Capital.ro a calculat creşterea preţurilor carburanţilor în cei trei ani de criză şi a constat că România ocupă locul doi în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte scumpirea carburanţilor. Menţionăm că am comparat datele prezentate de Eurostat la Oil Bulletin. Datele analizate sunt cele raportate la 12 ianuarie 2009, respectiv 16 ianuarie 2012.
Cea mai mare scumpire a benzinei (preţ la pompă) în perioada menţionată s-a produs în Grecia. Aici preţul s-a dublat. România este pe locul II cu o creştere a preţului de circa 90%. Următoarea clasată este Letonia, unde preţurile au fost majorate cu 77,5%. Media creşterilor în UE la benzină este de 56,7%.
În ceea ce priveşte motorina, aici preţurile au crescut cel mai mult în Cipru, cu aproape 72%. Pe locul secund este România cu o scumpire de 67,5%, iar pe al treilea loc se poziţionează Ungaria cu 66%. Media în UE, conform calculelor capital.ro, este de aproape 52%.
Vă mai amintiţi cât costa un litru de benzină în ianuarie 2009?
Conform datelor prezentate pe Oil Bulletin, un litru de benzină costa la începutul anului 2009 sub 3 lei, mai exact 2,85 de lei (66 eurocenţi). În prezent, cel mai ieftin sortiment de benzină costă 5,45 de lei (1,26 de euro). Un litru de motorină, cel mai ieftin sortiment, avea, în ianuarie 2009, preţul de 3,38 de lei (79 eurocenţi). Acum preţul este de 5,71 lei (1,32 euro).
Dacă ne raportăm la veniturile românilor din acea perioadă putem observa că din salariul mediu net din ianuarie 2009 (1355 de lei, conform INS) se puteau face cel puţin 10 plinuri (în cazul benzinei, la un autoturism la cu capacitatea rezervorului de 45 de litri). Salariul mediu net aferent lunii ianuarie va fi anunţat abia peste două luni, dar dacă ne raportăm la ultimul comunicat al INS, aferent lunii noiembrie (1491 de lei), cu salariul mediu net românii mai pot face doar şase plinuri la preţurile actuale.
De unde vine creşterea
Chiar dacă pare surprinzător, scumpirea carburanţilor nu se regăşeşte doar în profiturile companiilor petroliere de pe piaţa românească. Cea mai mare parte a creşterii preţurilor a fost determinată de taxe şi impozite. Menţionăm faptul că am luat în calcul doar preţurile la pompă şi pe cele fără taxe, fără a efecuta vreun calcul privind zăcămintele de petrol la care are acces OMV Petrom.
De exemplu, una dintre cele mai mari scumpiri a avut loc la începutul lunii iulie 2010, atunci când majorarea TVA de la 19% la 24% a dus la creşterea preţurilor cu 18 bani, atât la motorină, cât şi la benzină.
Alte efecte ale scumpirii carburanţilor au fost creşterea accizelor. Cea mai spectaculoasă majorare a avut loc la motorină, pentru că România nu a ajuns, încă, cu accizele la nivelul statelor din Uniunea Europeană, iar ţara noastră s-a obligat, prin Tratatul de aderare, să majoreze în trepte accizele în aşa fel încât în 2013 să ajungem la nivelul cerut de Bruxelles. Ministerul Finanţelor Publice a modificat, în perioada analizată, din şase în şase luni, nivelul accizelor la motorină. Doar la începutul acestui an, creşterea accizelor la motorină, plus cursul valutar la care se calculează acestea în 2012, a dus la scumpirea sortimentelor de motorină cu 9 bani/litru.
Astfel, dacă analizăm preţurile carburanţilor FĂRĂ TAXE putem observa că România se poziţionează abia pe locul 15 în UE în ceea ce priveşte procentul de creştere a preţului motorinei în cei trei ani de criză cu 80,7%, cu un punct procentual mai mic decât media UE de 81,7%. Vezi mai jos tabelul.
Stat Creştere preţ motorină fără taxe
Portugalia 96,4%
Suedia 96,2%
Marea Britanie 96,2%
Cipru 95,8%
Cehia 94,5%
Polonia 93,1%
Slovenia 90,7%
Estonia 90,4%
Danemarca 89,5%
Belgia 88%
Ungaria 88%
Bulgaria 87%
Franta 84%
România 80,7%
Spania 80,2%
Luxemburg 80%
Finlanda 77%
Letonia 76,8%
Slovacia 76,7%
Italia 75,7%
Austria 75%
Germania 75%
Lituania 73%
Olanda 69%
Grecia 68%
Malta 49%
Irlanda 43%
Acelaşi lucru nu putem să-l spunem însă atunci când ne uităm la scumpirea benzinei. Aici, petroliştii au aplicat în trei ani de criză o creştere de 148%, ceea ce ne oferă locul 5 între statele europene. Cea mai mare creştere a preţurilor FĂRĂ TAXE a avut loc în Marea Britanie (circa 157%). Media UE la benzină, în cei trei ani de criză indică de asemenea mai mult decât dublarea (117%). Doar patru ţări se pot lăuda cu preţuri Fără taxe la benzină care nu au fost dublate în perioada analizată.
Stat Creştere preţ benzină fără taxe
Marea Britanie 156,8%
Suedia 153,9%
Polonia 152,9%
Cehia 152%
România 148%
Portugalia 143%
Estonia 132%
Slovenia 129%
Ungaria 127%
Belgia 125%
Danemarca 120%
Franta 117%
Austria 115%
Bulgaria 115%
Germania 114%
Luxemburg 114%
Grecia 111%
Cipru 110%
Spania 109%
Finlanda 108%
Slovacia 106%
Letonia 103%
Lituania 102%
Italia 95%
Olanda 82,7%
Irlanda 77%
Malta 47%