În acest context, Ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, a declarat, marţi seară, că a redactat draftul de sesizare a Curţii Constituţionale a României în legătură cu un posibil conflict juridic de natură constituţională, după refuzul preşedintelui Klaus Iohannis de numire a doi noi membri ai Guvernului.
„Pe mine mă puteţi întreba dacă am redactat draftul de sesizare şi, sigur, v-aş răspunde că da. Mă puteţi întreba argumentele, şi v-aş putea răspunde care sunt. Ce se întâmplă cu sesizarea, nu eu sunt autor, subiect (…), ci doamna premier, dacă va fi Guvernul, preşedintele Camerei Deputaţilor, preşedintele Senatului. Cel mai probabil şi mai firesc, doamna premier, că e vorba de numirea unui membru al Guvernului, adică a unui ministru sau a doi miniştri”, a declarat Tudorel Toader pentru Antena 3.
Întrebat care sunt argumentele, ministrul Justiţiei a răspuns: „Cele care sunt publice. Noi avem un Executiv, o putere executivă bicefală. Jumătate la preşedinte, jumătate la Guvern. În 2008, Curtea Constituţională a dat o decizie – eram judecător – în care spunea că: pentru a se asigura echilibru între cele două jumătăţi ale Executivului trebuie să aibă şi preşedintele un rol în procedura de numire. Care este rolul acela? De a verifica, eventual de a refuza o singură dată numirea unui ministru, ceea ce în precedent s-a şi întâmplat. Prin urmare, noi vorbim aşa: ipoteza în care în Guvern un post de ministru este vacant şi atunci nu intră în discuţie revocarea, intră în discuţie doar numirea. Propune prim-ministrul, preşedintele poate să refuze o singură dată, nu mai poate refuza a doua oară. Nu înseamnă că acel candidat refuzat nu poate fi propus la un alt minister – şi în ipoteza asta ne aflăm”.
El a adăugat că preşedintele „nu are nicio competenţă în revocarea ministrului” şi că Guvernul „nu este făcut şi desfăcut de către preşedinte”.
„Avem a doua situaţie, în care postul de ministru este ocupat, prim-ministrul vrea să înlocuiască ministrul în funcţie cu un alt ministru. Preşedintele n-are nicio compentenţă în revocarea ministrului şi eu spuneam – şi dumneavoastră ar fi bine să fiţi de acord – că Guvernul nu este făcut şi desfăcut de către preşedinte, Guvernul este condus, propunerea, sigur, aprobat de Parlament, de către premier, care are competenţă exclusivă de revocare”, a precizat Toader.
„La numire, preşedintele poate să refuze o dată, nu mai poate refuza a doua oară, repet, pornind pe Constituţie, pe articolul 85, dar şi pe decizia Curţii Constituţionale”, a conchis ministrul Justiţiei.