Porturile maritime ale României joacă un rol esențial în comerțul internațional

Porturile maritime ale României continuă să joace un rol esențial în comerțul internațional, cu Turcia și Egipt drept principalii parteneri comerciali. Conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS), în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2024, volumul total al mărfurilor manipulate în porturile maritime a atins 45,869 milioane de tone. Transportul de containere a înregistrat 719.000 TEU, consolidându-se ca o componentă semnificativă a schimburilor comerciale.

Fluctuații în volumul de mărfuri

Comparativ cu aceeași perioadă din 2023, volumul total al mărfurilor manipulate în porturile maritime a scăzut cu 6,8%, influențat de o reducere de 13,8% a mărfurilor încărcate. În schimb, cantitatea de mărfuri descărcate a înregistrat o creștere modestă, de 2,6%.

Pe căi navigabile interioare, volumul mărfurilor transportate s-a ridicat la 22,132 milioane de tone, cu o scădere de 5,4%. Aceasta a fost cauzată în principal de reducerea cu 16,3% a transportului internațional, în timp ce transportul național a crescut ușor, cu 2,2%.

Principalele porturi și mărfurile manipulate

Portul Constanța și-a păstrat poziția dominantă în transportul maritim, gestionând 96,8% din volumul total, urmat de portul Galați, cu 2,1%. În transportul pe căi navigabile interioare, Constanța și Galați au fost, de asemenea, cele mai importante porturi, cu 61,4% și, respectiv, 11,1% din volumul total.

portul constanta, romania, steag
SURSA FOTO: Instagram, Portul Constanta

Cele mai mari volume de mărfuri transportate pe cale maritimă au fost înregistrate în relațiile comerciale cu Turcia (7,613 milioane de tone) și Egipt (3,674 milioane de tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spania (2,834 milioane de tone) și Grecia (1,926 milioane de tone) s-au remarcat ca parteneri importanți.

În porturile maritime, mărfurile încărcate au fost dominate de produse agricole, din vânătoare și silvicultură, pește și alte produse din pescuit, reprezentând 66,7% din total. Mărfurile descărcate au fost conduse de cărbune, lignit, țiței și gaze naturale, care au avut o pondere de 31,9%. Aceeași tendință a fost observată în portul Constanța, unde produsele agricole au reprezentat 67,7% din încărcări, iar mărfurile energetice, precum cărbunele, au constituit 32,8% din descărcări.

Transportul internațional și național pe căi navigabile interioare

Transportul pe căi navigabile interioare a reflectat o dinamică diversificată. În segmentul internațional, mărfurile provenind sau având ca destinație state membre ale Uniunii Europene au avut o pondere de 23,1%, marcând o creștere față de anul precedent.

Ucraina a fost cel mai important partener în transportul internațional pe căi navigabile interioare, cu un volum de 4,752 milioane de tone de mărfuri. Produsele agricole, din vânătoare și silvicultură, peștele și alte produse din pescuit au dominat acest segment, având o pondere de 43%. În transportul național pe căi navigabile interioare, produsele agricole au fost și mai proeminente, reprezentând 55,4% din volumul total.

Turcia și Egipt continuă să fie parteneri strategici ai României în comerțul maritim, contribuind semnificativ la volumul total al mărfurilor manipulate. Aceste relații comerciale sunt completate de parteneriate solide cu state membre ale Uniunii Europene, precum Spania și Grecia, și de o creștere a transporturilor internaționale pe căi navigabile interioare.