de Siria ani de zile, în speranța că într-o zi se vor întoarce acasă, înainte de a renunța și de a o coti spre Europa.
"După cum devine tot mai dificilă mutarea în Europa, costurile pentru imigranți și nevoile traficanților vor creşte ", a declarat Tuesday Reitano, șeful Inițiativei Globale împotriva criminalității organizate transnaționale.
Un loc în avion charter Istanbul – Stockholm costă aproximativ 10.000 de dolari de persoană;
Un loc pe o barcă din Bodrum, Turcia până în insula Kos din Grecia costă între 1000 şi 2000 de dolari;
Un loc pe o barcă din vestul Libiei până în insula Lampedusa, Italia costă între 900 şi 4000 de dolari;
Drumul terestru între Turcia şi Germania costă între 10.000 şi 12.500 de dolari de persoană;
Drumul de la Budapesta la Viena costă între 650 şi 1000 de dolari de persoană;
Un loc într-un taxi clandestin de la frontiera dintre Serbia şi Ungaria până la Budapesta costă 200 de dolari;
Un loc într-un taxi clandestin de la frontiera dintre Serbia şi Ungaria până în Austria costă 1100 – 1200 de dolari.
Există ,aşadar, un serviciu pentru fiecare preț, variind de la sute de dolari pentru o călătorie peste Mediterana la mii de dolari pentru călătorii mai lungi, mai complexe, au declarat oficialii occidentali. Într-o eră smartphone, multe dintre serviciile de contrabandă sunt disponibile pe limba arabă pe Facebook și alte site-uri de socializare. Imigranții pot, de asemenea, comunica unul cu altul de-a lungul călătoriei, folosind instrumente de mesagerie, cum ar fi WhatsApp pentru a avertiza cu privire la locurile care sunt supravegheate de poliţie.