Cele mai disputate rezultate financiare din trimestrul al treilea al anului au fost cele ale Facebook și Samsung. Vorbim, desigur, de giganții globali din IT&C, în special cei mai cunoscuți. Fără a se fi schimbat substanțial, cifrele companiilor arată că veniturile din telefoane se mențin puternice (dar nu pentru toate companiile), iar cele din publicitate online continuă creșterea. Facebook este cea mai interesantă companie pentru că vine cu un model nou de afaceri prin comparație cu numele „vechi“ din IT. Compania lui Mark Zuckerberg a reușit să bată estimările analiștilor pentru trimestrul în cauză, ceea ce indică o putere mult mai mare a social media și, mai ales, a veniturilor din publicitate care se pot obține de pe urma celor 1,2 miliarde de conturi (aproximativ 800 de milioane de utilizatori zilnici). Mai exact, veniturile din trimestrul al treilea s-au ridicat la 2,58 miliarde dolari, în creștere de la 2,01 miliarde dolari în trimestrul anterior. Din publicitate, compania a atras 2,34 miliarde dolari, restul fiind alte taxe și comisioane pe care Facebook le percepe utilizatorilor. Profitul net, pe standarde GAAP, s-a ridicat la 806 milioane dolari, în creștere ușoară de la 791 milioane dolari în trimestrul anterior, dar aproape dublu față de cel din același trimestru al anului trecut, când s-a situat la 425 milioane dolari.
Problema Facebook, așa cum este văzută de analiști și, mai ales, de investitorii de bursă, este scăderea gradului de utilizare a serviciului în rândul adolescenților. Care este real, mai ales în condițiile în care Facebook nu mai este la „modă“ printre aceștia de când a fost ocupat de părinți, bunici și fel de fel de companii dornice de promovare. Până la urmă s-ar putea dovedi o falsă problemă, pentru că veniturile companiei depind destul de puțin de gradul de penetrare în rândul adolescenților.
Campionii rămân campioni
Cealaltă companie interesantă este Samsung, care a raportat un profit mult sub cel de anul trecut. Principala problemă a companiei este depedența prea mare de vânzările de telefoane mobile, care au coborât, ca valoare, cu 15% până la 22,3 miliarde dolari, deși numărul unităților livrate au crescut cu aproximativ trei milioane, până la un total de 78 milioane. Veniturile totale ale Samsung au coborât cu circa 20%, până la 45 miliarde, în timp ce profitul net trimestrial s-a înjumătățit, până la aproximativ 4 miliarde de dolari. Este evident că Samsung a vândut mai multe telefoane, dar mai ieftine. Competiția și-a spus cuvântul din mai multe direcții; Apple a lansat noile terminale iPhone, care oricum vând bine la început, iar companii precum Lenovo și Xiaomi au atacat în zona telefoanelor cu preț mid-level, dar performanțe superioare. Deocamdată, Samsung își păstrează creșterea și pe zona tabletelor, unde are o gamă nouă (Tab S), dar competiția oricum se va înteți și pe această piață. Este interesant trendul pe care merge compania coreeană, trend definitoriu pentru întreaga industrie. Mai exact, o specializare din partea producătorilor care nu reușesc să aibă succes pe anumite piețe (vezi dispariția producției de PC de la Sony, ca și anunțul similar al Samsung), în timp ce jucătorii care vin din urmă și aduc inovații (atât hardware, cât și software sau model de marketing – vezi Lenovo și Xiaomi) câștigă cotă de piață. Aceasta nu înseamnă însă că „giganții“ dispar. Ne referim la nume precum Microsoft, pentru care s-a tot cântat prohodul în ultimii ani, la Apple sau la Google. Microsoft are probleme, dar și-a majorat veniturile din ultimul trimestru până la 23,2 miliarde dolari, de la 18,5 miliarde dolari în trimestrul al treilea al anului trecut, iar profitul operațional s-a ridicat la 5,84 miliarde dolari, în scădere de la 6,33 miliarde dolari.
Google, care funcționează mai degrabă pe modelul Facebook, a anunțat venituri totale de 16,5 miliarde dolari în trimestrul al treilea, în creștere cu 20% anual și 4% trimestrial. Profitul net s-a ridicat la 2,8 miliarde dolari, în scădere de la 3,4 miliarde dolari în trimestrul anterior. Putem spune că micșorarea poate fi văzută ca o problemă, dar, să fim serioși, nivelul câștigului este încă foarte ridicat.
Apple, ultima de pe lista noastră, a reușit să bată pe toată lumea, cu venituri de 42,1 miliarde dolari și un profit net de 8,5 miliarde dolari. Ca și în cazul Facebook sau Microsoft, mulți văd pe final capacitatea Apple de a face bani dintr-un portofoliul extrem de redus de laptopuri și telefoane. Numai că piața dovedește, deocamdată, altceva. Iar situația nu pare a se schimba substanțial pe termen mediu.