Potrivit The Guardian, China a raportat 21 noi cazuri de coronavirus, dintre care 15 în provincia industrială vitală Guangdong, aflată de câteva săptămâni în carantină. Acum există deja 150 de cazuri ale variantei Delta, în special în orașul Guangzhou, iar lockdown-ul a cauzat perturbarea portului.
Probleme mari în China
Un focar separat a izbucnit în portul Shenzhen. Cele două porturi sunt al treilea și al cincilea ca mărime din lume, iar asta a făcut ca toate costurile de expediere să crească.
Transportul unui container de oțel de 12,2 metri pe mare, de la Shanghai la Rotterdam, costă acum suma record de 10.522 de dolari, cu aproape 300% mai mult decât anul trecut, potrivit Drewry Shipping.
Costurile fabricilor din China au crescut deja cu 9% în luna mai, din cauza unei creșteri rapide a cererii, pe măsură ce economia globală se redeschide și în condițiile în care lanțurile de aprovizionare continuă să fie eliminate.
Piețele financiare sunt îngrijorate de spectrul creșterii inflației, după ce prețurile de consum din SUA au crescut luna trecută în cel mai rapid ritm, din 2008, pe fondul unui ritm vertiginos de redresare economică. O creștere a cererii de bunuri a contribuit la alimentarea creșterii costurilor pentru orice, de la alimente la mașini și articole de uz casnic.
Cursa post-pandemică pentru reînceperea transportului de mărfuri a provocat o penurie de containere, îngreunată și de criza din martie, din Canalul Suez.
Porturile, focar de COVID
Porturile din Guangdong, inclusiv Yantian, Shekou, Chiwan și Nansha, au interzis navelor să pătrundă fără rezervări și acceptă acum rezervări pentru containere destinate exportului doar în termen de trei până la șapte zile înainte de sosirea navelor.
Marile companii de transport maritim au avertizat clienții cu privire la întârzieri ale navelor și modificări ale programelor de escală în porturi.
„Unul dintre cele mai mari porturi din China s-a închis practic de aproape trei săptămâni. Au câteva dane în funcțiune, dar nu pot face față”, spune Nils Haupt, director la linia germană de transport maritim Hapag-Lloyd.
Navele au început să fie redirecționate către alte porturi, inclusiv către Hong Kong, dar nu va fi suficient pentru a scăpa de restanțe, a menționat el.
”A fost o revenire atât de rapidă după Covid, cu oameni care cheltuiesc ca nebunii pe televizoare, PlayStations, mașini etc. Sistemul este complet dezechilibrat. Covid a creat un mare puzzle și este nevoie de mult timp pentru a-l reface”, a mai spus Haupt.
Deși sunt speranțe că noua criză se va rezolva, experții avertizează că se va ajunge din nou la o creștere a livrărilor din regiune, care ar putea provoca alte blocaje suplimentare.
Experții consideră că blocajele ar mai putea dura cel puțin 12 luni, iar consumatorii din Europa și America de Nord mai au mult de așteptat până să își primească bunurile pe care le-au comandat.