Deși sistemul de învățământ din România este considerat „gratuit”, realitatea arată că tot mai mulți părinți sunt nevoiți să investească sume mari în educația copiilor lor. Meditațiile particulare au devenit o soluție indispensabilă pentru elevii care nu reușesc să țină pasul cu cerințele școlare.
Pe fondul acestui fenomen, ministrul Educației, Daniel David, îi îndeamnă pe părinți să nu mai încurajeze „exagerat” această practică. În același timp, părinții susțin că, fără meditații, copiii lor ar avea dificultăți în a obține rezultate bune.
Părinții să nu mai sprijine această practică în mod excesiv
Ministrul Educației, Daniel David, a atras atenția asupra creșterii continue a fenomenului meditațiilor particulare și a făcut apel ca părinții să nu mai sprijine această practică în mod excesiv.
„Nu mai exagerați cu acest mecanism, că pur și simplu Ministerul nu impune aşa ceva, nu favorizează aşa ceva, dimpotrivă”, a declarat oficialul.
Potrivit ministrului, meditațiile ar trebui să reprezinte o excepție și nu o regulă, iar acest sector ar trebui să fie mai bine reglementat atât din punct de vedere etic, cât și fiscal.
Cu toate acestea, părinții spun că sistemul de învățământ este departe de a le oferi copiilor suportul necesar pentru a învăța eficient doar în cadrul orelor de curs.
Părinții dezvăluie sumele uriașe cheltuite lunar pentru meditații
Pe grupul de Facebook „Părinții elevilor din România”, un sondaj a scos la iveală realitatea sumelor plătite de părinți pentru sprijin educațional suplimentar.
Sute de comentarii au evidențiat costurile ridicate pe care le suportă familiile pentru a asigura succesul academic al copiilor lor.
„În jur de 4.000 RON pentru trei copii, la câte trei materii fiecare (engleză, franceză și matematică)”, a dezvăluit un părinte.
Un alt părinte a spus că plătește 300 de lei pe săptămână pentru meditațiile copilului său la matematică, engleză și română.
„Mate și engleza – 100 lei fiecare/săptămână. Urmează și româna de la anul. Deci, de la anul, voi da 300 lei săptămânal pe meditații”, a explicat un alt părinte.
Un exemplu similar a venit de la părintele unui elev de clasa a VII-a, care achită 120 de lei pentru fiecare ședință de română și matematică, având un total lunar considerabil.

Un alt părinte a mărturisit că cheltuiește aproape 2.000 de lei pe lună pentru meditații individuale la limba română, matematică, franceză și engleză pentru copilul său din clasa a VIII-a, potrivit adevarul.ro.
Alternative la meditațiile particulare: implicarea părinților și programe pilot
În timp ce unii părinți investesc sume mari în meditații, alții încearcă să își ajute copiii prin implicare directă sau prin participarea la programe alternative.
„Clasa a VI-a, momentan lucrez cu copilul și îi reiau ce se predă la clasă, mai ales la matematică”, a explicat un părinte care a ales să evite costurile suplimentare.
O inițiativă inovatoare a fost implementată într-o școală, unde elevii mai mari îi ajută pe cei mici să recupereze materia.
„Elevii mai mari pot fi mentori pentru cei mici. Întotdeauna vor exista copii cu lacune oricât se implică profesorul la clasă. La noi în școală există un astfel de program pilot de anul acesta.
Satisfacția e de ambele părți: elevii recuperează materia și sunt mai încrezători în ei înșiși, iar elevii-mentori sunt entuziasmați să vadă evoluția celor mici și se simt utili.
Orele se desfășoară săptămânal în școală la materii variate: matematică, engleză, spaniolă, fizică, baschet. Sper să ia amploare programul pe viitor”, a menționat un părinte care sprijină acest proiect.
Unii părinți refuză să plătească meditații și se bazează pe colaborarea cu profesorii
Spre deosebire de cei care investesc constant în meditații, unii părinți au ales o abordare diferită și susțin că nu cheltuiesc deloc bani pentru acest tip de sprijin.
„Zero lei! O să ziceți: nu-ți iubești și nu-ți susții copiii? Îi susțin suficient! Consider că cea mai importantă educație o dăm noi acasă”, a declarat un părinte, explicând că reușește să mențină o relație bună cu profesorii de la clasă.
Acesta a relatat cum, prin implicare și comunicare constantă cu profesorii și conducerea școlii, a reușit să obțină un mediu educațional mai eficient pentru copilul său, fără a fi nevoit să plătească meditații.
De ce plătesc părinții pentru meditații
Pentru mulți părinți, decizia de a investi în meditații nu este un moft, ci o necesitate.
„Nu înțelege rezolvarea problemelor, în rest, la adunări, scăderi, înmulțiri, împărțiri nu avem stres. Dar când e vorba de probleme zice că nu a înțeles.
Sunt multe pe care nici eu nu le înțeleg, având atâtea treburi când mă pun la masă cu ea capul meu nu e acolo. Nu face meditații, dar mă gândesc pe viitor că ar ajuta-o”, a explicat un părinte al unui copil de clasa a IV-a.
Alți părinți au povestit că, din cauza unor dificultăți de învățare sau probleme de concentrare, copiii lor au nevoie de sprijin suplimentar.
O mamă a dezvăluit că activitățile extrașcolare și terapia comportamentală pentru copilul ei suspect de ADHD o costă lunar 2.700 de lei.
O problemă de sistem: „Învățământul gratuit costă scump pentru părinți”
Mulți părinți consideră că sistemul educațional românesc nu oferă suficient suport elevilor și că profesorii favorizează uneori copiii care iau meditații.
„Este o mizerie să oferi meditații copilului contra cost. Sistemul de învățământ din România arată, din nou, cât de jos este”, a scris un părinte indignat.
O altă persoană a comparat situația cu cea din alte țări, menționând că în Elveția există profesori care se ocupă gratuit de elevii care au nevoie de ajutor suplimentar, direct în cadrul școlii.
Costurile pe care părinții le suportă pentru educația copiilor depășesc adesea salariul minim pe economie, care, din ianuarie 2025, este de 2.574 lei net.
„Învățământul este gratuit, dar pentru copii, nu pentru părinții lor”, a conchis un părinte.