Comisia Europeană a adoptat astăzi o propunere de directivă privind facilitarea urmăririi transfrontaliere a infractiunilor la codul rutier care pun cel mai mult în pericol siguranta rutieră. Scopul este acela de a pune în aplicare mecanismele tehnice si instrumentele legale care permit ca un conducător auto european să poată fi identificat si, prin urmare, sanctionat pentru o infractiune comisă într-un stat membru, altul decât cel în care este înmatriculat autovehiculul acestuia.
Această măsură va îmbunătăti sensibil siguranta rutieră pe drumurile din Europa, antrenând o schimbare pozitivă atât în comportamentul conducătorilor auto aflati în tranzit, cât si al celor rezidenti. În plus, aceasta va pune capăt diferentei de tratament care există încă între cele două categorii de utilizatori ai drumurilor.
„Siguranta rutieră este problema tuturor si constituie o prioritate pentru Comisie. În 2001 am stabilit obiectivul de a reduce la jumătate numărul de decese pe drumurile noastre în zece ani. Pentru a atinge acest obiectiv, trebuie ca astăzi să depunem eforturi suplimentare. Directiva pe care tocmai am adoptat-o reprezintă o fatetă importantă din ansamblul de măsuri întreprinse pentru îmbunătătirea sigurantei pe drumurile din Europa”, a declarat Jacques Barrot, vicepresedinte al Comisiei si responsabil pentru transport.
În prezent, un conducător auto care comite o infractiune la codul rutier cu o masină înmatriculată în altă tară a Uniunii Europene va rămâne nepedepsit, cu rare exceptii, din cauza faptului că acesta nu poate fi identificat sau pentru că nu se poate verifica adresa la care este înmatriculat vehiculul. Nu numai că acest lucru afectează siguranta rutieră, dar este în aceeasi măsură discriminatoriu fată de contravenientii rezidenti care sunt suputi sanctiunilor.
Pentru a remedia această situatie, Comisia doreste să stabilească un sistem în cadrul UE care să faciliteze urmărirea dincolo de frontierele nationale a infractiunilor cel mai frecvent responsabile de accidente rutiere. O retea europeană de schimb electronic de date va permite, de asemenea, expedierea de amenzi în străinătate. Acest lucru va necesita, din partea statelor membre, stabilirea de instrumente administrative adecvate, dar va reprezenta o simplificare în comparatie cu urmărirea manuală care există astăzi.
Directiva propusă va avea în vedere patru tipuri de infractiuni la codul rutier: excesul de viteză, alcoolul la volan, nepurtarea centurii de sigurantă si nerespectarea semnalului de culoare rosie a semaforului. Aceste patru infractiuni sunt principalele responsabile de producerea accidentelor si a deceselor rutiere: acestea sunt la originea a peste 75% dintre decesele rutiere.
Începând cu 2001, obiectivul UE în domeniul sigurantei rutiere este acela de a înjumătăti în zece ani numărul victimelor în accidentele mortale. În 2001, 54 000 de persoane au fost ucise pe drumurile din cele 27 de tări actualmente state membre ale Uniunii. În 2007, pentru prima dată din 2001, nu s-au înregistrat progrese în ceea ce priveste diminuarea numărului de decese rutiere, care a atins 43 000. Această cifră echivalează cu cinci avioane de linie de talie mijlocie care s-ar fi prăbusit în Europa în fiecare săptămână. În perioada 2001—2007, numărul de decese a scăzut cu 20%, fiind necesară o diminuare cu 37% a acestora pentru atingerea obiectivului stabilit pentru 2010.
În octombrie 2003, Comisia a adoptat o Recomandare privind cele mai bune practici în controlul aplicării normelor din domeniul sigurantei rutiere (2004/345/CE). Tendinta observată în evolutia accidentelor rutiere indică faptul că acest instrument neobligatoriu nu este suficient pentru obtinerea de rezultate. Cu foarte rare exceptii, acordurile bilaterale existente nu au avut efect. Stabilirea unui sistem eficient de urmărire transfrontalieră a infractiunilor va putea reduce sensibil numărul actual al deceselor în accidentele rutiere.
Data: 24 martie 2008
Sursa: Comisia Europeana