Tunelul Fehmarnbelt va lega Germania de Danemarca
Peste cinci ani, Danemarca și Germania vor fi legate prin cel mai lung tunel subacvatic rutier și feroviar din întreaga lume: Tunelul Fehmarnbelt. El va scurta timpul de călătorie între Scandinavia și Europa Centrală.
Luni, 24 iunie 2024, Regele Frederik al X-lea al Danemarcei a inaugurat primul element al tunelului viitor de 18 kilometri sub Marea Baltică. Majestatea sa a inaugurat o placă la intrarea în primul tronson de 217 metri al tunelului, care va fi plasat într-un șanț pe fundul mării în partea daneză în acest an. A pus o monedă într-o capsulă a timpului în care sunt obiecte donate de cei care au construit elementele de beton.
Mașinile vor putea traversa Marea Baltică în zece minute
Acest tunel va conecta sudul Danemarcei cu nordul Germaniei. El va ajuta la tranziția ecologică în transporturi. Tunelul Fehmarnbelt este planificat să fie deschis în anul 2029. El va reduce durata călătoriei de la 45 de minute (timpul actual de traversare cu feribotul) la doar 7 minute cu trenul. Tunelul Fehmarnbelt va conecta Roedby (Danemarca) cu Puttgarten (Germania), oferind legături rutiere și feroviare către Europa Centrală și Europa de Nord.
Tunelul Fehmarnbelt va fi construit din 89 de elemente de beton. Ele vor fi fabricate la o instalație specială în Roedbyhavn pe Insula Lolland, considerată cel mai mare șantier din Europa de Nord. În mai 2024, a fost turnat primul element. Costul total este estimat la circa 4,8 miliarde de euro. Va fi suportat de Danemarca. Guvernul de la Copenhaga va decide taxa de trecere în viitor.
Sund & Baelt este compania care construiește tunelul. Sund & Baelt dă asigurări că va fi cel mai lung tunel subacvatic din întreaga lume. El va include și o cale ferată electrificată. Se estimează că mașinile vor putea traversa Marea Baltică în zece minute pe cele patru benzi. Trenurile vor face acest lucru în șapte minute.
Danemarca investește masiv în infrastructura rutieră
În anul 2011, s-a decis să se construiască o legătură sub forma unui tunel imersat între Insula Lolland din sudul Danemarcei și Insula Fehmarn din nordul Germaniei. Lucrările pe partea daneză au început în iulie 2022, iar pe partea germană au început în iulie 2023.
În ultimii ani, Danemarca a construit legături rutiere și feroviare cu Suedia, dar și între cele două mari insule daneze. În anul 2000, a fost finalizată o legătură prin pod și tunel peste Strâmtoarea Øresund, conectând Copenhaga (Danemarca) cu Malmö (Suedia). În anul 1998, traficul rutier a fost deschis între Insula Funen și Insula Zealand. Traficul feroviar a început un an mai devreme.