Tranzacţia Daewoo-Ford, în prelungiri

Chiar dacă au semnat documentele de preluare, oficialii Ford şi AVAS mai au multe detalii de pus la punct Sebastian Vlădescu şi Lyle Watters au negociat îndelung, au bătut palma o dată şi au semnat de două ori, la Frankfurt şi Craiova, însă începerea activităţii fabricii este prevăzută doar pentru 2009. E oficial. La Craiova nu se vor mai produce modele Daewoo, ci autoturisme Ford. Săptămâna trecută a fost parafată decizia care şterge numele Daewoo de pe firm

Chiar dacă au semnat documentele de preluare, oficialii Ford şi AVAS mai au multe detalii de pus la punct

Sebastian Vlădescu şi Lyle Watters au negociat îndelung, au bătut palma o dată şi au semnat de două ori, la Frankfurt şi Craiova, însă începerea activităţii fabricii este prevăzută doar pentru 2009.

E oficial. La Craiova nu se vor mai produce modele Daewoo, ci autoturisme Ford. Săptămâna trecută a fost parafată decizia care şterge numele Daewoo de pe firmamentul uzinei din Craiova şi, în acelaşi timp, pune în drepturi un nou proprietar: Ford Motor Company. Deşi există un contract semnat, negocierile nu sunt complet finalizate. De altfel, chiar şeful comisiei de privatizare, Sebastian Vlădescu, a declarat că producătorul american va intra efectiv în proprietatea uzinei cel mai devreme la finele acestui an sau chiar în luna ianuarie 2008, până atunci urmând să fie semnate o serie de clauze. Până una alta, primul hop pe care trebuie să îl depăşească guvernanţii de la Bucureşti este legat de aprobarea de către Parlament a legii speciale privind privatizarea Daewoo. „Nu cred că în Parlament există vreun interes ca acest proiect să fie amânat sau blocat, pentru că este foarte important la nivel economic“, spune premierul Tăriceanu. Însă nu trebuie omis contextul politic actual, Guvernul fiind în dezacord cu multe partide politice.

Imediat după semnarea documentelor de privatizare, pe ecranele televizoarelor au apărut mulţi „analişti“, care susţineau că Ford ar putea produce un nou model la Craiova în numai câteva luni. O idee mai mult decât falsă. Chiar dacă uzina are utilaje moderne şi personal calificat, producerea unui vehicul nou implică modificări ale liniilor de montaj şi, mai ales, o reţea de furnizori bine pusă la punct. Companiile producătoare de componente din România au desigur capacitatea de a asigura piese pentru un viitor model, însă Ford va trebui mai întâi să dezvăluie despre ce subansambluri este vorba şi să selecteze furnizorii care oferă produse la standardele cerute şi la preţuri competitive. Lyle Watters, director de strategie la Ford of Europe, consideră că producţia unui viitor model Ford „made in România“ va începe „cel târziu în primul trimestru al anului 2009“, menţionând şi că maşina va fi produsă exclusiv în ţara noastră.

La semnarea contractului în limba română, oficialii noştrii au fost mult mai expliciţi în declaraţii decât până atunci. În primul rând, am aflat că dosarul de privatizare va fi făcut public, cel mai probabil, săptămâna aceasta. Asta susţine Sebastian Vlădescu, negociator pentru partea română. Premierul a adăugat că oferta Ford a fost mult mai generoasă decât a competitorului său, General Motors, care „a avut un proiect care viza doar supravieţuirea fabricii“.

Pe lângă bucuria sindicaliştilor craioveni, a oficialităţilor române şi a tuturor celor care aşteptau de mult „să vină americanii“, cel puţin 200.000 de români privesc pieziş această afacere. Motivul este simplu. Aceştia sunt actualii posesori de modele Daewoo, care nu ştiu de unde vor mai cumpăra piese de schimb şi unde îşi vor repara maşinile. Tocmai pentru a rezolva această problemă, preşedintele Ford Europa, John Fleming, a declarat că „trebuie renegociat contractul de furnizare de motoare şi subansambluri pentru Daewoo cu GM“. Chiar şi această „renegociere“ ne îndreptăţeşte să considerăm că afacerea este departe de a fi încheiată. n

Goodbye Daewoo, Welcome Ford

În ultimii ani, vânzările celor două mărci au fost complet diferite. Daewoo a urcat pentru a avea de unde să pice, iar Ford a crescut lent şi sigur. În acest an, cele două tendinţe ar putea ajunge în acelaşi punct – 18.000 de unităţi.