Aflată într-o poziție geografică favorabilă pentru export către toate colțurile lumii Turcia are o industrie auto pe care mulți o invidiază. Deși nu se vorbește foarte des despre producția de vehicule a acestui stat, forța industriei producătoare de mașini este cel puțin interesantă. Nu mai puțin de 16 uzine asamblează mașini în Turcia. Anul trecut, în statul aflat la îngemănarea continentului european cu Asia a produs 1,1 milioane de vehicule, în creștere cu 26% față de 2009.  Pentru comparație, România produce anual doar ceva mai mult de 350.000 de unități, iar cifre comparabile cu cele ale Turciei pot fi găsite doar în Cehia (1,07 mil. unități), Rusia (1,40 mil.) sau Marea Britanie (1,39 mil.). Desigur, industria auto turcă nu se poate compara cu cele din Germania, Franța sau Spania, însă forța de lucru multă și ieftină, precum și distanța mică față de principalele piețe europene sau sistemul de taxare foarte avantajos a atras mulți investitori de calibru. În prezent, exportul de automobile și componente aduce anual Turciei circa 15,9 miliarde de dolari.
Grație acestor investitori și uzinelor care produc vehicule Ford, Renault, Hyundai, Toyota sau Fiat, Turcia are acum și avantajul unei forțe de muncă bine pregătite pentru activitățile necesare industriei auto, iar acest fapt pare să fi dat guvernului ideea de a crea un brand propriu de vehicule. Cu câteva zile în urmă, Nihat Ergun, ministrul industriei, a anunțat că are în plan crearea unui puternic brand auto, 100% turc, care să aibă posibilitatea de a produce și vinde pe piața internă circa 200.000 de mașini, într-o primă fază. Asta ar însemna o cotă de piață de circa 20%. În prezent circa o treime dintre mașinile vândute în Turcia sunt produse local dar au branduri străine pe capotă. Și Asociația Producătorilor de Automobile din Turcia (OSD) a confirmat această intenție menționând și că va înainta un raport pe această temă în cursul acestei luni. „Există deja oameni de afaceri interesați de ideea de a crea un astfel de brand. În viitor este posibil să găsim și piețe externe de desfacere”, a declarat ministrul turc al industriei. De asemenea, Ali Pandir, șeful Tofas, consideră că o marcă națională trebuie să vândă cel puțin 400.000 de mașini pentru a justifica investiția.
Din totalul de 1.094.557 vehicule produse anul trecut în Turcia nu mai puțin de 754.469 au fost exportate iar importul a ajuns la 465.408. Un calcul simplu arată că turcii preferă mașinile aduse din afara țării deși au o industrie puternică în propria țară.