Ideea formatului emisiunii apartine companiei britanice Celador. Reprezentanti ai Primei TV si ai Creative Vision International au remarcat programul la Festivalul de la Cannes in vara anului 2000. Convinsi ca „Vrei sa fii miliardar?” va avea succes in Romania, delegatii companiilor romanesti au inceput negocierile cu Celador. Rezultatul discutiilor a fost achizitionarea licentei de difuzare a emisiunii de catre Prima TV si obtinerea drepturilor de productie de catre Creative Vision International.
Prima TV aloca, in medie, pentru fiecare editie a emisiunii un buget de productie de sapte mii de dolari, suma la care se adauga si un fond de premii de 3.500 de dolari, din care se acorda castigurile mai mici de un miliard de lei. Bugetul de productie acopera si costul licentelor de difuzare si de realizare. Pentru anul 2001, postul de televiziune a alocat emisiunii „Vrei sa fii miliardar?” un buget de productie de un milion de dolari. Regulile concursului, stabilite de Celador, prevad ca premiul de un miliard sa fie asigurat. Prima TV a platit o rata de asigurare a premiului cel mare unei companii de asigurari din strainatate, pana cand a semnat un contract de sponsorizare cu Asirom ce a acordat miliardul in regim de publicitate.
Compania de telecomunicatii World Phone Romania a incheiat cu Prima TV un contract de parteneriat. Responsabilitatile World Phone sunt: producerea si distribuirea cartelelor telefonice de inscriere la concurs, administrarea liniei telefonice cu suprataxa si a celei tip HelpLine. Cartelele telefonice se distribuie prin reteaua oficiilor RomTelecom, pe baza unui contract semnat intre World Phone si RomTelecom, care percepe un comision de distributie din incasarile obtinute din vanzarea cartelelor. Cand produsele World Phone vor inregistra profit, acesta se va imparti intre compania producatoare si Prima TV.
Platforma numarului cu suprataxa este proprietatea World Phone. Compania de telecomunicatii a incheiat contract cu RomTelecom si detine licenta de functionare. Pe langa suportul tehnic pe care il pune la dispozitia Primei TV, compania de telecomunicatii asigura si operatorii necesari efectuarii selectiei candidatilor, pe baza unor intrebari elaborate de documentaristii de la Creative Vision International. Pentru fiecare episod, liniile telefonice stau deschise doua zile.
Investitia pe un episod este de 10.500 USD
Din veniturile obtinute din linia cu suprataxa, RomTelecom ia o cota parte, stabilita in valuta si actualizata in functie de cursul valutar. Restul se imparte intre World Phone si Prima TV. „Investitia initiala a World Phone Romania a fost de aproximativ 40.000 de dolari – in aparatura necesara functionarii platformei liniei telefonice cu suprataxa. La aceasta s-au adaugat circa 10.000 de dolari cheltuiti pentru soft-ul care asigura selectia concurentilor. Investitia initiala in cartelele telefonice de inscriere se situeaza la aproximativ 10.000 de dolari. Pana la ora actuala, World Phone si-a amortizat investitia”, spune Mihaela Sipos, Media Assisstant la compania de telecomunicatii. Prin contractul de parteneriat, Prima TV se obliga sa promoveze produsele World Phone.
Creative Vision International produce emisiunea „Vrei sa fii miliardar?”. Dupa ce primesc lista cu cei 12 finalisti ai cursei pentru un miliard, angajatii casei de productie se ocupa de transportul si cazarea acestora. Inregistrarea emisiunii incepe in ziua urmatoarea ajungerii concurentilor in Bucuresti. Filmarea pentru un episod de 52 de minute dureaza intre o ora si o ora si jumatate. „Durata filmarii depinde de timpul de gandire de care au nevoie participantii. La montaj cad perioadele lungi de tacere. Nici concurentii care nu reusesc sa atinga pragul de cinci milioane de lei nu intra pe caseta finala. N-ar fi bine nici pentru imaginea lor si nici pentru promovarea emisiunii”, explica Roxana Alexandru, producatorul emisiunii.
Din cei 7.000 de dolari obtinuti din vanzarea unei editii postului Prima TV, casa de productie isi acopera cheltuielile de productie: chirie locatie, echipament, casetele, postprocesarea, salariile echipei, transportul si cazarea concurentilor, catering, decor, machiaj. Pe baza unei conventii incheiate cu Prima TV, reprezentantii Creative Vision International inmaneaza premiile castigatorilor pentru ca norocosii sa nu fie nedumeriti de faptul ca incheie contractul de participare cu casa de productie si isi primesc banii de la postul de televiziune. Suma totala a castigurilor, inclusiv cele obtinute in editia difuzata pe 14 mai 2001, se ridica la 16.839.000.000 de lei.
Banii rezultati din publicitatea difuzata in timpul unui episod al concursului revin in intregime Primei TV. Nora Marcovici, Sales&Marketing Director la Prima TV, spune: „Prima TV nu da timp de publicitate producatorului. Este politica postului sa nu existe publicitate in afara statiei. Din luna martie, am avut editii cu cele 12 minute legale de publicitate vandute integral”.
RomTelecom a fost sponsorul concursului „Vrei sa fii miliardar?” in perioada septembrie-decembrie 2000. La jumatatea lunii mai, Compania Nationala de Telecomunicatii a revenit cu sponsorizarea, pe care o va mentine pana la sfarsitul anului 2001. Dupa ce a acordat premiul cel mare, societatea de asigurari Asirom a continuat contractul de sponsorizare incheiat cu Prima TV.
„Emisiunea a inceput sa inregistreze profit la o luna si jumatate dupa lansare. Un procentaj mai semnificativ, 10-15% peste cheltuielile de productie, a fost inregistrat din perioada noiembrie-decembrie anul trecut”, afirma Nora Marcovici.    

prima tv:            
Cheltuieli:            
– detine licenta de difuzare;
– cumpara productia de la Creative
Vision International – 7.000 USD/episod;
– aloca un fond de premii –
3.500 USD/episod;
– achita rata de asigurare a premiului de un miliard.
Venituri:
– incaseaza cota-parte din profitul obtinut din vanzarea cartelelor telefonice;
– incaseaza cota-parte din sumele obtinute de World Phone din apelurile cu suprataxa;
– incheie contracte de sponsorizare;
– vinde spatiu publicitar.

Creative Vision International
Cheltuieli:
– detine licenta de productie;
– realizeaza emisiunea.
Venituri:
– vinde productia catre Prima TV

World Phone Romania
Cheltuieli:
– produce si distribuie cartelele telefonice de inscriere la concurs;
– administreaza linia telefonica HelpLine;
– manageriaza linia telefonica cu suprataxa;
– opereaza selectia participantilor pe baza scenariilor de intrebari primite de la Creative Vision International.
Venituri:
– vinde cartelele telefonice;
– inregistreaza apelurile la linia telefonica cu suprataxa.