Cifrele sunt mai mult decat concludente. Daca in 1997, volumul total al primelor incasate de primele zece societati de pe piata asigurarilor de viata era de 80, 7 miliarde lei (echivalentul a 11,3 milioane USD), in 1998 acelasi indicator consemna cifra de 192,4 miliarde lei (echivalentul a 22 milioane USD), cresterea reala fiind de aproximativ 70%. Pe de alta parte, pe langa cresteri cantitative se constata si modificari calitative.
Ponderea asigurarilor in PIB a crescut de la 0,5 % – in 1997, la 0,75 % – in 1998, in timp ce asigurarile de viata au dobandit o importanta tot mai mare in raport cu celelalte categorii in perioada la care ne referim (6,2% in 1997, respectiv 7,8% in 1998). In ceea ce priveste densitatea asigurarilor, aceasta a crescut de la 7,8 USD/locuitor – in 1997, la aproximativ 12,8 USD/ locuitor – in 1998. Raportat la anii anteriori, progresul este vizibil.
Pionieri intr-o piata
subdezvoltata
In comparatie, insa, cu cifrele inregistrate in tarile europene cu traditie in acest domeniu, concluzia care se desprinde este ca piata romaneasca a asigurarilor de viata se gaseste inca in faza de pionierat, dispunand de un potential de dezvoltare neexploatat suficient. Dupa volumul de prime incasate in acest sector, topul european este dominat de trei tari: Franta, Germania, Marea Britanie, cu 66,3% din totalul primelor de asigurari de viata la nivelul tarilor membre ale Comitetului European pentru Asigurari (CEA). Cateva comparatii credem ca sunt sugestive. Astfel, ponderea asigurarilor de viata in total prime este de 68,2% in Franta, 39,8% in Germania, 65,9% in Marea Britanie, in timp ce in Romania abia atinge 7,08%.
In ceea ce priveste densitatea asigurarilor de viata, masurata in volumul de prime de asigurare pe locuitor, decalajul este si mai evident – Franta 1308,1 ECU/loc ( in ECU), Germania – 569,1, Marea Britanie – 1578,3, respectiv 0,73 in Romania. Pentru ca tabloul sa fie complet, vom spune ca, in timp ce la noi ponderea asigurarilor de viata in economie este de aproximativ 0,05% din PIB, la acelasi indicator, liderii europeni inregistreaza urmatoarele cifre: 6,23% Franta, 2,54% Germania, respectiv 7,72% Marea Britanie. Revenind la analiza pietei romanesti a acestei categorii de asigurari se remarca faptul ca, spre deosebire de 1997, topul performantelor primelor zece societati de asigurare a cunoscut in 1998 modificari importante, atat in privinta locurilor ocupate, cat si in ceea ce priveste componenta efectiva. Lider se mentine in continuare Asirom, dar cota sa de piata se diminueaza de la an la an. Daca in 1996, Asirom detinea 72,56% din piata asigurarilor de viata, in 1997 procentele s-au redus la 67, 8%, pentru ca in 1998 sa ajunga la doar 45,6% . „Este un fenomen normal in conditiile diversificarii pietei din ultimii ani”, spune Ion Bratulescu, directorul Departamentului asigurari de viata al Asirom. Stabilizarea pietei se va produce in maximum doi sau trei ani, iar Asirom nu are motive de ingrijorare atat timp cat rezervele la asigurarile de viata depasesc 700 miliarde lei. Pana unde va continua scaderea cotei de piata a Asirom este greu de prevazut. Principalul contracandidat, societatea Nederlanden, a inregistrat in ultimul an o crestere impresionanta a volumului de prime incasate, de la 2,9 miliarde – in 1997, la 43 miliarde – anul trecut, ajungand sa detina in 1998 o pondere de 22,4% din piata asigurarilor de viata, fata de doar 3, 62% in 1997. Explicatiile succesului nu sunt greu de gasit. Cea mai importanta este aducerea si implementarea unor produse noi de asigurare pe piata romaneasca, majoritatea acestora imbinand componenta protectiva cu o tentanta componenta investitionala. Lansarea, spre sfarsitul anului 1998, a produselor de tip unit-linked (Gold si Activ), a caror caracteristica esentiala este data de posibilitatea investirii primelor de asigurare in doua fonduri inchise de investitii a declansat concurenta pe piata asigurarilor de viata.
Anul acesta, Asirom a raspuns provocarii Nederlanden prin asigurarea reevaluabila „Valuta forte”, in care sumele asigurate si primele de asigurare sunt convertite in contractul de asigurare in USD sau DM, asigurandu-se astfel protectia impotriva devalorizarii monedei nationale. Nederlanden a aruncat din nou manusa lansand asigurarea tip Capital, un produs cu accent mai mare pe acumularea de capital, dar care asigura in acelasi timp si protectia in ce priveste riscul de deces din accident. „Am raspuns dorintei multor clienti de a beneficia de un produs de asigurare cu o componenta de investitii mai puternica”, declara Violeta Ciurel, director de marketing la Nederlanden. Dintre celelalte societati de top, Unita pare a urma aceeasi traiectorie ca si Asirom, inregistrand de la an la an o scadere a ponderilor in totalul primelor incasate la asigurarile de viata. Comparativ cu 1996, cand societatea detinea o cota de 23,86% din piata de profil, in 1997, aceasta s-a redus la 22,28 %, pentru ca anul trecut Unita sa cedeze un loc in top, ajungand la o cota de 16%, corespunzator unui volum de prime incasate de 30,7 miliarde lei.
O parte din societatile care alcatuiau topul primelor zece companii in 1997 nu se mai regasesc in clasamentul anului trecut, ceea ce inseamna ca piata este totusi departe de a se stabiliza. SAR Transilvania, Asigurari de Viata Felix, si Mediterranea Assicurazioni sunt astfel de exemple.