lucreaza in Romania.Daca numarul celor din prima categorie s-a ridicat anul trecut la 50.000 de persoane, numarul celor din ultimele doua categorii este greu de cuantificat. Printre ei se numara si angajatii unei banci italiene care profita de faptul ca trebuie sa verifice activitatea filialei din Romania pentru a-si face implant de dinti, dar si evreii de origine romana care se cazeaza in apartamente de inchiriat si combina o vizita la medic cu o vizita la cazinou. Acest tip de turisti nu apeleaza decat intr-o mica masura la serviciile agentiilor de turism. „Marea majoritate vin in vacanta la rude sau prieteni, si cu aceasta ocazie isi rezolva si problemele medicale, dar pana acum n-am avut pe nimeni care sa fi venit special ca sa-si trateze dintii. Clientii care au apelat la noi veneau din Germania si erau fie romani care munceau acolo, fie soti din mariaje mixte”, spune Laura Stinghe, managerul agentiei 4U Travel.
O cura Ana Aslan costa intre 250 si 1.800 de euro
Lipsa promovarii pe pietele externe este principalul motiv pentru care strainii nu se inghesuie sa se opereze in Romania, dar o data ce li se prezinta aceasta oportunitate, se ridica alte probleme. „La toate targurile de turism internationale am promovat acest tip de turism, iar potentialii clienti au pus intrebari legate de asigurarile de malpraxis ale medicilor si legislatia din domeniu, dar si de posibilitatea de a deconta catre sistemul lor de asigurari procedurile efectuate aici”, spune Corina Pacuraru, managerul agentiei Perfect-Tour, care promoveaza de cateva luni turismul medical. Pana acum insa, agentia a primit cereri doar pentru tratamente balneare si Ana Aslan. De aceeasi parere sunt si reprezentantii altor agentii. „Pentru rezultate concrete, este nevoie de o promovare agresiva cel putin un an de zile pe o piata externa”, crede Roxana Balcescu, managerul agentiei CMB Travel.Aceasta din cauza ca promovarea care se face in strainatate de catre birourile de turism ale Romaniei s-a axat mult timp pe tratamentele Ana Aslan, si de aceea sunt preferate in detrimentul altor tratamente cu ape minerale sau in saline. „Noi indrumam turistii nu la centrul medical Ana Aslan din Bucuresti, care se afla intr-o stare mai putin buna, ci la centrele moderne din Eforie Nord, Herculane, Baile Felix sau Calimanesti”, precizeaza Cristina Vladau, director de marketing la tiriac Travel. Recunoscute in toata lumea, tratamentele Ana Aslan sunt foarte ieftine pentru straini. De exemplu, o cura antistres costa 450 euro si dureaza 14 zile, timp in care pacientului i se fac consultatii medicale, analize de laborator, fizioterapie, hidroterapie, kinetoterapie, gimnastica medicala, masaje etc.”Din pacate, turismul balnear pentru straini detine o pondere relativ mica, nu atat din cauza resurselor de care dispune Romania, cat a conditiilor foarte proaste: cazare la standarde scazute, echipamente vechi si, nu in ultimul rand, personal nepregatit”, spune Cristina Vladau.
turismul din Romania
· In 2003, in unitatile de cazare din Romania s-au inregistrat 5,06 milioane sosiri de turisti, din care 1,1 milioane turisti straini.
· Din cei 1,1 milioane turisti straini, circa 800.000 au venit la Bucuresti si doar 50.000 de persoane au ales drept destinatie statiunile balneare din Romania.
· Anul trecut, cele 30.000 de locuri de cazare din statiunile balneoclimaterice au avut doar 51% grad de ocupare, ceea ce arata ca potentialul lor este subexploatat, dar nu sunt promovate suficient.