Trei autostrăzi sunt în construcţie în acest moment în România. Este vorba despre Autostrada Braşov – Borş, unde se lucrează la două dintre cele opt tronsoane, Autostrada Bucureşti – Ploieşti, care ar urma să fie finalizată la jumătatea anului viitor, respectiv Autostrada Arad – Timişoara, finanţată, în premieră la noi, şi din fonduri europene.

Autostrada Braşov – Borş. Contractul s-a semnat în anul 2003 cu firma americană Bechtel, fără licitaţie, şi a fost interpretat ca un semn al puterii politice din România de a primi, în compensaţie, lucrări de reconstrucţie a Irakului. Ulterior, toţi miniştrii Transporturilor au explicat, în diverse feluri, cât de prost este acest contract pentru România, iar detaliile actului, niciodată făcut public în totalitate, au fost pe larg dezbătute de presă. S-a încercat o renegociere a lui, care nu a făcut însă decât să oprească, pentru un an, orice construcţie. Până în prezent, nu a fost predat nimic din autostrada lungă de 415 kilometri. Promisiunea guvernului este ca, la 1 decembrie, să fie livraţi primii 42 de kilometri, între Turda şi Gilău. Iniţial, pentru autostrada care urma să fie gata în 2012, preţul convenit a fost de 2,2 miliarde de euro. Până acum s-a cheltuit deja un milliard, pentru 0 kilometri, iar potrivit chiar estimărilor ministrului Radu Berceanu, costul total va fi cuprins între 7 şi 10 miliarde de euro, iar termenul cel mai optimist este anul 2014. Se lucrează pe doar două tronsoane din cele opt. Iată graficul oficial al lucrării, cu termenele de execuţie:

* Secţiunea 1A, Braşov – Făgăraş (53 km): perioadă realizare 28.11.2010 – 31.12.2013;
* Secţiunea 1B, Făgăraş – Sighişoara (52 km): perioadă realizare 28.02.2010 – 31.12.2013;
* Secţiunea 1C, Sighişoara – Ogra (56 km): periodă realizare 29.11.2009 – 31.12.2013;
* Secţiunea 2A, Ogra – Câmpia Turzii (37 km): perioadă realizare 29.11.2009 – 31.12.2010;
* Secţiunea 2B, Câmpia Turzii – Cluj Vest (54 km) : perioadă realizare 28.05.2004 – 28.02.2010 – se lucrează
* Secţiunea 3A, Cluj Vest – Mihăileşti (24 km) : perioadă realizare 01.03.2008 – 31.12.2010;
* Secţiunea 3B, Mihăileşti – Suplacu de Barcău (76 km): periodă realizare 02.12.2010;
* Secţiunea 3C, Suplacu de Barcău – Borş (64 km): periodă realizare 28.05.2004 – 28.02.2010 – se lucrează

0-39938-autobucbv.jpgAutostrada Bucureşti – Ploieşti. Lucrările au fost împărţite pe două tronsoane, respectiv Bucureşti – Moara Vlăsiei (19,5 km) şi Moara Vlăsiei – Ploieşti (43 km). Prima porţiune este construită de un consorţiu format din firmele italiene JV Pizzaroti şi Tirena Scavi şi va costa statul român 183 de milioane de euro. Lucrările la cea de-a doua porţiune au fost atribuite tripletei româneşti SC Spedition UMB SRL, SC PA&CO International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, pentru 238 de milioane de euro. Preţurile vor fi mai mari pentru că Guvernul a schimbat proiectul, de la o autostradă pe două benzi la una pe trei benzi pe sens – singura lucrare de acest fel din România. Contractele au fost semnate în anii 2007-2008 şi, potrivit ultimelor promisiuni ale ministrului Berceanu, autostrada va fi gata în iulie 2010, cu excepţia a 7 km. „Se va putea circula între centurile Bucureştiului şi Ploieştiului”, a promis Berceanu.

Autostrada Arad – Timişoara. Lucrările pe acest tronson de 32 de kilometri, parte a Coriodorului IV Pan-European au început la jumătatea acestui an. Constructorul este asocierea formată din firmele FCC (Spania) şi Astaldi (Italia), care va primi în jur de 135 de milioane de euro. Este prima autostradă din România care este finanţată parţial din mult-doritele fonduri de coeziune de la Uniunea Europeană. Construcţia va fi finalizată la jumătatea anului 2011.

DETALII:
Citeşte şi Ceauşescu ne-a lăsat 3.200 km de autostradă pe planşetă şi 123 pe pământ. După 20 de ani, avem 260 km şi aceleaşi planuri.
Citeşte şi De ce nu se fac autostrăzi în România: trei cauze principale.