Drumurile zilnice la banca pentru efectuarea platilor au scos peri albi oamenilor de afaceri. Completarea formularelor, zecile de semnaturi si, de ce nu, cozile la ghisee inseamna timp pretios pierdut. Toate acestea pot fi insa realizate, comod, de la birou, prin intermediul calculatorului. Sau, mai mult decat atat, de oriunde, cu ajutorul unui laptop si al unui telefon mobil. Acestea sunt principalele avantaje oferite clientilor unei banci de serviciile tip electronic banking. Bancile insele beneficiaza din plin de avantajele e-bankingului. Este mult mai simplu si mai ieftin sa realizeze aceste operatiuni electronic, si nu la ghiseu, prin intermediul formularelor.
Pentru a putea beneficia de e-banking, clientul are nevoie de un calculator, a carui configuratie minima necesara este considerata, in prezent, uzata moral: PC 486, memorie 8 Mb RAM, memorie libera pe harddisk de 20 Mb. Acesta trebuie sa fie dotat cu un modem si conectat la o linie telefonica.
Pionierii e-bankingului in Romania sunt bancile straine, care prefera aceasta metoda de lucru. Inca de la intrarea pe piata, in 1997, Citibank a pus la dispozitia clientilor trei pachete de servicii tip e-banking. Produsul Citibanking On line permite verificarea operatiunilor care au avut loc in conturile unei firme. Pe ecranul computerului pot fi vizualizate intrarile, iesirile si soldul contului, cu toate detaliile aferente fiecarei operatiuni: catre cine se face plata, de catre cine au fost virati banii in cont si ce reprezinta sumele respective. „Consultarea situatiei conturilor se poate face 24 de ore din 24, iar actualizarea informatiilor are loc in timp real. Acest pachet este foarte avantajos pentru companiile locale si multinationale, deoarece de la sediul central al firmei-mama pot fi vizualizate conturile filialelor din cele 103 tari in care Citibank este prezenta, sau invers”, declara Cristela Bejenaru, director de marketing la Citibank. Al doilea pachet de servicii al Citibank este Pay Link.
Parola inlocuieste semnatura
Prin intermediul acestuia se poate realiza electronic tot portofoliul de tranzactii al unei firme: plati, constituirea de depozite, schimb valutar. Ora limita de acceptare a platilor este 16 , fata de 13, in cazul in care platile sunt facute la ghiseu. Cel de-al treilea pachet de e-banking, Collections Database, ofera clientului posibilitatea sa urmareasca toate incasarile facute prin intermediul bancilor corespondente Citibank, din tara. Toate cele trei pachete de servicii sunt prevazute cu interfata, prin care operatiunile realizate sunt reflectate in acelasi timp si in fisierele programului de contabilitate al firmei.
Securitatea informatiei este deosebita. Clientul primeste, conform contractului incheiat cu banca, un „nume de utilizator” si o parola, care inlocuiesc semnatura normala. Pot exista mai multe parole, in functie de numarul persoanelor autorizate sa lucreze in sistem si de puterea de decizie a acestora. De exemplu, contabilul firmei poate intocmi fisierul cu platile care urmeaza sa fie realizate in ziua respectiva, dar nu este autorizat sa le trimita spre banca, initierea efectiva a acestora fiind facuta de catre directorul firmei. Sau pot exista mai multe niveluri de autorizare a platilor in functie de sumele respective. In afara de cele trei pachete prezentate anterior, Citibank a pus la punct si doua aplicatii mai specializate. „TrezoLink este destinat firmelor care lucreaza mult cu trezoreria statului. Se primesc informatii ca si in cazul Collection Database si se pot initia plati catre Trezorerie. PayLease se adreseaza companiilor care au de facut un numar mare de plati, la intervale egale de timp. Programul poate, la dorinta clientului, fie sa initieze platile automat, fie sa-l informeze de scadenta si acesta sa decida daca le va initia sau nu. In acest caz utilizatorul va transmite bancii ordinele de plata respective prin intermediul PayLink”, afirma Bogdan Oancea, coordonator e-banking de la Citibank.
Computerul reduce comisionul
Citibank utilizeaza sistemele sale de e-banking de peste 20 de ani, acestea fiind continuu imbunatatite. In acest moment, majoritatea clientilor Citibank Romania realizeaza operatiunile bancare electronic. Abonamentul lunar pentru utilizare este de circa 20 USD pentru toate cele trei pachete principale, iar instalarea softului, trainingul utilizatorului si suportul sunt gratuite. Comisioanele percepute la toate operatiunile realizate prin computer sunt cu 50% mai mici decat cele pentru operatiunile la ghiseu.
Celelalte banci din Romania pun la dispozitia clientilor, pentru tranzactii electronice, softul Multicash, conceput de firma germana Omikron. „Prin Multicash se pot realiza plati externe, plati interne, operatiuni valutare, la cererea clientului, sau se pot vizualiza extrase de cont. In cazul BankAustria Creditanstalt, informatiile despre conturi sunt actualizate din ora in ora”, declara Dominique Ionescu, de la Departamentul IT al BankAustria Creditanstalt. Securitatea este deosebita si la Multicash, acesta fiind, practic, impenetrabil. „Toate functiile sistemului sunt autorizabile separat, existand parole diferite pentru cei care introduc datele tranzactiei in sistem, cei care transmit platile la banca sau cei care pot doar sa consulte extrasele de cont. Este posibil ca un utilizator sa fie autorizat sa lucreze doar in anumite conturi ale firmei”, adauga Dominique Ionescu. Pentru fiecare operatiune in parte trebuie introdusa parola de intrare in sistem, numele de utilizator si parola acestuia. Datele in sistem sunt transmise numai criptat.
In prezent, din ce in ce mai multe banci se pregatesc sa introduca servicii de e-banking. Banca Transilvania a pus la punct infrastructura unui astfel de sistem, urmand ca in foarte scurt timp acesta sa devina operational. Banca Comerciala Romana are disponibil serviciul Multicash, insa doreste sa extinda posibilitatea de realizare a operatiunilor. „Miza in momentul de fata este Internetul. Dorim ca operatiunile care se fac prin Multicash sa poata fi facute prin Internet. Am ales sa utilizam ca interfata cu banca tot softul Multicash. Astfel, noul serviciu va deveni operational mai repede, in circa trei luni”, afirma Constantin Andreescu, director adjunct la Departamentul IT al BCR.