Trenuri noi în România. Când ar urma să fie livrate
Până când aceste explicații vor fi primite, conform legislației, contractul de prestări servicii rămâne în vigoare, conform declarațiilor președintelui autorității, Ştefan Roşeanu, pentru Agerpres.
„În cazul celor 62 de trenuri, suntem încă în aşteptarea motivaţiei Curţii pentru a vedea care sunt punctele de reevaluat în oferta făcută de PESA, cel puţin asta rezultă din motivaţia pe scurt care este publicată pe portalul de justiţie, dar exact punctele care vor trebui reanalizate nu le vom şti decât după ce vine motivaţia. Până la acel moment, conform legislaţiei, contractul de prestări al PESA îşi continuă viaţa şi, în urma reevaluării, vom vedea care sunt următorii paşi. Este prematur să ne pronunţăm apropo de anulări sau neanulări, mai ales că în acest moment, în această motivare pe scurt nu scrie nimic de anularea contractului. Contractele se anulează atunci când instanţa cere în mod expres”, a afirmat Roşeanu.
De asemenea, șeful ARF a subliniat că în motivarea sumară a instanței se menționează că „admite în parte” contestația, astfel că nu sunt cunoscute încă aspectele care au fost „reținute”.
„În prezentarea pe scurt, instanţa spune că s-au reţinut parţial (unele aspecte din contestaţie – n. r.), deci nici nu putem şti care sunt punctele pe care le-au reţinut. La unele lucruri putem spune că ARF clar a avut dreptate, odată ce punctele contestate de Alstom nu au fost reţinute, poate la altele Alstom a avut dreptate, motiv pentru care trebuie să facem reevaluarea şi să vedem care este rezultatul reevaluării”, a explicat el.
Ștefan Roşeanu a menționat și faptul că legislația privind achizițiile publice prevede acordarea de despăgubiri părții care a depus contestația, „în cazul în care rezultatele diferă de cele inițiale”.
Cine a depus oferte pentru licitație
Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) din Polonia și Alstom Transport din Franța sunt cele două companii care au depus oferte la licitația organizată de ARF pentru achiziționarea a 62 de rame electrice de scurt parcurs (RE-R).
La finele lunii octombrie, ARF a desemnat PESA drept câștigător al licitației pentru achiziționarea a 62 de trenuri regionale (RE-R), iar în ianuarie 2024 a fost semnat contractul. În paralel, Alstom Transport a depus contestații. După respingerea contestației de către CNSC, Alstom Transport a atacat decizia la Curtea de Apel București, iar instanța „admite în parte plângerea Alstom Transport SA”, conform soluției sumare.
Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, și este finanțată din Programul Transport (PT) 2021-2027, cu cofinanțare de la bugetul de stat.
Contractul este împărțit în trei loturi: Lotul 1 – 20 de rame electrice regionale RE-R, pentru rutele București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani; Lotul 2 – 23 de rame electrice regionale RE-R, pentru rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița; Lotul 3 – 19 de rame electrice regionale RE-R, pentru rutele București Nord – Ploiești Vest – Brașov, București Nord – Roșiori, București Nord – București Obor/Fundulea.
Ramele poloneze pot circula cu o viteză maximă de 160 km/h și pot transporta 453 de călători (224 de locuri pe scaune și restul în picioare). De asemenea, acestea sunt echipate cu 16 locuri pentru transportul bicicletelor.
Conform contractului, trenurile urmează să fie livrate începând cu anul 2026, iar până la finalul anilor 2026 și 2027 trebuie să fie livrate în totalitate.