Agenția Internațională pentru Energie (IEA) a oferit cifre de ultim moment pentru șoferi. Potrivit datelor publicate de specialiști, vânzările de sub-uri au crescut anul trecut la nivel global cu 15%. Simultan, mașinile convenționale au înregistrat un avans de trei procente.
Foarte mulți șoferi preferă SUV-urile
Astfel, în țările bogate s-au vândut aproape 20 de milioane de SUV-uri. 48% din mașinile noi au fost SUV-uri. Dacă sunt luate în calcul și mașinile mai vechi, una din patru vehicule aflate pe șosele sunt SUV-uri, arată studiul citat de The Guardian.
Totuși, SUV-urile poluează mai mult, în ciuda faptului că motoarele sunt tot mai eficiente, deoarece sunt mai mari și mai grele.
IEA arată că principalele motive din spatele creșterii numărului de SUV-uri au fost:
- faptul că acestea sunt văzute ca un simbol al statutului;
- marketing-ul producătorilor de automobile;
- percepția că acestea sunt mai confortabile.
Totuși, specialiștii susțin din nou că vânzările în creștere ale acestor vehicule mari și grele sporesc emisiile de carbon care conduc la încălzirea globală.
SUV-urile cântăresc cu 200-300 kg mai mult decât o mașină de dimensiuni medii. Astfel, consumă mai mult combustibil și emit cu aproximativ 20% mai mult dioxid de carbon.
Cele peste 360 de milioane de SUV-uri care sunt pe drumurile din întreaga lume au produs anul trecut 1.000.000.000 tone de dioxid de carbon.
Cifra este cu aproximativ 10% mai mult decât în 2022. Analiza IEA arată că emisiile în creștere ale SUV-urilor din 2023 au reprezentat 20% din creșterea globală a dioxidului de carbon.
Primăria a triplat tarifele de parcare pentru vehiculele mari
Amintim că primăria din Paris a triplat la începutul acestui an tarifele de parcare pentru vehiculele mari. Scopul ar fi fost reducerea poluării, potrivit autorităților locale.
Publicația menționată a realizat și o comparație. Dacă SUV-urile ar fi o țară, ar fi al 5-lea cel mai mare poluator din lume. Astfel, ar depăși emisiile de dioxid de carbon ale Japoniei și Germaniei.
Autorii studiului spun că, deși motoarele pe benzină și motorii ne-au devenit mai eficiente, beneficiile au fost anulate de tendința consumatorilor de a cumpăra vehicule mai mari și mai grele, precum SUV-urile.
Tendința se manifestă și în cazul vehiculelor pur electrice sau hibrid plug-in. 55% dintre mașinile electrice au fost SUV-uri în 2023.