O pagina web interactiva poate convinge un vizitator sa devina client

Un flux mare de vizitatori inseamna o expunere buna. Ca sa atingi acest obiectiv, trebuie sa apelezi la diverse “trucuri” tehnice care sa ofere site-ului un plus de interactivitate.




Oricare ar fi scopurile unui site, atingerea lor poate fi considerata direct proportionala cu numarul de vizitatori care opteaza sa intre pe acea pagina de Internet. “Cu cat atragi mai multi vizitatori, cu atat poti converti mai multi in utilizatori, clienti sau cititori”, spune Ionut Oprea, director de comunicare in cadrul companiei netBridge. Asadar, valoarea de business a atragerii unui numar cat mai mare de vizitatori pe site-ul unei companii este ca poate asigura atingerea obiectivelor pentru care acesta a fost realizat.




“Calitativ vorbind, nu exista nici o diferenta intre traficul pe un site si numarul de clienti care se perinda tot week-end-ul prin ultimul mall deschis in Bucuresti”, este de parere Dorin Ostaficiuc, consultant independent WSI.

Procentajul de vizitatori din numarul total al celor care acceseaza un site, pe care o companie l-a convins sa se inscrie la un newsletter, sa participe la un sondaj rapid (poll), sa descarce un fisier sau sa cumpere produsul sau, este un element care poate fi si trebuie masurat. Acesta se numeste rata de conversie si este adevaratul “plus” pentru un business. Cunoscand acest metric, reprezentantii companiilor vor sti ce elemente de functionalitate sunt necesare pe site pentru a “converti” vizitatorii in clienti. “Pe un site web, rareori se intra “din greseala”. Se poate astfel spune ca traficul masoara chiar succesul site-ului si, extinzand, succesul companiei, produsului sau campaniei de promovare”, arata Gelu Toaipa, partner la Headstrong Ltd. (Webdesigner.ro).
Putini sunt cei care nu au auzit de site-ul unde puteai “castiga cu ardeiul” sau puteai arunca cu sageti in Traian Basescu.



Dar lista cu astfel de exemple este foarte lunga. Site-ul nonprofit Alpinet.org, aflat in primele 100 din Romania din punctul de vedere al traficului, a atras mai multi vizitatori datorita faptului ca ofera facilitati interactive de negasit pe alte pagini web de profil. Iar toate acestea sunt posibile datorita si tehnologiilor multimedia. In opinia lui Dorin Ostaficiuc, un site care nu “isi intreaba” vizitatorii cine sunt (adresa de e-mail), ce parere au despre un anumit subiect (sondaj), nu trezeste cat mai multe emotii (prin elemente video sau audio) este sortit esecului. Intotdeauna, decizia de a cumpara se ia emotional, iar interactivitate inseamna pentru un site ca “are viata”, ca este functional si isi atinge scopul, are o rata de conversie mare. Ca tehnologii pentru publicarea continutului online in afara de solutia obisnuita, text si imagini, care ramane cea mai accesibila si deci foarte importanta, se poate opta pentru streaming audio si video pentru a difuza emisiuni radio, muzica, evenimente televizate (competitii sportive, emisiuni TV), animatii Macromedia Flash folosite la prezentari interactive, jocuri online, concursuri si e-learning.



Parerea generala este insa ca nu tehnologia folosita in sine genereaza trafic, ci eficienta si oportunitatea folosirii acesteia. Solutia tehnica trebuie sa fie bine aleasa si adaptata la tipul continutului si la specificul site-ului. “Este greu de crezut ca site-ul unei fabrici de pantofi va genera mai mult trafic daca va face streaming video cu imagini din fabrica. Folosind acelasi exemplu, daca acel site ofera prezentari interactive, animate ale produselor, situatia va fi total diferita si interesul vizitatorilor va creste simtitor”, exemplifica Gelu Toaipa.
“In functie de fiecare website in parte, se pot gasi idei si apoi metode de implementare, care sa creasca traficul si calitatea acestuia, atat timp cat clientul este dispus sa investeasca in asa ceva, iar dezvoltatorul este un profesionist”, conchide Alexandru Lapusan, CEO&Partner al firmei Zitec Com.
Multitudinea de solutii disponibile si faptul ca fiecare proiect este unic, necesitand o abordare diferita, produc o plaja foarte larga de costuri posibile. Trebuie spus insa ca folosirea unei anumite tehnologii multimedia nu implica intotdeauna un cost suplimentar.




• Site-urile companiilor devin tot mai sofisticate si in Romania, iar lupta pentru atragerea vizitatorilor este din ce in ce mai intensa. In acest context, tehnologiile multimedia capata o importanta majora.



• Pentru masurarea traficului pe un site, specialistii din departamentele de marketing si IT nu trebuie decat sa acceseze si sa foloseasca unul dintre serviciile de analiza web existente pe piata.



• Un site interactiv nu este scump. Suma necesara pentru o conferinta web, de exemplu, este in medie de 300-400 euro/luna. La aceasta, se adauga costurile aferente pregatirii materialelor multimedia respective.

40 euro/luna

Aceasta este, in medie, suma ce trebuie platita pentru un serviciu de video email, iar posibilitatea de a avea un flux video cu o prezentare online costa cam la fel.