Triplu salt al pieţei second hand spre un nou prag psihologic

Înmatriculările de autovehicule second hand au depăşit toate aşteptările, atingând 58.103 de unităţi, în primele patru luni ale acestui an, în ciuda aplicării unei taxe de poluare considerată prohibitivă. Creşterea este impresionantă dacă facem o comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost comercializate numai 20.455 de unităţi. Practic, în primele patru luni din acest an, vorbim de o cifră de aproape trei ori mai mare. Evoluţia este explicată

Înmatriculările de autovehicule second hand au depăşit toate aşteptările, atingând 58.103 de unităţi, în primele patru luni ale acestui an, în ciuda aplicării unei taxe de poluare considerată prohibitivă.

Creşterea este impresionantă dacă facem o comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost comercializate numai 20.455 de unităţi. Practic, în primele patru luni din acest an, vorbim de o cifră de aproape trei ori mai mare. Evoluţia este explicată parţial prin faptul că în prima parte a anului trecut vânzările de maşini second hand au fost foarte slabe, pentru ca, în a doua jumătate a anului, situaţia să se redreseze. „Dacă facem o comparaţie numai cu prima parte a anului trecut, avansul pieţei maşinilor de ocazie este evident. Românii au stat atunci în expectativă, sperând că taxa va fi eliminată. Dar asta s-a întâmplat numai în primele luni ale lui 2007. În a doua jumătate a anului, vânzările au fost asemănătoare cu cele din perioada ianuarie – aprilie 2008“, a declarat, pentru Capital, Horaţiu Moldovan, managerul Weltauto, divizia de vehicule de ocazie a grupului Porsche România.

Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) atrăgea atenţia, zilele trecute, asupra importurilor masive de vehicule second hand. „Importul de autoturisme de ocazie a crescut cu un semnificativ 184,7%, în condiţiile funcţionării taxei de primă înmatriculare. O altă cifră importantă (…) este cota de piaţă a acestora care, la rândul ei, a urcat de la 19,8% în 2007 la 37,5% anul acesta, mărcile germane înregistrând volume de două-trei ori mai mari pe segmentul autoturismelor de ocazie în comparaţie cu cele noi“, afirmă APIA. Chiar dacă cifrele sunt reale, este omisă din calcul evoluţia ulterioară a pieţei, cea din perioada iunie – decembrie 2007, când au fost înmatriculate lunar cel puţin 12.000 de vehicule la mâna a doua. „Pentru întreg anul acesta, estimarea mea este optimistă. Dacă anul trecut creşterea vânzărilor de maşini noi a fost foarte importantă, e timpul ca şi segmentul second hand să crească la fel, pentru că asta înseamnă o piaţă normală, bazată pe mecanisme naturale de creştere şi descreştere“, a declarat Liviu Dobrin, preşedintele Autovit.

Piaţă dominată de zona gri

Atingerea unor cifre de peste zece mii de unităţi vândute lunar pe piaţa maşinilor de ocazie ascunde şi un fenomen mai puţin plăcut. Majoritatea vehiculelor sunt vândute fără a se plăti taxe statului, pentru că tranzacţiile directe între persoane fizice nu sunt verificate. „Şi această piaţă trebuie să crească, dar sănătos, nu prin eludarea unor legi sau prin specularea unui vid legislativ“, consideră Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Unii dintre comercianţii autorizaţi de vehicule de ocazie din vestul ţării sunt chiar ameninţaţi de faliment din această cauză. Conform şefului AutoPro Baia Mare, Onţi Gheorghe, „în momentul de faţă, după aprecierea noastră, 90% din importurile de masini second hand sunt efectuate de persoane fizice în scopuri comerciale aducătoare de venit. «Cifra de afaceri» totală realizată de persoanele fizice importatoare şi revânzătoare poate fi, în ultimii ani, de cinci-şase miliarde de euro. Pentru această cifră, practic nimeni, nicio persoană fizică, nu a declarat şi nu a plătit impozit pe venit“, susţine acesta.

«Creşterea acestei pieţe este un fenomen normal. Cred că în 2008 se va ajunge, cel mult, până la 150.000 de unităţi înmatriculate.»
Horaţiu Moldovan, manager Weltauto

Capital – Editia nr. 21, data 28 mai 2008