Zborurile comerciale se vor confrunta cu de trei ori mai multe turbulenţe în următoarele decenii, potrivit concluziilor unui studiu recent efectuat în Marea Britanie.
Experţii au avertizat că riscul de răniri suferite în timpul zborurilor va creşte, iar pasagerii se pot aştepta să petreacă mai mult timp în scaune cu semnalul de avertizare pentru legarea centurii pornit, din cauza condiţiilor de zbor înrăutăţite de schimbările climatice, informează marţi de The Telegraph.
Pe unele rute populare, cum ar fi zborurile transatlantice, cazurile de turbulenţe se vor înmulţi cu 180%, în timp ce în Europa rata de înmulţire a unor astfel de evenimente va creşte cu 160%, conform Agerpres.
Cercetătorii au observat deja că numărul de turbulenţe apărute în condiţii de cer senin a crescut, însă noul studiu efectuat la Universitatea Reading din Marea Britanie este primul care propune un astfel de model matematic cuprinzător care prezice condiţiile pe termen lung la nivel global. Studiul estimează că până în 2050 rata vătămărilor corporale suferite în timpul zborurilor aproape se va tripla proporţional cu înmulţirea turbulenţelor.
Echipa de cercetători a făcut apel la îmbunătăţirea sistemelor de prognoză care ar permite personalului de la bordul aeronavelor să îi avertizeze din timp pe pasageri să îşi ocupe locurile şi să îşi lege centurile.
”Turbulenţele sunt în creştere pe glob, în toate anotimpurile şi la multiple altitudini de croazieră”, a declarat Paul Williams, profesor de Ştiinţe Atmosferice la Reading, care a condus studiul recent. ”Această problemă nu va face decât să se înrăutăţească odată cu schimbarea continuă a climei”, a precizat acesta.
CAT reprezintă cel mai problematic tip de turbulenţe cu care se confruntă liniile aeriene deoarece sunt invizibile şi nu pot fi detectate pe radar, precizează The Telegraph. Încălzirea globală accentuează acest fenomen prin înteţierea instabilităţii vântului la înălţimi mari şi prin creşterea frecvenţelor ”golurilor de aer”.
Chiar şi cele mai severe turbulenţe nu reprezintă o ameninţare pentru siguranţa unei aeronave comerciale, însă acestea pot provoca vătămări corporale celor aflaţi la bord. În luna iunie, 20 de persoane au fost rănite, unele dintre ele suferind fracturi şi contuzii la cap, în timpul unui zbor al China
Eastern Airlines care decolase de la Paris şi se îndrepta către China de Sud Vest şi care s-a confruntat cu turbulenţe.
Numărul persoanelor rănite înregistrate anual este de doar câteva sute, însă experţii sunt de părere că acest lucru este cauzat de sub-raportarea vătămărilor minore, iar cifra reală este semnificativ mai mare.
Luna trecută, producătorul Boeing a anunţat că pregăteşte testarea unei tehnologii laser care le va permite piloţilor să detecteze prezenţa CAT cu circa zece mile înainte, deşi ţinând cont de viteza de croazieră de aproximativ 550 mile pe oră a majorităţii aeronavelor de pasageri, acest lucru va oferi un timp de reacţie de doar circa 60 de secunde.
”Pasagerii curselor aeriene se pot aştepta ca timpul pe care îl vor petrece în scaune (cu centurile de siguranţă legate) zburând prin turbulenţe să se dubleze şi chiar să se tripleze pe anumite rute”, a adăugat Williams.
Publicat în jurnalul ştiinţific ”Geophysical Research Letters”, studiul preconizează că turbulenţele severe înregistrate deasupra Americii de Nord se vor înmulţi cu 110% din 2050, cu 90% deasupra Pacificului de Nord şi cu 60% deasupra Asiei.
Modelul cuprinde primele predicţii ale turbulenţelor pentru emisfera sudică şi regiunile tropicale ale planetei, acesta estimând o creştere a numărului de turbulenţe severe deasupra Americii de Sud cu 60% şi cu 50% deasupra Australiei şi Africii.