Toţi operatorii de telefonie fixă şi mobilă, precum Orange, Vodafone, Cosmote Romtelecom, RDS&RCS şi UPC sunt obligaţi să stocheze timp de şase luni datele convorbirilor telefonice ale românilor.
Datele convorbirilor telefonice şi ale SMS-urilor precum numărul de telefon al apelantului şi al celui care a fost apelat, adresa abonatului, locaţia celui care este apelat, când a fost făcut apelul şi cât durează convorbirea telefonică sunt înregistrate de operatorii de telefonie fixă şi mobilă şi stocate timp de şase luni, potrivit Legii 298/2008.
Datele convorbirilor telefonice vor putea fi preluate direct de către procurori în caz de urgenţă, "când întârzierea obţinerii autorizării din partea judecătorilor ar aduce grave prejudicii urmăriri penale ori îndeplinirii obligaţiilor pe care şi le-a asumat România ca stat membru al Uniunii Europene".
De asemenea, toţi furnizorii de internet, printre care se numărără şi RDS&RCS, UPC, Romtelecom, Orange, Vodafone şi Zapp, sunt obligaţi să stocheze, începând din 15 martie 2009, timp de şase luni, următoarele date cuprinse în poşta electronică a persoanelor care corespondează pe teritoriul României: de unde este trimis e-mailul, data şi ora la care ne conectăm la internet, cui îi este adresat e-mailul (adresa IP, numele şi adresa fizică a abonatului), precum şi data şi ora la care ne deconectăm de la internet.
Ce spune Legea 298/2008
Art. 1. – (1) Prezenta lege stabileşte obligaţia furnizorilor de servicii şi reţele publice de comunicaţii electronice de a reţine anumite date generate sau prelucrate în cadrul activităţii lor de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice, pentru punerea acestora la dispoziţia autorităţilor competente în scopul utilizării în cadrul activităţilor de cercetare, de descoperire şi de urmărire a infracţiunilor grave.
Art. 4. – Datele necesare pentru urmărirea şi identificarea sursei unei comunicări cuprind:
a) în cazul reţelelor de telefonie fixă şi mobilă: numărul de telefon apelant, precum şi numele şi adresa abonatului sau ale utilizatorului înregistrat;
b) în cazul serviciilor de acces la internet, poşta electronică şi telefonie prin internet: identificatorul/identificatorii alocat/alocaţi utilizatorilor; identificatorul de utilizator şi numărul de telefon alocate pentru efectuarea oricărei comunicări prin reţeaua publică de telefonie; numele şi adresa abonatului sau ale utilizatorului înregistrat, căruia i s-a alocat o adresă Internet Protocol (IP), un identificator de utilizator sau un număr de telefon, la momentul comunicării.
Important de specificat este faptul că discuţiile telefonice şi mesajele nu sunt înregistrate deoarece înregistrarea conţinutului convorbirilor e imposibilă din punct de vedere tehnic. Datele înregistrate care sunt stocate existau oricum, deoarece pe baza lor se realizează facturile.
Cum e la americani
În Statele Unite, Verizon, AT&T, Sprint şi T-Mobile, cei mai mari operatori de telefonie mobilă, stochează datele în mod diferit. Astfel, datele convorbirilor telefonice sunt stocate 12 luni de Verizon, 5 ani de T-Mobile, între 5 şi 7 ani de AT&T şi 1,5-2 ani de Sprint. În ceea ce priveşte mesajele text, la Verizon acestea sunt stocate 12 luni, iar acest operator este singurul dintre cei patru care stochează şi conţinutul lor, între 3-5 zile. La T-Mobile, detaliile SMS-urilor sunt stocate între 2-5 ani, la AT&T 5-7 ani, iar la Sprint 1,5-2 ani.