Câteva sute de români au o patimă comună: trenuleţele electrice. Pentru aceştia, viaţa se împarte mai mult sau mai puţin egal între familie, serviciu şi cutiile cu locomotive, vagoane şi linii. Cristian Caramlău, Andrei Horneţ şi Robert Tanasă sunt trei tineri care, la prima vedere, nu ies din tiparele obişnuite ale bucureştenilor aflaţi în al treilea deceniu de viaţă. Numai că viaţa lor de zi cu zi ascunde un amănunt foarte important: pasiunea pentru trenuleţele
Câteva sute de români au o patimă comună: trenuleţele electrice. Pentru aceştia, viaţa se împarte mai mult sau mai puţin egal între familie, serviciu şi cutiile cu locomotive, vagoane şi linii.
Cristian Caramlău, Andrei Horneţ şi Robert Tanasă sunt trei tineri care, la prima vedere, nu ies din tiparele obişnuite ale bucureştenilor aflaţi în al treilea deceniu de viaţă. Numai că viaţa lor de zi cu zi ascunde un amănunt foarte important: pasiunea pentru trenuleţele electrice. Pentru mulţi, o astfel de „ocupaţie“ nu reprezintă decât o joacă pentru cei care nu au ce face în timpul liber şi care, pe deasupra, este şi destul de costisitoare. Pentru cei trei, însă, la fel ca şi pentru alte câteva sute de români, momentele în care montează, repară sau pur şi simplu manevrează o locomotivă şi câteva vagoane pe o cale ferată în miniatură reprezintă împlinirea unui vis. „Majoritatea celor care au această pasiune este trecută de 30 de ani. Prin anii ‚80, au avut un start-set Piko. Apoi, forţaţi de dispariţia de pe piaţă a machetelor, au renunţat temporar la acele jucării. După 1990, când acestea au reapărut pe piaţă, «nebunia» a revenit, dezvoltându-se odată cu posibilitatea de a achiziţiona tot mai multe modele de vagoane, locomotive, gări etc.“, explică Andrei.
Investiţiile se fac în timp
În unele cazuri, producătorii de astfel de machete fac bani buni lansând ediţii limitate ale unor locomotive sau vagoane. „Atunci, piaţa înnebuneşte şi stocul se lichidează rapid, indiferent de preţ“, dezvăluie Andrei. Aflăm şi că există cazuri în care preţurile foarte mari ale locomotivelor şi gărilor au împins pasionaţii să economisească ani buni pentru a-şi putea permite piesele dorite. De asemenea, pe lângă magazinele de profil, destul de puţine, există şi o piaţă cunoscută doar de pasionaţi. „Internetul este foarte important. Acolo ne întâlnim, ne arătăm colecţiile şi facem achiziţii sau schimburi.“ Asta, pentru că foarte rar sunt organizate întâlniri în care să se poarte discuţii şi să se schimbe idei şi produse. „Nimeni nu sprijină această comunitate. Deşi o parte din produsele ROCO sunt fabricate la Arad, niciodată producătorul sau vreun comerciant nu a sponsorizat astfel de întâlniri.“
Digital vs. analogic
Totul începe de la un start-set ale cărui detalii sunt mai mult sau mai puţin conforme cu realitatea.
Andrei Horneţ
Cred că tot ce am eu valorează circa 15.000 de euro. Pasiunile şi viciile nu vor muri niciodată.
Robert Tanasă
Nu banii sunt importanţi aici. Chiar dacă se ajunge la sume mari, banii sunt investiţi progresiv, în ani.
Cristian Caramlău
Pasiuni asemănătoare
5-10 milioane de lei vechi costă un start-set care include, de cele mai multe ori, doar o locomotivă, două-trei vagoane, câteva bucăţi de linie, un macaz şi un transformator