Ceremonia de inaugurare, care a reunit majoritatea elitei politice a Turciei, s-a derulat în pofida şocului provocat luni de asasinarea ambasadorului Rusiei la Ankara.
Turcia a inaugurat încă din luna octombrie 2013 tunelul feroviar Marmaray, prima legătură feroviară dintre malurile european şi asiatic ale Istanbulului. Însă, noul tunel rutier Avrasya (Eurasia) este primul care permite să mergi cu propriul autovehicul pe sub Bosfor, în ideea de a decongestiona traficul într-un oraş cu 18 milioane de locuitori.
Recep Tayyip Erdogan a dezvăluit că, până la finele acestui an, o călătorie prin noul tunel va costa 15 lire (aproximativ patru euro), iar toate veniturile vor ajunge la familiile victimelor loviturii de stat şi celor care au ajutat la eşuarea acestei lovituri.
Cu o lungime de 5,4 kilometri, dintre care un tronson de 3,4 kilometri sub Bosfor, tunelul Avrasya (Eurasia) va permite reducerea duratei unei călătorii între Europa şi Asia la 15 minute, de la aproximativ două ore în prezent, a declarat ministrul turc al Transporturilor, Ahmet Arslan, care preconizează că între 120.000 şi 130.000 de vehicule vor trece zilnic prin noul tunel.
Realizat de un consorţiu compus din grupul turc Yapi Merkezi şi cel sud-coreean SK Group, proiectul a necesitat o investiţie de 1,245 miliarde de dolari, sumă care include un împrumut de 960 milioane de dolari. Tunelul are două etaje şi, potrivit constructorilor, terenul excavat ar umple 788 de piscine olimpice, cimentul folosit ar umple 18 stadioane în timp ce cantitatea de fier utilizată ar permite construcţia unui număr de zece turnuri Eiffel.
Ministrul turc al Transporturilor, Ahmet Arslan, a declarat că a fost o provocare uriaşă să construieşti un tunel la o adâncime de 106 metri sub fundul mării, dar a subliniat că autorităţile turce au de gând să facă un al treilea tunel pe sub Bosfor, care va avea trei etaje şi va fi utilizat atât pentru traficul rutier, cât şi feroviar.
La rândul său, preşedintele Erdogan şi-a anunţat intenţia de a construi o 'Nouă Turcie', cu infrastructură modernă, până în anul 2023, când se aniversează 100 de ani de la fondarea statului modern turc de către Mustafa Kemal Ataturk. Printre proiectele avute în vedere de Erdogan se numără un prim pod peste strâmtoarea Dardanele, un canal navigabil paralel cu Bosforul şi un al treilea aeroport gigantic în Istanbul.
Erdogan a promis că ambiţiile sale nu vor fi afectate de tentativa eşuată de puci din 15 iulie şi atacurile teroriste care au lovit Turcia în ultimul an. La doar o lună după tentativa de puci, preşedintele Erdogan a inaugurat cel de al treilea pod peste Bosfor, denumit Yavuz Sultan Selim, după numele unui sultan turc care a cucerit o mare parte din Orientul Mijlociu în doar opt ani.