Trenuri noi în România
Pentru 58 dintre acestea, finanțarea din fonduri europene a fost deja asigurată în cadrul Programului Transport 2021 – 2027.
Ștefan Roșeanu, președintele ARF, a declarat pentru Agerpres că demersurile pentru lansarea acestui nou proiect de achiziție au avansat, profitând de aprobarea recentă a unei Ordonanțe de Urgență ce actualizează reglementările Fondului pentru Modernizare. Studiul de fezabilitate pentru achiziția trenurilor electrice de scurt parcurs, denumite RE-R 2, 3 și 4, a fost finalizat de către echipa sa.
„Am reuşit să înaintăm cu demararea noului proiect de achiziţie de trenuri electrice de scurt parcurs, în condiţiile în care Guvernul a aprobat recent Ordonanţa de Urgenţă care actualizează cadrul de reglementare al Fondului pentru Modernizare. Colegii mei au finalizat studiul de fezabilitate pentru achiziţia unui nou pachet de trenuri electrice de scurt parcurs – RE-R 2, 3 şi 4 au primit numele de cod. Practic, vorbim de un pachet de 143 de trenuri suplimentare faţă de cele 62 care sunt sub contract începând cu decembrie anul trecut. Din aceste 143 de trenuri, avem deja identificată sursa de finanţare prin fonduri europene, Programul Transport, pentru 58 de trenuri de 160 şi de 200 de locuri. Avem deja discuţii cu colegii noştri care gestionează fondurile europene şi vom aplica pentru atragerea unei noi surse de finanţare pentru o parte din aceste trenuri care încă nu sunt susţinute financiar”, a declarat preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu.
Vor fi cumpărate cu bani de la UE
Din cele 143 de trenuri planificate, 58 au deja asigurată finanțarea prin fonduri europene, iar pentru restul se caută noi surse de finanțare. ARF intenționează să scoată la licitație contractul pentru cele 58 de trenuri finanțate, organizând licitația pe loturi.
În ceea ce privește strategia de achiziții, se analizează posibilitatea de a imparti cele două loturi majore în subloturi pentru o mai bună gestionare. Aceasta ar urma să fie similară cu abordarea utilizată la achiziția precedentă, când au fost contractate câte 20 de trenuri pe fiecare lot. Argumentele pro și contra includ deschiderea pieței versus uniformitatea flotei și ușurința în mentenanță.
Roșeanu a subliniat că, împreună cu celelalte 62 de trenuri de scurt parcurs deja contractate cu producătorul PESA din Polonia, aceste 143 de noi trenuri vor contribui la modernizarea serviciilor regionale. Planul este ca până în 2026 – 2027, în jurul reședințelor de județ să fie disponibile servicii moderne de transport regional, operate la intervale de o oră pe fiecare direcție.
Pe lângă rutele electrificate, ARF ia în considerare și rutele neelectrificate, pentru care se va realiza un studiu similar pentru a identifica nevoile de vehicule și tehnologiile optime.
„Conform recomandărilor colegilor mei care au elaborat studiul, în perioada următoare vom elabora un studiu similar care să ia în vedere şi rutele neelectrificate care deservesc reşedinţele de judeţ, pentru că, din păcate, avem 12 municipii reşedinţă de judeţ pe zone în care liniile sunt complet neelectrificate şi, cred, încă şapte sau opt municipii reşedinţă de judeţ în care cel puţin una sau două direcţii importante au astfel de linii. Chiar lângă Bucureşti avem ruta de Olteniţa, avem ruta care este închisă acum de la Urziceni şi ruta de Snagov, care sunt rute neelectrificate şi unde nu există o perspectivă prea rapidă de electrificare. Şi, atunci, pentru aceste rute trebuie să facem analizele în perioada următoare pentru a identifica necesarul de vehicule şi, bineînţeles, care sunt şi tehnologiile recomandate ca să permită, pe de o parte, depoluarea transportului în general, iar pe de altă parte să corespundă cerinţelor finanţatorilor, în primul fondurile europene, care sunt cam cele mai restrictive”, a adăugat oficialul ARF.