Indiferent daca este prima oara cand ne planificam cariera sau ne reorientam spre altceva, primul pas este sa ne analizam talentele, cunostintele si indemanarile si sa le evaluam in mod realist. Puteti fi buni la contabilitate, dar daca nu suportati sa stati la masa de lucru ore intregi, poate ca e timpul sa va ganditi ce altceva ati putea face. Intocmiti o lista cu toate indemanarile si domeniile voastre de cunoastere si, de asemenea, cu nivelul de competenta in fiecare dintre ele. Apoi enumerati acele activitati care v-ar aduce cele mai multe satisfactii si v-ar rasplati cel mai bine. Pe masura ce faceti aceste doua exercitii, ar trebui sa vedeti deja cum se contureaza anumite perspective. Poate va stimuleaza provocarea de a cauta si analiza informatii si date complexe si poate ca in facultate ati excelat in matematica si fizica. Asta ar trebui sa va ofere niste idei generale in legatura cu evolutia carierei dumneavoastra. Aveti grija sa nu fiti atat de exacti incat sa eliminati alte alternative interesante care ar mai putea exista.
Urmatorul pas este sa analizati cu atentie ce posturi sunt disponibile si ce se cere pentru fiecare. Acest lucru trebuie facut intr-o maniera foarte realista. Poate vreti sa deveniti antrenor de sport, dar daca nu exista astfel de posturi, ar trebui sa va folositi timpul cautand alternative. De exemplu: una dintre fiicele mele este o sportiva excelenta si ar putea deveni un antrenor de inot foarte bun. Ii poate motiva pe oameni sa obtina performante remarcabile. Din pacate, nu exista posturi de antrenor in regiunea unde locuieste, asa ca s-a concentrat pe abilitatile ei administrative si si-a gasit o slujba excelenta ca director la o firma. O foarte buna alegere de cariera!
Pe masura ce alcatuiti lista posturilor pentru care puteti candida, ganditi-va atent la talentele, cunostintele si indemanarile pe care le aveti si care sunt importante pentru acele posturi. Apoi faceti o lista cu aceste talente, cunostinte si indemanari si aranjati-le in functie de competentele dumneavoastra. Acestea vor reprezenta mai tarziu puncte de discutie in cadrul interviului de angajare.
Stabilirea legaturilor cu posibilele posturi este o etapa extrem de creatoare in acest proces si necesita o atitudine foarte insistenta din partea dumneavoastra. Puneti-va urmatoarele intrebari: „Unde gasesc aceste posturi?” si „Cum pot obtine un interviu?” Va sugerez sa luati in considerare cataloagele de firme, articolele din ziare, inclusiv sfaturile prietenilor – in special cei care cunosc pe cineva care cunoaste pe altcineva etc. Acestea sunt cele mai bune elemente care va conduc spre interviul hotarator. Faceti o lista lunga cu firme, unde se afla, numere de telefon si cine se ocupa de angajari. Apoi incepeti, metodic, sa stabiliti contacte, exprimati-va interesul de a obtine un post acolo si solicitati fixarea unei intalniri pentru interviu. Veti fi respinsi de foarte multe ori, dar daca veti avea multe idei, lista voastra va fi inepuizabila. Nu renuntati!
La interviu, aveti la dispozitie doar 30 de minute ca sa va expuneti talentele, cunostintele si indemanarile intr-o maniera foarte convingatoare. Nu-i spuneti persoanei respective ca sunteti energic, ci povestiti-i despre lucrurile pe care le-ati facut in trecut, care demonstreaza cat de multa energie aveti. Spuneti-i ce ati invatat in facultate si cat de bine v-ati descurcat la cursuri. Povestiti-i despre rolurile de conducere pe care vi le-ati asumat in posturile anterioare si cum vi s-au recunoscut realizarile remarcabile. Aratati-i si o latura umana, povestindu-i cat de multa satisfactie personala v-au produs anumite aspecte ale slujbelor anterioare. Nu asteptati ca persoana respectiva sa va puna intrebari, ci asigurati-va ca folositi la maximum cele cateva minute pe care le aveti la dispozitie. Dati tot ce aveti mai bun in dumneavoastra!
Urmatoarea etapa este cea mai dificila si va fi, probabil, plina de dezamagiri. Totusi, refuzul unei firme ar trebui sa reprezinte punctul de plecare catre urmatoarea ocazie favorabila. Dati dovada de creativitate si perseverenta. Nu renuntati niciodata, pentru ca s-ar putea ca urmatoarea ocazie sa va rasplateasca efortul. Iar cand ati obtinut postul ravnit cu atata ardoare, felicitati-va si sarbatoriti succesul. Ati facut o treaba buna! Acest exercitiu pare a fi conceput pentru cei care isi cauta un serviciu pentru prima oara, dar principiile si etapele enumerate aici pot fi aplicate oricarei persoane care doreste sa-si reevalueze si sa-si reorienteze cariera. El este esential pentru cei care tocmai si-au pierdut slujba sau care se gandesc sa-si schimbe locul de munca cu altul mai bun. Indiferent care ar fi motivul, demersurile trebuie facute cu realism si chibzuiala. Sunt multi oameni nefericiti care s-au pripit sa traga concluzia ca exista cariere mai bune si si-au dat demisia, dar s-au inselat amarnic. Nu va grabiti, analizati cu atentie si fiti foarte realisti. Mult succes!
Carte de vizita
Robert F. Bell este consultant si fost director de resurse umane in SUA. De-a lungul carierei sale de 45 de ani, s-a ocupat de:
· recrutarea si selectia persoanelor pentru posturi de specialitate si de conducere intr-o firma importanta din industria textila;
· conceperea unor sisteme de evaluare a randamentului si a unor metode de recompensare a angajatilor cu rezultate remarcabile;
· realizarea unor planuri de instruire si avansare, care ii pregateau pe viitorii directori pentru posturi executive superioare;
· consilierea directorilor in ceea ce priveste cel mai eficient comportament la locul de munca.
In prezent, Robert Bell face parte din corpul profesoral al unui colegiu local din Virginia si in ultimii sase ani a predat managementul resurselor umane. A publicat articole despre construirea unor sisteme de propuneri si a unor metode de motivare pentru directori. A scris o carte despre cele mai bune practici de recrutare si selectie a candidatilor potriviti.