"Vom construi canalul Istanbul, unul dintre cele mai mari proiecte ale secolului care va pune în umbră canalele Panama şi Suez", a declarat Erdogan într-un discurs televizat.

Studiile preliminare ale proiectului, care vor fi finalizate în termen de doi ani, vor începe după alegerile legislative din iunie, a declarat Ergodan, fără să facă nici o precizare în ceea ce priveşte costurile presupuse pentru construirea canalului.

Canalul, care va fi săpat în partea europeană a oraşului Istanbul, va avea între 40 şi 50 kilometri lungime şi 25 de metri adâncime. Va putea fi navigat de cele mai mari tancuri şi pacheboturi, în medie 160 pe zi, şi va permite reducerea traficului prin strâmtoarea Bosfor, a spus Erdogan, subliniind faptul că pe Bosfor sunt transportate anual 140 de milioane de tone de petrol.

Bosforul, care desparte partea europeană a Istanbulului de cea asiatică, este traversat de zeci de mii de nave comerciale în fiecare an, expunând cele 13 milioane de locuitori ai celui mai mare oraş din Turcia la mari riscuri.

"Acest proiect este un proiect de transport (…) dar înainte de toate este un proiect pentru mediu. Este vorba de un proiect ce are ca scop protejarea naturii, a mării, a resurselor de apă (…) a Istanbulului şi suburbiilor sale", a declarat premierul.

Proiectul presupune şi construirea unui aeroport şi a unui port lângă canal. Lucrările vor fi finalizate în 2023, an ce coincide cu sărbătorirea a o sută de ani de la înfiinţarea republicii turce pe ruinele Imperiului Otoman.

Bosforul, punct obligatoriu de trecere pentru navele care pleacă sau se îndreaptă înspre Marea Neagră, este una dintre cele mai navigate strâmtori din lume. Navele sunt supuse adesea unor manevre delicate când traversează această trecere îngustă de treizeci de kilometri. Două accidentele petroliere care au avut loc în 1979 şi 19994 s-au soldat cu 41, respectiv 28 de morţi.
SURSA: Agerpres