Procedura de deschidere a ofertelor pentru precalificarea potenţialilor investitori pentru CFR Marfă s-a încheiat joi. Urmează o perioadă decisivă pentru cei anunțați: Asocierea Transferoviar Grup – principalul acţionar al producătorului de material rulant, Remarul 16 Februarie din Cluj-Napoca, deţinută de omul de afaceri Călin Mitică şi Donau Finanz Gmbh – un fond de investiţii din Austria, OmniTRAX – una dintre cele mai mari firme de transport pe calea ferată din America de Nord şi Grup Feroviar Român, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica.
Vor participa toți la procesul de privatizare? Lista va fi publicată pe 15 mai. „Mă aşteptam la mai mulţi investitori. Nu aş putea spune la câţi, însă, cu siguranţă că, dacă am fi pornit de la un preţ de vânzare mai mic, erau mai mulţi“, a spus ministrul transporturilor, Relu Fenechiu. Ștefan Roșeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles, spunea, într-un interviu anterior pentru Capital, că miza acestei privatizări este mare, deși operatorul feroviar a ajuns la o cotă de piață de aproximativ 45%, comparativ cu peste 90%, în 2004. Lucru confirmat și de cei interesați să cumpere pachetul majoritar de acțiuni.
„Ne interesează CFR Marfă pentru că facem parte dintr-un grup de companii care are specializare pentru a eficientiza activitatea CFR Marfă. (…) După primele evaluări, noi considerăm şi, prin urmare suntem şi prezenţi, că este un proiect extrem de frumos şi de interesant“, a spus Kinga Mădărăşan, reprezentantul Transferoviar Grup. La rândul lor, reprezentanții GFR sunt convinși că toți candidații ce vor îndeplini criteriile de eligibilitate, precum cele legate de cifra de afaceri și volumul de activitate consolidat în transportul de marfă, se vor regăsi pe lista scurtă ce va fi comunicată în zilele următoare.
Undă verde pentru ștergerea datoriilor
Pe de altă parte, Relu Fenechiu a anunțat că autorităţile române au acordurile de principiu din partea instituţiilor financiare internaţionale şi a Comisiei Europene pentru ştergerea datoriilor CFR Marfă către statul român, a căror valoare este de circa 1,5 miliarde de lei, mult mai mare decât cea a activelor societăţii. Oficialul a explicat că, după anularea datoriilor, va putea fi ridicat sechestrul asigurator al ANAF pus pe activele CFR Marfă, iar apoi o parte din acestea vor fi trecute la CFR SA.
„Sechestrul a fost pus pe clădiri, terenuri, dană, feriboturi, pe active, în general. Vom transfera pe CFR SA ce este important“, a explicat Fenechiu. Referindu-se la ideea conform căreia CFR Marfă ar putea ajunge „la fier vechi“, Fenechiu crede că „nimeni nu este nebun să plătească 400 de milioane de euro ca să încaseze din vânzarea la fier vechi 100 de milioane de euro“. Acesta a explicat că un vagon are 13 tone, iar preţul obţinut pe o tonă de fier vechi este de circa 200 de euro. În condiţiile în care CFR Marfă are aproximativ 40.000 de vagoane, din care 25.000 funcţionale, nu se pot obţine din vânzarea de fier vechi mai mulţi bani decât ar costa compania.
Mai departe, pentru a participa la negocierea pe bază de oferte preliminare şi neangajante, potenţialii cumpărători înscrişi pe lista scurtă vor depune la sediul ministerului, în plic sigilat, cel mai târziu până în data de 27 mai 2013, ora 16.00, oferta preliminară şi neangajantă şi comentariile potenţialilor cumpărători înscrişi pe lista scurtă asupra proiectului de contract de vânzare/cumpărare de acţiuni inclus în dosarul de prezentare. Preţul de pornire al licitaţiei pentru 51% din acţiunile CFR Marfă este de aproape 800 de milioane de lei și, teoretic, tot procesul ar trebui să se încheie undeva în luna iunie. Practic, rămâne de văzut dacă se va respecta acest calendar.

Cine sunt cei trei investitori?

Grup Feroviar Român, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, parte a holdingului Grampet, este cel mai mare transportator privat de marfă din România; planurile lui Gruia Stoica merg foarte departe, fiind interesat de mai multe privatizări în regiune.

Remarul 16 Februarie este deţinută de omul de afaceri Călin Mitică;  Donau Finanz Austria este un fond de investiţii fondat în 1957, care are sub administrare active de peste două miliarde de euro în mai multe domenii.

OmniTRAX este una dintre cele mai mari firme din America de Nord  furnizoare de servicii de management pentru industria feroviară; adminis­trează 16 linii ferate regionale ce deservesc zece state din SUA şi trei provincii canadiene.