Despre caile ferate romane s-ar mai fi scris multe, doar ca putine sunt astazi lucrurile care sa nu te duca cu gandul la o infrastructura destul de greoaie si depasita. Piese de muzeu pentru sistemul feroviar romanesc, de peste 80 de ani sau deja istorie pentru multe drumuri de fier europene, trenurile care alcatuiesc azi zestrea CFR-ului au „bunici” bine apreciati de multi turisti romani sau straini. „Inca se mai tin bine”, va vor spune multi ceferisti. In plus, va vor convinge imediat de sarmul si unicitatea unei excursii cu un tren de epoca, ce aduce cu el parfumul primilor ani ai perioadei interbelice. Asezati confortabil intr-un compartiment elegant, cu perdele de matase si draperii de catifea, vi se pare ca cei aproximativ 60 km/h cu care se circula ar fi prea putin? Nu veti regreta cu siguranta, mai ales ca scurta calatorie in timp de-abia a inceput.
In perioada 1913 – 1936, cand CFR-ul inca punea bazele unui sistem feroviar cu care sa poata iesi in lume, cele cateva trenuri, azi de epoca, atunci in mare voga, faceau deja furori printre calatorii din elita vremii. Cel mai vechi vagon a fost construit la Budapesta, in 1891. Are doar doua compartimente, cu 12 locuri, fotolii tapitate cu plus, covorase in compartimente si pe culoar, perdele si draperii dupa moda timpului, o toaleta, peroane frontale deschise cu grilaj de fier forjat si copertina. Printre locomotivele cu abur in stare de functionare, fabricate la inceputul secolului trecut, sunt si „vedetele” care au asigurat tractiunea unor trenuri celebre ca Orient Express sau Carpati Express.

Trenurile sunt inchiriate de agentii de turism

In prezent, excursiile care se organizeaza cu cele trei trenuri de epoca din dotarea CFR-ului au ca tinta trasee pitoresti din tara, cu vizitarea obiectivelor turistice din zone ca: Nordul Moldovei, Sibiu – Sighisoara, Brasov – Sinaia sau Vatra Dornei.
Trenul „Moldovita”, aflat pe raza Regionalei Iasi, este poate cel mai atractiv dintre toate. Printre altele, dispune de un vagon – salon cu capacitate de zece locuri, imbracat tot in catifea rosie, si unul de clasa a treia cu banci de lemn, decor perfect pentru o calatorie desprinsa parca din cliseele alb-negru ale unui film mut. Alte doua trenuri mai sunt la Timisoara („Nostalgia”) si la Sibiu. Ultimul a inregistrat de altfel si cele mai multe cereri, fiind dotat cu trei dormitoare, o baie cu cada, o baie de serviciu, o bucatarie si un salon.
In general, cele mai multe comenzi se fac in lunile iunie, iulie si septembrie. Solicitarile care apar la CFR au venit pana acum numai din partea agentiilor de turism pentru organizarea unor excursii complete. Turistul va beneficia, astfel, pe langa transport, de cazare in locurile unde se opreste trenul si de un program bine pus la punct care sa includa, eventual, servirea mesei in timpul mersului. Cei mai multi doritori de peste hotare au fost britanici, iar dintre turistii romani multi au organizat petreceri sau aniversari.
Cererile se fac la CFR cu 30 de zile inainte de data plecarii, iar plata, cu zece zile in avans. In ceea ce priveste preturile, acestea se situeaza intre 30 si 145 de dolari pe kilometru, totul insa in functie de compunerea trenului si distanta care trebuie parcursa. Vagoanele cu care se pleaca pot fi alese pe baza unei combinatii cat mai avantajoase ca pret. Este preferabil ca grupul care face inchirierea sa fie cat mai mare, costul impartindu-se astfel la mai multe persoane. Daca destinatia dorita este aproape de locul unde este garat trenul, pretul devine automat mai mic (poate ajunge si la 30 de dolari pe kilometru). Altfel, costurile de aducere a garniturii in Bucuresti
umfla, evident, si calculul final.
Castigul CFR? Intrucat costurile de intretinere sunt suficient de mari, locomotivele fiind vechi si costisitoare, acesta ajunge sa reprezinte aproximativ 10 % din contravaloarea unui transport. „Pana acum am avut o societate de turism din Piatra Neamt care a venit cu multe comenzi. Multi au solicitat excursii in zona manastirilor. Pe criteriul acesta, „Moldovita” a si fost garat la Iasi”, afirma Francisc Predescu, economist in cadrul Directiei de marketing a CFR.
Dupa ce firma de turism a stabilit traseul de comun acord cu clientii sai, urmeaza rezervarile in traficul intern. Apoi, programul de circulatie al trenului se hotaraste in functie de timpii liberi care apar pe ruta respectiva.
Singura grija care i-a mai ramas turistului? Bagajul si la…gara!    n

EXEMPLE DE TRASEE CARE SE FAC CU TRENURILE DE EPOCA

Sibiu – Ramnicu Valcea    tren alcatuit din locomotiva,     4.000 de dolari
    patru vagoane de epoca si doua vagoane de marfa
Sibiu – Brasov    tren alcatuit din locomotiva,         5.000 de dolari
    trei vagoane de epoca, trei vagoane de marfa
Oravita – Anina    tren alcatuit din locomotiva,         1.700 de dolari
    un vagon de epoca, patru vagoane de marfa
Copsa Mica – Sibiu    tren alcatuit din locomotiva,     2.500 de dolari
    doua vagoane de epoca, patru vagoane de marfa
Brasov – Zarnesti    tren alcatuit din locomotiva,         4.500 de dolari
    un vagon de epoca, 8 vagoane de marfa

Pentru rezervari: fax: 223.0671 (Directia de marketing din cadrul CFR)