Aktor a pornit al doilea utilaj pentru construcția tunelurilor gemene de la Ormeniș

Cele două TBM-uri vor fora tunelurile gemene Ormeniș în munte, fiecare cu o lungime de 6,9 km, acestea fiind cele mai lungi tuneluri de acest tip din România.

Potrivit Aktor, proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul format din AKTOR SA, Alstom Transport SA și Compania Arcada.

Cele două TBM-uri vor fora tunelurile gemene Ormeniș, fiecare având o lungime de 6,9 km, între Racoș și Ormeniș, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată ce va străpunge dealurile din zonă.

Tunelurile gemene de la Ormeniș
Tunelurile gemene de la Ormeniș
Tunelurile gemene de la Ormeniș
Tunelurile gemene de la Ormeniș

Până la sfârșitul săptămânii trecute, mai precizează sursa citată, Eleni a săpat 102 metri (echivalentul a 68 de inele prefabricate de beton) în interiorul muntelui. Ritmul forajului s-a accelerat după finalizarea testelor și calibrărilor complexe necesare pentru a seta mașina uriașă în direcția și la înclinația corectă. Echipa AKTOR va aplica aceleași proceduri de accelerare a forajului și cu Varvara, ca și cu primul TBM, Eleni: mai întâi faza de testare, iar apoi, treptat, frontul de foraj va câștiga viteză.

Există și aspectul legat de structura solului prin care sapă Eleni, structură pe care va trebui să o întâlnească și Varvara. Potrivit lui Sotirios Koropoulis, directorul de proiect pentru tronsonul Apața-Cața, șantierul Lotului 2, litologia actuală pe care echipa AKTOR o exploatează poate fi clasificată drept argilă. Compoziția solului este unul dintre factorii care dictează abordarea forării.

„Acest proiect este o capodopera inginerească pentru calea ferata dintre Brașov și Sighișoara. Forăm cele mai lungi tuneluri feroviare din România prin muntele dintre Apața și Racoș. Singularitatea provocărilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect să fie o premieră pentru România. De asemenea, evidențiază capacitatea AKTOR de a implementa proiecte de construcții complexe și provocatoare și sprijinul nostru puternic pentru creșterea țării”, a declarat Alexandros Exarchou, CEO al Grupului Intrakat.

Ca detaliu tehnic, echipa Eleni a poziționat până acum 68 de inele prefabricate din beton, care formează peretele circular al tunelului. Fabrica din Zărnești, care produce aceste inele, a asigurat un stoc impresionant de 875 de prefabricate pentru această primă pereche de tuneluri.

A doua pereche de tuneluri va fi forată între Racoș și Homorod

O a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod, iar începerea lucrărilor este programată pentru această vară. TBM-urile 3 și 4 au fost livrate în întregime și sunt în diverse stadii de asamblare.

Conform planului de execuție, acestea vor începe lucrările în iulie, respectiv august, urmând să foreze timp de aproximativ 15 luni, deoarece tunelul Homorod este mai scurt decât Ormeniș.

Toate cele patru tuneluri vor fi conectate prin galerii

Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș și 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.

Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare, fiecare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă, fiind planificată să fie cuprinsă între 30 de metri în apropierea zonelor de intrare și 70 de metri în apropierea zonei cu suprasarcină mare.

Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (diametrul exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania HERREKNECHT.

Primele două TBM-uri, Eleni și Varvara, au dimensiuni impresionante: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, în timp ce Varvara are aproximativ 84 de metri.

Un utilaj TBM poate să foreze tuneluri la scară mare, cu o medie de 10-15 metri pe zi, timp de șase zile pe săptămână, urmat de o zi dedicată întreținerii.

În plus față de lucrările desfășurate la tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața, Aktor lucrează fără întrerupere pentru finalizarea tronsonului A0 București Sud, Lotul 3, al cărui termen limită este începutul lunii septembrie, mai precizează cei de la Aktor.