După mai mulți ani în care piața serviciilor medicale din România a fost caracterizată de prudență, anul acesta va aduce schimbări majore: achiziții, fuziuni și investiții în modernizări. Cel puțin, pe aceste trei puncte mizează operatorii privați, într-o piață care ar putea să atingă pragul de un miliard de euro, ca valoare. Și nu, nu este o exagerare.
„În 2015, piața serviciilor medicale va avea o creștere cu o cifră. Cu toate acestea, este foarte aproape să atingă pragul de un miliard de euro, având în vedere realizările din 2014“, spune Robert Chițan director de promovare-dezvoltare al Gral Medical.
Investiții mai calculate
De altfel, cifra a mai fost vehiculată și în anii trecuți în estimările primelor cinci companii, însă acestea nu s-au adeverit din mai multe cauze. În 2013, de exemplu, privații s-au oprit din investiţii mai mari de un milion de euro, din trei motive: toţi au investit prea mult în acelaşi timp, fapt care a dus la saturarea pieţei; apoi, cadrul legislativ a devenit instabil odată cu anunţul Ministerului Sănătăţii referitor la stoparea finanţării pentru spitalele private şi, poate cel mai important, puţin peste 20% dintre români nu-și permiteau atunci să apeleze constant la servicii medicale private. Cu alte cuvinte, acești factori au influențat deciziile operatorilor care au avut pierderi cu spitalele de mari dimensiuni. Însă, nu a fost chiar o regulă generală. Cei mai importanți jucători, precum MedLife, Regina Maria, Gral Medical (n.red. – Gral a inaugurat Spitalul OncoFort, un proiect de aproape 7 mil. euro), Sanador sau Medicover au continuat să-și consolideze locul în piață fără a fi afectați.
Acest lucru s-a observat și în creșterea numărului celor care au ales să fie tratați de o clinică privată. Un sondaj al MedNet a arătat că, între 2009 și 2013, ponderea românilor care au declarat că au apelat cel puţin o dată la serviciile medicale private a crescut de la 57% la 80%. Anul trecut, conform jucătorilor din piață, situația nu s-a schimbat prea mult. Iar unul dintre principalele motive care a determinat pacienții să aleagă un tratament la privat a fost expansiunea continuă a clinicilor și cabinetelor medicale private, precum şi a laboratoarelor și spitalelor private concomitent cu mărirea capacităţii acestora de a trata pacienţii.
Totodată, dificultăţile financiare şi starea precară a sistemului public de sănătate, puse în balanţă cu amabilitatea personalului, precum şi dotarea tehnică a clinicilor şi spitalelor private i-au făcut pe mulţi români să aleagă serviciile acestora.
Un an mai dinamic
Mai departe, 2015 se anunță a fi „mult mai spectaculos“ decât anii anteriori. Cel puțin în unele cazuri. „Va fi un an extrem de dinamic pentru piața serviciilor medicale. După o perioadă de doi-trei ani în care companiile și-au temperat investițiile și s-au concentrat mai degrabă asupra îmbunătățirii indicatorilor financiari, urmează un nou val de achiziții si fuziuni care vor dinamiza evoluția pieței“, spune Mihai Marcu, președinte al Consiliului de Administrație al MedLife, care ar putea să ajungă în 2015 la afaceri de 100 de milioane de euro.
În acest context, MedLife a început procesul de achiziționare a pachetului majoritar de 55% din grupul de firme Centrul Medical SAMA și Ultratest, unul dintre cei mai importanți operatori medicali din sud-vestul României (n.red. – este prezent în mai multe orașe din Oltenia). Grosso modo, investițiile anunțate de compania lui Marcu pentru 2015 depășesc 10 milioane de euro, prin deschideri de unități noi și/sau prin achiziții la nivel regional.
„Pe partea de spitale, vrem să dezvoltăm în următoarele luni o nouă secţie de cardiologie intervențională, dar și un spital multidisciplinar ce va oferi asistență medicală în regim de spitalizare de zi. Ambele unități medicale se vor regăsi în București. La capitolul clinici, planificăm deschiderea a patru hyperclinici noi în București și în țară“, mai spune Marcu.
„Extinderea reţelei şi consolidarea poziţiei clinicilor şi a spitalelor“ este, de asemenea, un punct aflat în strategia de dezvoltare a companiei de servicii medicale private Regina Maria, care anunță investiții de peste 4 milioane de euro anul acesta, în noi clinici proprii.
Chiar cu toate aceste investiții deja anunțate, privită în ansamblul ei, „piața devine mai puțin predictibilă“, consideră Robert Chițan. „În momentul în care nu se mai adaugă plus valoare la serviciile medicale oferite, iar companiile nu mai cresc organic, vorbim de cantitate și nu de calitate. Acesta este și motivul pentru care multe proiecte, începute în anii anteriori, au lasat garda jos, iar rentabilitatea preconizată se lasă încă așteptată“, spune acesta.
Mai mult, reprezentantul Gral Medical este de părere că tendința de extindere va fi temperată în continuare. „Vor exista concepte noi medicale care vor putea construi arhitectura unui sistem medical privat modern, iar pacientul va avea un rol important. Pacientul are așteptări mult mai mari decât plus valoarea oferită de piața serviciilor medicale private“, continuă Chițan.
Puține îmbunătățiri legislative
În privința legislației, lucrurile s-au mai pus la punct încă de anul trecut, în vară, când a intrat în vigoare pachetul de servicii medicale de bază. Reprezentații Ministerului Sănătăţii şi cei ai CNAS au declarat că au fost aduse numeroase modificări pentru „eliminarea erorilor şi diminuarea fraudelor din sistem“.
Printre altele, pachetul a introdus, pentru pacienţii asimptomatici cu vârsta de până în 39 de ani, o vizită obligatorie la medicul de familie, cel puţin o dată la trei ani, iar pentru cei care au depășit 40 de ani prezenţa anuală la medicul de familie.
De asemenea, noul contract-cadru, care a intrat în vigoare odată cu pachetul de bază, a luat în calcul reducerea birocraţiei prin introducerea reglementărilor privind utilizarea biletelor de trimitere în format electronic, de la data implementării acestora, introducerea facturii electronice şi utilizarea dosarului electronic de sănătate al pacientului, de la data implementării lui.
În plus, pentru creşterea accesului la medicamente a asiguraţilor internaţi şi creşterea eficienţei în utilizarea sumelor contractate de spitale cu casa de asigurări de sănătate, a fost creată posibilitatea ca medicii de familie şi medicii specialişti ai clinicilor să poată elibera pentru pacienţii internaţi cu boală cronică confirmată prescripţie medicală pentru medicamentele şi materialele sanitare.
În ceea ce priveşte asistenţa medicală ambulatorie de specialitate, a fost revizuită lista procedurilor diagnostice şi terapeutice, astfel încât pacientul să beneficieze de o serie de investigaţii suplimentare, pentru care nu va mai fi nevoie internarea în spital. Pe de altă parte, nu se mai regăsesc în pachetul de bază serviciile de homeopatie şi fitoterapie (aceste servicii pot face obiectul asigurărilor private). Totodată, a fost majorată până la șapte zile perioada pentru care pot fi prescrise medicamentele pentru afecţiunile acute. Contractul prevede sancţionarea producătorilor de medicamente care nu asigură prezenţa medicamentelor pe piaţă conform prevederilor legale. Pentru asigurarea accesului asiguraţilor la medicamente, a fost introdusă prescripţia fracţionată atât pentru numărul de medicamente, cât şi pentru cantităţile din fiecare medicament.
Pacienţii cu boli cronice cărora li se eliberează reţete pentru trei luni pot ridica din farmacii reţeta lunar, urmând ca ei să reţină o componentă a eliberării şi în luna următoare să se poată adresa oricărei farmacii ca să continue tratamentul. În noul pachet de servicii medicale de bază s-a stabilit ca pentru bolnavii cronici numărul de medicamente care era limitat la şapte pe o singură reţetă lunară să fie acordat acum pe una sau mai multe prescripţii.