Pentru prima dată de la achiziţia Zapp, Stefanos Theocharopoulos, CEO Cosmote, vorbeşte despre cum va decurge integrarea celor două companii şi ce va aduce aceasta pe piaţa telecom.

Pentru întreaga piaţă telecom autohtonă, a fost un an dificil. Tarifele în scădere accelerată, tendinţă la care a contribuit din plin Cosmote cu politica sa agresivă de a câştiga cotă de piaţă, cuplată cu pierderile provocate de criză şi evoluţiile cursului valutar, au erodat marjele de profit şi au diminuat veniturile tuturor operatorilor de telefonie mobilă. Pentru Cosmote, însă, a fost un an şi mai complicat. Segmentul serviciilor de voce este deja saturat, şi fără o reţea 3G care să-i asigure prezenţa pe un segment, cel al serviciilor de date mobile, aflat în creştere, viitorul financiar al companiei arăta mai sumbru decât cel al pieţei.

Prin achiziţia Zapp, deţinătoare a două licenţe pentru servicii de date, una proaspăt adjudecată, 3G-UMTS, şi cea de-a doua, CDMA-2000, deja cu acoperire naţională, Cosmote şi-a asigurat completarea portofoliului de servicii cu cele care îi lipseau. Pentru Stefanos Theocharopoulos însă, greul de abia acum începe: trebuie să conducă integrarea celor două companii la nivel operaţional şi organizaţional. Primul pas a fost numirea sa şi în postul de CEO al Zapp. Ce urmează?

Continuă bătălia tarifelor şi pe date?

„Nu am achiziţionat doar o licenţă 3G, ci un portofoliu complet de produse şi servicii“, subliniază Theocharopoulos. Un portofoliu poate chiar prea mare, cu câteva servicii care se suprapun deja peste oferta Cosmote. „Primul pas asupra căruia ne vom concentra este îmbunătăţirea standardului de calitate al reţelei Zapp la nivelul Cosmote. După aceea, ne vom concentra asupra integrării celor două reţele şi apoi, la nivel organizaţional, şi asupra culturii de corporaţie“, adaugă şeful companiei. Noul cuvânt de ordine la Cosmote şi strategia în anul viitor sunt investiţiile pentru creşterea nivelului de satisfacţie al clienţilor, atât în ceea ce priveşte serviciile, cât şi suportul.

Primele servicii rezultate din proaspăta fuziune vor fi lansate la începutul anului viitor, iar întrebarea care stă pe buzele competitorilor este ce strategie de tarife va adopta Cosmote pentru serviciile de date? Vor fi la fel de agresivi ca şi pe segmentul de voce? „Categoric, un diferenţiator puternic pe piaţă este preţul. Însă, dacă te concentrezi prea mult asupra acestui diferenţiator, rişti să pierzi în alte părţi. Strategiile sunt diferite în funcţie de ce urmăreşti la un moment dat: cotă de piaţă, profit sau satisfacţia clientului“, afirmă Theocharopoulos. „În final, pe noi ne interesează satisfacţia clienţilor, vrem să devenim prima alegere a românilor pentru servicii de comunicaţii mobile“.

Ce va rămâne?

Targetul enunţat de şeful Cosmote este ambiţios, însă, pe parcurs, compania are de făcut destule ajustări din mers. O parte din portofoliul de servicii ale celor două companii se află în proces de evaluare în urma fuziunii, cum ar fi serviciul de mesagerie Zapp Buzz, dar şi tehnologia i-Mode. „Vom păstra tot ceea ce este relevant pentru clienţi“, precizează Theocharopoulos. Dacă o decizie în privinţa eficienţei de a păstra două reţele în paralel (UMTS şi CDMA) pare a nu fi luată încă, este cert că reţeaua CDMA pe 450 MHz va fi folosită doar pentru date, iar serviciile de voce ale Zapp vor fi integrate în cele ale Cosmote. Compania a investit până acum în România circa 500 de milioane de euro şi a achiziţionat Zapp cu 61 de milioane de euro, achitând şi datorii ale acesteia în valoare de 146 de milioane de euro.

Dacă vrei prea mult să te diferenţiezi prin preţ, rişti să pierzi în alte locuri. În final, pe noi ne interesează satisfacţia clientului.
Stefanos Theocharopoulos, CEO Cosmote

COSMOTE

188-43411-15_cosmote_49.jpgPuncte tari
– Sprijin financiar şi operaţional din partea OTE şi Deutsche Telekom.
– Reţea extinsă de magazine proprii şi parteneri.
– Servicii complementare de comunicaţii fixe din partea Romtelecom.

Puncte slabe
– Servicii de date cvasiinexistente în ab­senţa unei reţele 3G.
– Dezechilibru în raportul dintre clienţii cu abonament şi cei prepay.
– A fost obligat să aibă tarife mici pentru a acumula cotă de piaţă.

ZAPP

188-43412-15_zapp_49.jpgPuncte tari
– Două licenţe pentru servicii de date, CDMA-2000 şi UMTS.
– Marea majoritate a clienţilor au contracte cu abonament.
– Majoritatea clienţilor sunt în segmentul business.

Puncte slabe
– Bază mică de clienţi în comparaţie cu ceilalţi operatori, doar 374.000.
– Tehnologia CDMA-2000 se află la finele ciclului de viaţă.
– Calitate mai scăzută a serviciilor, în special a celor de voce.

Rezultat Achiziţia Zapp le permite celor de la Cosmote să se întărească exact în punctele vulnerabile. Compania trebuie să investească masiv pentru a extinde aria de acoperire a reţelei 3G şi pentru a îmbunătăţi calitatea serviciilor în reţeaua CDMA-2000. Menţinerea în paralel a două reţele va ridica costurile operaţionale ale Cosmote, prin urmare integrarea celor două companii se va face sub presiunea timpului. După integrarea reţelelor, Cosmote va ataca rapid segmentul serviciilor de date mobile.