Nici bine nu s-a uscat cerneala pe contractul semnat cu Siemens, că Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători, a intrat în negocieri cu compania feroviară naţională din Egipt. Valoarea contractului ar putea depăşi 80 de milioane de euro. După mai multe runde de negocieri dificile şi după ce câteva înţelegeri anterioare au fost desfiinţate, Astra Vagoane Călători a reuşit să semneze, la finele lunii ianuarie, cu constructorul german de material rulant Siemens un contr
Nici bine nu s-a uscat cerneala pe contractul semnat cu Siemens, că Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători, a intrat în negocieri cu compania feroviară naţională din Egipt. Valoarea contractului ar putea depăşi 80 de milioane de euro.
După mai multe runde de negocieri dificile şi după ce câteva înţelegeri anterioare au fost desfiinţate, Astra Vagoane Călători a reuşit să semneze, la finele lunii ianuarie, cu constructorul german de material rulant Siemens un contract mai important decât pare la prima vedere. Acesta vizează fabricarea de tramvaie de ultimă generaţie atât pentru marile oraşe din ţară, cât şi pentru Austria, Ungaria, Germania şi Portugalia. Conform înţelegerii, firma din Arad va negocia contractele interne, iar Siemens se va ocupa de livrările externe. Astra va investi şase milioane de euro într-o linie de fabricaţie, iar primele tramvaie vor fi puse în circulaţie la începutul lui 2011, producţia estimată pentru primul an fiind de 20 de unităţi. „Ulterior, vom intra în producţia normală, de circa 30-35 de tramvaie pe an“, a precizat Valer Blidar pentru Capital.
Cât despre preţul de vânzare al unui astfel de vehicul, omul de afaceri a menţionat doar că mizează pe costuri cu 20-25% mai mici decât ale concurenţilor externi. În anul 2008, Siemens a anunţat că va livra Primăriei Oradea zece tramvaie în baza unui contract în valoare de 27 de milioane euro. Un astfel de mijloc de transport a costat 2,7 milioane euro, în preţ fiind incluse instruirea personalului, transportul de la Viena la Oradea, întreţinerea şi instalarea. Valer Blidar afirmă că dacă tramvaiele se vor fabrica la Arad, preţurile vor fi extrem de competitive. „Contăm pe faptul că vom produce mai ieftin decât oricine“, a declarat el. Acesta este, de altfel, atuul pe care mizează fabrica pe care a preluat-o de la stat în urmă cu zece ani. Fie că e vorba de tramvaie, fie de trenuri, preţul de producţie este mult mai mic decât cel al firmelor străine. Spre exemplu, un vagon care în Vest este produs cu 1,7 milioane euro, la Arad costă 800.000 de euro. Din totalul contractelor încheiate în ultimii doi ani, peste 40% au fost semnate cu firme străine, restul fiind încheiate cu CFR Călători SA. „Transportul feroviar de călători este în subordinea statului în toată lumea, astfel că nu lucrăm numai cu statul român, ci şi cu cel egiptean, iranian, sirian etc., pentru care producem vagoane la preţuri medii“, a spus Blidar.
Investiţii în stand-by
Pentru modernizare şi reparaţii, firma a mai contractat, la sfârşitul anului 2009, lucrări de peste şapte milioane de euro. Proiectele companiei includ şi fabricarea de rame electrice. „Am prevăzut ca, la începutul lui 2010, să lansăm primul tren de acest tip“, dezvăluie Blidar. Potrivit lui Ştefan Roşeanu, reprezentant al Asociaţiei Industriei Feroviare, bugetul european include un necesar de 200 de milioane euro pentru achiziţia de rame electrice, dar alocarea acestor fonduri nu este o prioritate pentru autorităţi. În aşteptarea redresării economiei, Blidar a pus în stand-by alte investiţii. Se uită totuşi cu interes spre paradisurile fiscale, unde are de gând să înfiinţeze un offshore, dacă mult aşteptatul reviriment va întârzia.
Valer Blidar, preşedinte Astra Vagoane Călători
Cifre-cheie
Astra Vagoane Călători a atins un maxim al cifrei de afaceri în 2008: peste 65 de milioane de euro. Pentru 2009, compania estimează o scădere de pånă la 10%.