Înmatriculările de autovehicule second hand au depăşit toate aşteptările, atingând 58.103 de unităţi, în primele patru luni ale acestui an, în ciuda aplicării unei taxe de poluare considerată prohibitivă. Creşterea este impresionantă dacă facem o comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost comercializate numai 20.455 de unităţi. Practic, în primele patru luni din acest an, vorbim de o cifră de aproape trei ori mai mare. Evoluţia este explicată
Înmatriculările de autovehicule second hand au depăşit toate aşteptările, atingând 58.103 de unităţi, în primele patru luni ale acestui an, în ciuda aplicării unei taxe de poluare considerată prohibitivă.
Creşterea este impresionantă dacă facem o comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost comercializate numai 20.455 de unităţi. Practic, în primele patru luni din acest an, vorbim de o cifră de aproape trei ori mai mare. Evoluţia este explicată parţial prin faptul că în prima parte a anului trecut vânzările de maşini second hand au fost foarte slabe, pentru ca, în a doua jumătate a anului, situaţia să se redreseze. „Dacă facem o comparaţie numai cu prima parte a anului trecut, avansul pieţei maşinilor de ocazie este evident. Românii au stat atunci în expectativă, sperând că taxa va fi eliminată. Dar asta s-a întâmplat numai în primele luni ale lui 2007. În a doua jumătate a anului, vânzările au fost asemănătoare cu cele din perioada ianuarie – aprilie 2008“, a declarat, pentru Capital, Horaţiu Moldovan, managerul Weltauto, divizia de vehicule de ocazie a grupului Porsche România.
Piaţă dominată de zona gri
Atingerea unor cifre de peste zece mii de unităţi vândute lunar pe piaţa maşinilor de ocazie ascunde şi un fenomen mai puţin plăcut. Majoritatea vehiculelor sunt vândute fără a se plăti taxe statului, pentru că tranzacţiile directe între persoane fizice nu sunt verificate. „Şi această piaţă trebuie să crească, dar sănătos, nu prin eludarea unor legi sau prin specularea unui vid legislativ“, consideră Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Unii dintre comercianţii autorizaţi de vehicule de ocazie din vestul ţării sunt chiar ameninţaţi de faliment din această cauză. Conform şefului AutoPro Baia Mare, Onţi Gheorghe, „în momentul de faţă, după aprecierea noastră, 90% din importurile de masini second hand sunt efectuate de persoane fizice în scopuri comerciale aducătoare de venit. «Cifra de afaceri» totală realizată de persoanele fizice importatoare şi revânzătoare poate fi, în ultimii ani, de cinci-şase miliarde de euro. Pentru această cifră, practic nimeni, nicio persoană fizică, nu a declarat şi nu a plătit impozit pe venit“, susţine acesta.
Horaţiu Moldovan, manager Weltauto
Capital – Editia nr. 21, data 28 mai 2008