În centrul acestui amalgam tehnologic se află turbocompresorul, o piesă esențială care amplifică puterea motorului fără a sacrifica economia de combustibil. Turbocompresorul folosește gazele de eșapament pentru a propulsa o turbină, care la rândul său, comprimă aerul trimis către motor, permițând acestuia să consume mai mult oxigen și să genereze mai multă energie.

Ce este turbina auto?

Turbosuflantele, deseori denumite și turbine sau turbo, reprezintă componentele cheie ale motorului unui autovehicul, optimizând performanţa acestuia printr-un proces eficient de reciclare a gazelor de evacuare. 

Aceste dispozitive ingenioase folosesc energia reziduală a gazelor evacuate pentru a comprima aerul care intră în motor, sporind astfel presiunea de admisie şi, implicit, puterea motorului. Controlate digital prin intermediul unui calculator de bord și reglate de supapa westgate, turbosuflantele asigură o gestionare precisă şi protejată a fluxului de gaze.

Pentru a suporta presiunile crescute şi temperaturile ridicate generate de acest proces, motoarele echipate cu turbosuflantă sunt proiectate să fie mai robuste decât motoarele aspirate standard. Aceasta înseamnă că, deşi sunt supuse unui stres termic şi mecanic mai mare, ele oferă performanţe superioare. Totuși, complexitatea lor adăugată impune o întreţinere mai riguroasă.

În ceea ce priveşte clasificarea, turbosuflantele se împart în două categorii principale: cele cu geometrie fixă şi cele cu geometrie variabilă. Această diferenţiere este foarte importantă pentru adaptarea la diverse condiţii de funcţionare şi pentru maximizarea eficienţei motorului la diferite regimuri de putere.

Identificarea și soluționarea problemelor cu turbina auto

Turbinele auto sunt componente esențiale pentru performanța vehiculelor, iar defecțiunile acestora pot conduce la probleme serioase de funcționare. În cazul în care turbina auto prezintă probleme, simptomele și soluțiile variază în funcție de natura defectului.

  • Pierdere de putere fără fum

Aceasta este adesea un semn al unei turbine cu geometrie variabilă blocată. Verificarea inițială ar trebui să includă examinarea actuatorului, fie că este vorba de unul pneumatic sau electronic, pentru a asigura funcționarea corespunzătoare.

  • Pierdere de putere cu fum

Dacă pierderea de putere este însoțită de fum, este esențial să se inspecteze sistemul de admisie și evacuare. Un intercooler spart sau fisurat poate permite aerului să intre în sistem necontrolat, afectând amestecul de aer-combustibil. De asemenea, verificarea supapei de recirculare a gazelor arse (EGR) este esențială, deoarece o supapă blocată poate duce la supraîncălzirea turbinei.

  • Fum negru

Acest simptom poate indica probleme la sistemul de alimentare, cum ar fi injectoarele sau pompa de injecție dereglate. Uzura motorului, cum ar fi segmenții uzați sau scaunele de supape deteriorate, poate contribui la acest fenomen.

  • Fum albastru

Cauzele comune includ probleme la sistemul de evacuare, pierderi la turbina, sau un sistem de curgere al uleiului din lagăr înfundat. Aceste probleme pot duce la contaminarea aerului cu ulei, ceea ce necesită adesea recondiționarea turbinei.

  • Fum alb și turare necontrolată

Acesta este un semnal de alarmă serios, indicând o posibilă ruptură a axului turbinei. Uleiul aruncat în sistemul de evacuare poate autoaprinde, provocând turarea la maxim a motorului. 

În astfel de cazuri, oprirea imediată a motorului este foarte importantă. O metodă de urgență este obturarea admisiei de aer sau folosirea unei metode brute de oprire, cum ar fi schimbarea într-o treaptă superioară de viteză și folosirea ambreiajului și frânei simultan.

Zgomotele produse de turbocompresor: ce semnificație au și cum să le abordezi

Turbocompresoarele sunt esențiale pentru performanța optimă a motoarelor moderne, dar un zgomot neobișnuit în timpul accelerării poate semnala probleme serioase. Dacă motorul tău turbo produce un sunet de șuierat sau fluierat, trebuie să te preocupe acest aspect, mai ales dacă nu ai un sistem BOV (blow off valve).

Ce este BOV și de ce e important? BOV este o supapă de eliberare a presiunii, proiectată să prevină unda de șoc a compresorului și să reducă uzura turbinei și motorului. Aceasta emite un sunet specific în timpul schimbării treptelor de viteză sau atunci când ridici piciorul de pe accelerație. Dacă ai un BOV instalat, zgomotul pe care îl auzi ar putea fi normal.

Zgomote neobișnuite: ce înseamnă? Dacă auzi un șuierat brusc și intens în timpul accelerării, ar putea indica o problemă serioasă. Un fluierat puternic poate fi un semn că turbina este pe cale să cedeze. Nu ignora acest zgomot, deoarece deteriorarea turbinei poate duce la costuri mari de reparație și potențiale daune suplimentare motorului.

Șuieratul nu provine întotdeauna de la turbină. O cauză comună poate fi un furtun slăbit sau crăpat pe traseul de admisie, cunoscut sub numele de „boost leak”. Aceasta duce la pierderi de aer și la tragerea de „aer fals” de către motor, ceea ce poate fi însoțit de o scădere a puterii. Din fericire, această problemă este ușor de diagnosticat și de rezolvat printr-o simplă verificare vizuală și strângerea sau înlocuirea furtunurilor afectate.

Cum să protejăm turbina mașinii

Îngrijirea corectă a turbinei unei mașini este esențială pentru a asigura o durată de viață cât mai lungă și performanțe optime ale motorului. Iată câteva sfaturi importante pentru a avea grijă de turbină:

  • Pornirea motorului

La pornirea motorului, este important să așteptăm 4-12 secunde pentru ca uleiul să fie distribuit corespunzător în turbină. În acest interval, evitați pornirea imediată a autovehiculului și accelerările bruște. Mențineți turația motorului la un nivel scăzut, sub 2500-3000 de rotații pe minut în primele minute de funcționare.

  • Importanța temperaturii uleiului

Uleiul rece este mai vâscos și nu poate asigura o lubrifiere optimă până când nu ajunge la temperatura de funcționare. Deși nu toate vehiculele au senzori de temperatură pentru ulei, urmăriți temperatura lichidului de răcire. 

Aceasta trebuie să ajungă la 85-95 °C înainte de a porni în mod normal. După ce lichidul de răcire ajunge la temperatura optimă, mai așteptați câteva minute pentru ca și uleiul să ajungă la temperatura sa ideală.

  • Evitarea accelerărilor bruște

Evitați accelerările bruște când motorul funcționează la turații scăzute. După ce atingeți 2000-2200 de rotații pe minut, puteți accelera mai agresiv, dar doar dacă pelicula de ulei asigură lubrifierea adecvată.

  • Răcirea turbinei

Răcirea turbinei este esențială, mai ales după drumuri lungi sau condus intens. Lăsați motorul să funcționeze la ralanti cel puțin 5 minute pentru a permite uleiului să răcească eficient turbina. Acest lucru protejează turbina de uzura prematură.

  • Evitarea funcționării subturate

Funcționarea la turații foarte scăzute poate deteriora turbina. Pentru a preveni acumularea de depuneri, scoateți mașina pe un traseu unde puteți menține o turație ridicată, de 4000-6000 de rotații pe minut, timp de cel puțin 20 de secunde, la fiecare câteva săptămâni. Această practică ajută la curățarea turbinei și la prelungirea duratei sale de viață.