"Suntem mulţumiţi că am găsit o soluţie foarte bună pentru bauMax România, care asigură o perspectivă pozitivă pentru toţi cei implicaţi, mai ales pentru furnizori, care pot continua pe piaţa din România la fel ca până în prezent. bauMax îşi poate continua restructurarea cu băncile, în principal pe cele cinci pieţe cheie ale companiei", a declarat Michael Hurter, directorul general al bauMax, într-un comunicat al companiei remis presei; procesul de restructurare al bauMax este programat să se desfăşoare până în 2016.
Retailerul austriac a anunţat, în primăvară, că bauMax se va concentra pe cinci ţări (Austria, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Slovenia), şi că va analiza operaţiunile din Turcia, România, Bulgaria şi Croaţia. bauMax a afişat pierderi de 126 mil. euro în 2012, cele mai mari dintre ele fiind înregistrate în România (26 mil. euro) şi Turcia (14 mil. euro). În afară de Slovacia, toate diviziile din Europa de Est ale bauMax au înregistrat pierderi, potrivit cotidianului austriac Die Presse. În total, grupul a acumulat datorii de 1 miliard de euro (350 mil. euro împrumuturi pentru operaţiuni şi 650 mil. euro credite ipotecare).
Grupul francez Adeo, proprietarul Leroy Merlin, are operaţiuni în 12 ţări, cu mai multe formate de magazine: Leroy Merlin, KoziKaza, Brico Center, Weldom, Bricoman şi Bricomart. Leroy Merlin operează în România un magazin, în parcul de retail Colosseum din Chitila.
Un val de achiziţii a cuprins piaţa românească de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj, estimată la circa 1,7 – 1,8 mld euro. Achiziţia Bricostore de către grupul britanic Kingfisher, cel mai mare lanţ european de magazine de bricolaj, a declanşat concentrarea unei pieţe până acum prin excelenţă fragmentată – micile firme au o pondere de circa 30%).
Din iunie 2013, de când au preluat cele 15 Bricostore din România, britanicii au intrat într-un proces de transformare a magazinelor în Brico Dépôt; primele două „depozite” care au fost deschise publicului larg au fost cele din Pantelimon şi Orhideea.
Şi Praktiker şi-a schimbat în ultimul an acţionarii. Grupul german de bricolaj– care, de anul trecut, are opt subsidiare din Germania în insolvenţă din cauza datoriilor şi caută acum bani pentru a se salva -, a vândut cele 27 de magazine din România distribuitorului de materiale de construcţii Search Chemicals, companie la care este acţionar şi Omer Susli , preşedinte al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Turci.
Praktiker România – care controlează o reţea de 27 de magazine în 23 de oraşe şi are în jur de 1.700 de angajaţi – a încheiat 2013 cu pierderi de 19,4 mil. euro la o cifra de afaceri de 130,3 mil. euro, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanţelor Publice.
Un alt jucător – nemţii de la OBI, care operează şapte magazine – părăseşte piaţa locală până la sfărşitul lunii viitoare, în condiţiile în care construcţiile nu dau semnale clare de dezmorţire.
Trei companii autohtone (Dedeman, Arabesque și Ambient) îşi dispută cu şase multinaţionale (Praktiker, Kingfisher (a cumpărat Bricostore), Leroy Merlin ( a cumpărat bauMax), Hornbach, Mr. Bricolage, Obi) piaţa românească de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj; micile firme au o pondere de circa 30%.
Companie CA 2013 (mil. euro) Profit 2013 (mil. euro)
Dedeman 607,5 65,3
Arabesque 340,5 6,7
Ambient 142,2 8,4
Praktiker 130,3 -16,4
Kingfisher ( ex-Bricostore) NA NA
bauMax NA NA
Hornbach 99,8 -3,2
OBI 37,2 20,8
Baduc 17,2 -0,66
Mr. Bricolage 17,2 -1,2
Leroy Merlin** NA NA
Tekzen 0,73 -1,1
*Rezultatele financiare pentru 2013 ale Bricostore (Kingfisher), bauMax şi Leroy Merlin nu sunt disponibile pe site-ul MF
Sursa: companiile, Ministerul de Finanţe
"Suntem mulţumiţi că am găsit o soluţie foarte bună pentru bauMax România, care asigură o perspectivă pozitivă pentru toţi cei implicaţi, mai ales pentru furnizori, care pot continua pe piaţa din România la fel ca până în prezent. bauMax îşi poate continua restructurarea cu băncile, în principal pe cele cinci pieţe cheie ale companiei", a declarat Michael Hurter, directorul general al bauMax, într-un comunicat al companiei remis presei; procesul de restructurare al bauMax este programat să se desfăşoare până în 2016.
Retailerul austriac a anunţat, în primăvară, că bauMax se va concentra pe cinci ţări (Austria, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Slovenia), şi că va analiza operaţiunile din Turcia, România, Bulgaria şi Croaţia. bauMax a afişat pierderi de 126 mil. euro în 2012, cele mai mari dintre ele fiind înregistrate în România (26 mil. euro) şi Turcia (14 mil. euro). În afară de Slovacia, toate diviziile din Europa de Est ale bauMax au înregistrat pierderi, potrivit cotidianului austriac Die Presse. În total, grupul a acumulat datorii de 1 miliard de euro (350 mil. euro împrumuturi pentru operaţiuni şi 650 mil. euro credite ipotecare).
Grupul francez Adeo, proprietarul Leroy Merlin, are operaţiuni în 12 ţări, cu mai multe formate de magazine: Leroy Merlin, KoziKaza, Brico Center, Weldom, Bricoman şi Bricomart. Leroy Merlin operează în România un magazin, în parcul de retail Colosseum din Chitila.
Un valul de achiziţii a cuprins piaţa românească de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj, estimată la circa 1,7 – 1,8 mld euro. Achiziţia Bricostore de către grupul britanic Kingfisher, cel mai mare lanţ european de magazine de bricolaj, a declanşat concentrarea unei pieţe până acum prin excelenţă fragmentată – micile firme au o pondere de circa 30%).
Din iunie 2013, de când au preluat cele 15 Bricostore din România, britanicii au intrat într-un proces de transformare a magazinelor în Brico Dépôt; primele două „depozite” care au fost deschise publicului larg au fost cele din Pantelimon şi Orhideea.
Şi Praktiker şi-a schimbat în ultimul an acţionarii. Grupul german de bricolaj– care, de anul trecut, are opt subsidiare din Germania în insolvenţă din cauza datoriilor şi caută acum bani pentru a se salva -, a vândut cele 27 de magazine din România distribuitorului de materiale de construcţii Search Chemicals, companie la care este acţionar şi Omer Susli , preşedinte al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri Turci.
Praktiker România – care controlează o reţea de 27 de magazine în 23 de oraşe şi are în jur de 1.700 de angajaţi – a încheiat 2013 cu pierderi de 19,4 mil. euro la o cifra de afaceri de 130,3 mil. euro, potrivit datelor raportate la Ministerul Finanţelor Publice.
Despre alţi doi jucători – austriecii de la bauMax şi nemţii de la OBI – există informaţii că ar intenţiona să părăsească piaţa locală, în condiţiile în care construcţiile nu dau semnale clare de dezmorţire.
În altă ordine de idei, într-un orizont nu foarte îndepărtat, liderii vor fi clari şi detaşaţi – câteva companii internaţionale şi mult mai puţine companii locale, dar mai puternice, care vor deveni, la rândul lor, atractive pentru investitori financiari sau strategici.
Trei companii autohtone (Dedeman, Arabesque și Ambient) îşi dispută cu şare multinaţionale (Praktiker, Kingfisher (a cumpărat Bricostore), Leroy Merlin ( a cumpărat bauMax), Hornbach, Mr. Bricolage, Obi) piaţa românească de distribuţie a materialelor de construcţii şi bricolaj; micile firme au o pondere de circa 30%.
Companie CA 2013 (mil. euro) Profit 2013 (mil. euro)
Dedeman 607,5 65,3
Arabesque 340,5 6,7
Ambient 142,2 8,4
Praktiker 130,3 -16,4
Kingfisher ( ex-Bricostore) NA NA
bauMax NA NA
Hornbach 99,8 -3,2
OBI 37,2 20,8
Baduc 17,2 -0,66
Mr. Bricolage 17,2 -1,2
Leroy Merlin** NA NA
Tekzen 0,73 -1,1
*Rezultatele financiare pentru 2013 ale Bricostore (Kingfisher), bauMax şi Leroy Merlin nu sunt disponibile pe site-ul MF
Sursa: companiile, Ministerul de Finanţe