În bătălia pentru diminuarea poluării, transportul pe calea ferată câştigă teren în faţa celui rutier şi aerian. „Vă mulţumim că aţi ales Trenitalia şi că, în acest mod, aţi contribuit la reducerea emisiilor de CO2“. Mesajul poate fi auzit de cei care apelează la compania naţională italiană de cale ferată. Anunţul este un fragment dintr-o campanie amplă ce susţine măsurile de reducere a poluării. Comisia Europeană a elaborat o strategie pentru r
În bătălia pentru diminuarea poluării, transportul pe calea ferată câştigă teren în faţa celui rutier şi aerian.
„Vă mulţumim că aţi ales Trenitalia şi că, în acest mod, aţi contribuit la reducerea emisiilor de CO2“. Mesajul poate fi auzit de cei care apelează la compania naţională italiană de cale ferată. Anunţul este un fragment dintr-o campanie amplă ce susţine măsurile de reducere a poluării.
Comisia Europeană a elaborat o strategie pentru reducerea emisiilor de CO2 în următorii ani, atât pentru traficul aerian, cât şi pentru cel rutier, ca urmare a încălzirii globale. Aceasta presupune în ambele cazuri o retehnologizare în domeniu, costuri care vor ajunge la consumatori. Operatorii aerieni vor trebui să se doteze cu aparate de zbor mai puţin poluante şi să-şi achiziţioneze permise pentru emisiile de CO2. Comisarii europeni au estimat că preţul transportului pe calea aerului va creşte, în funcţie de costul permiselor, între 1,8 şi 9 euro/ bilet pentru cursele în interiorul UE şi între 8 şi 40 de euro/bilet pentru cele către Statele Unite.
La rândul lor, producătorii de autovehicule vor trebui să investească în tehnologii noi, ceea ce, conform Asociaţiei Europene a Constructorilor de Automobile, va însemna o scumpire cu 3.000-4.000 de euro/unitate. De aceea, transportul cu trenul şi metroul se distanţează din rândul alternativelor ce răspund noilor cerinţe privind protejarea mediului.
Primul studiu din domeniu, prezentat recent la Bruxelles şi realizat de compania de consultanţă Roland Berger pentru Asociaţia Europeană din Industria Feroviară (UNIFE), arată că pieţele din Europa de Est, precum şi cele din fostele state sovietice şi din Asia vor înregistra o creştere importantă a parcului de material rulant, peste media din celelalte zone ale lumii, până în 2015. În întreaga lume există circa patru milioane de vagoane şi locomotive şi 1,5 milioane de kilometri de linie ferată, adică dublul distanţei de la Pământ la Lună şi înapoi. De aceea, şi afacerile din industrie totalizează la nivel mondial peste 100 de miliarde de euro, din care 72 de miliarde reprezintă piaţa accesibilă (oportunităţi de afaceri), unde se aşteaptă o rată anuală de creştere de 2%, până în 2017. Europa rămâne în următorul deceniu cea mai importantă sursă de comenzi, reprezentând 42% din volumul pieţei accesibile. Dar, cele mai spectaculoase creşteri vor fi remarcate în Europa de Est pe segmentul material rulant şi în Asia – garnituri de metrou. În Europa de Vest se estimează o creştere moderată a industriei feroviare. Pentru furnizorii din domeniu pieţele cheie sunt Europa şi NAFTA (Statele Unite, Canada şi Mexic). Conform studiului, cea mai mare cerere este pentru servicii (piaţă în valoare totală de 49,7 miliarde de euro) şi pentru material rulant (piaţă în valoare totală de 28 de miliarde de euro). Numai infrastructura feroviară reprezintă la nivel mondial o afacere de 18 miliarde de euro. André Navarri, preşedintele UNIFE şi şeful Bombardier Transportation explică pentru revista Capital rezultatele studiului: „În Europa de Est, se aşteaptă ca parcul feroviar să crească cu peste 8% pe an, iar piaţa de locomotive să înregistreze un salt spectaculos de peste 15%. Rezultatele pot fi corelate cu planurile viitoare de investiţii ale Ministerului Transporturilor din România, pentru dezvoltarea căilor ferate“. De exemplu, Compania Naţională de Căi Ferate şi-a propus investiţii de 11 miliarde de euro în infrastructură, până în 2021. Este vorba de dezvoltarea şi modernizarea coridoarelor paneuropene de transport, lucrările însumând circa 2000 de kilometri de cale ferată. Pentru materialul rulant, în perioada 2007-2015 va fi alocat un miliard de euro pentru achiziţionarea de vagoane noi pentru transportul de călători, 950 de milioane de euro pentru dotarea cu rame electrice noi şi 400 de milioane de euro pentru modernizarea parcului de locomotive diesel şi electrice. Metrorex a semnat un acord de finanţate cu Banca Europeană de Investiţii în valoare totală de 127 de milioane de euro pentru modernizarea metroului. Liviu Şoavă, directorul general al Metrorex susţine că, în următori ani, compania va cheltui 400 de milioane de euro pentru tronsonul Drumul Taberei – Universitate, la care se adaugă 160 de milioane de euro pentru achiziţionarea noilor trenuri care vor circula pe acest tronson. Alte 350 de milioane vor fi alocate pentru tronsonul Universitate – Pantelimon şi 112 milioane de euro pentru trenurile necesare. Recent, Metrorex a achiziţionat de la compania Bombardier şase noi trenuri (36 de vagoane). Valoarea contractului este de aproximativ 33 de milioane de euro. Bombardier a livrat până acum Metrorex 264 de vagoane, împreună cu sistemele de semnalizare feroviare şi dispeceratul central, valoarea totală fiind de 282 de milioane de euro.
103 miliarde de euro
reprezintă la nivel mondial valoarea comenzilor pentru furnizorii de servicii şi echipamente din industria feroviară