Cumulat, anul trecut afacerile primelor cinci mari agenții de turism din România s-au menținut la un nivel similar cu cel din anul precedent.  Astfel, dacă în 2014, afacerile adunate ale agențiilor Touring EuropaBus România, Perfect Tour, Christian Tour,  Eximtur  și Happy Tour au sărit pragul de 1 miliard de lei, anul acesta, rezultatul a fost puțin sub această sumă, potrivit datelor financiare publicate pe Ministerul Finanțelor Publice.

Chiar și așa, toate aceste companii au continuat să investească și să anunțe noi destinații, rezultate  ”spectaculoase” urmând să apară anul acesta. ”2016 ar putea fi cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii zece  ani. Cifra de afaceri a agenţiilor de turism şi a turoperatorilor ar urma să treacă, în premieră, de 4,5 miliarde de lei, dublul încasărilor din 2010”, reiese din datele agenţiei de servicii financiare KeysFin. Cu o mențiune: numărul companiilor care activează în domeniul turismului românesc a depăşit pragul de 3.000 de firme, în creştere cu peste 1.000 faţă de nivelul din 2010.

“Creşterea încrederii românilor în economie, dezgheţul determinat de îmbunătăţirea condiţiilor macro-economice, efectele reducerii TVA, relativa stabilitate a monedei naţionale şi evoluţia pozitivă a ofertelor operatorilor din turism, atât la nivel de paletă de servicii, cât şi în privinţa tarifelor, toţi aceşti factori au influenţat în sens pozitiv dinamica unui sector în care ne punem mari speranţe în viitor”, spun reprezentanții KeysFin.

Ani de reașezare

Oricum ar fi, piața românească de turism și-a revenit după anii de recesiune, când totul a fost regândit și reașezat pe un făgaș nou. ”Pentru turismul intern și incoming, ultimii ani au fost buni, cu măsuri legislative noi. Au fost ani de creștere pentru toate afacerile din turism, fie că sunt agenții de incoming sau outgoing, hoteluri sau pensiuni. Trebuie amintită și creșterea numărului de turiști străini care au început să vine în România”, spune și Răzvan Pascu,  consultant în Comunicare la Travel Communication România și Patronatul Tinerilor Întreprinzatori. Continuând ideea, dar schimbând puțin unghiul, pentru turismul internațional au fost ani în care destinații ”vedetă” au suferit pierderi masive din cauza amenințărilor și atacurilor teroriste. Sau din cauza problemelor economice, cum a fost Grecia, anul trecut.

Astăzi, trăgând linie, un lucru este clar: atunci când vine vorba să meargă în vacanţe, românii aleg în primul rând destinaţiile din străinătate, indiferent de anotimp. ”Pentru acest sezon estival am înregistrat o creștere de aproximativ 40% pe segmentul vânzărilor de vacanțe în străinătate, față de anul trecut. Pachetele charter din această vară, mai ales cele disponibile în iulie și august, au început să se vândă, cu precădere, de la sfârșitul lunii aprilie. De cele mai multe ori, turiștii români așteaptă ofertele last minute, iar acum rezervă doar cei care știu exact când pot pleca în concedii și pentru cât timp”, punctează  Remus Vișan, directorul general al Paravion.

Potrivit datelor INS, 647.000 de turişti au mers în străinătate în 2015 faţă de 564.000 care au ales destinaţiile din ţară. Iar cele mai căutate destinaţii au fost Grecia (136.812 turişti) şi Bulgaria (110.558 turişti). Turcia, Spania, Italia, Germania, Franţa şi Marea Britanie s-au aflat, de asemenea, în prim-plan, cu câteva zeci de mii de turişti fiecare. Pe lista destinaţiilor alese de români, printre cele mai exotice se află Mexic, Australia, Canada şi Japonia. Cert este că, atât pe turismul intern cât şi pe cel extern, statisticile indică un avans faţă de anii precedenţi. În 2014 au fost înregistraţi 542.000 de turişti care au ales vacanţele externe şi 502.000 care au mers în destinaţiile interne din ţara noastră.

 

TOP 5 agenții de turism

Cumulat, primele 5 agenții din România au înregistrat afaceri nete de 0,73 miliarde de lei anul trecut

*În 2014, Touring EuropaBus Romania (Eurolines) a avut afaceri de  297,9 mil. lei, în timp ce anul trecut vânzările au ajuns la peste 339 mil. lei (n.r. – suma de 90,5 mil. lei care apare pe site-ul Ministerului Finanțelor, aferenta anului 2015, reprezintă comisionul activității agenției);

*În 2014, Perfect Tour a raportat afaceri de 226,5 mil. lei, iar anul trecut a scăzut la 179,3 mil. lei;

*În 2014, Christian '76 Tour a înregistrat afaceri de 213,5, iar anul trecut a crescut până la 246,7 mil. lei;

*În 2014, Eximtur a atins un rulaj de 175,2 mil. lei, în timp ce anul trecut a scăzut la 15,7 mil. lei;

În 2014, Happy Tour a înregistrat afaceri de 168,4 mil. lei, pentru ca anul trecut să crească la 194,4 mil. lei.

(Sursa: Ministerul Finanțelor Publice)