Turism de lux cu trenuri de epoca

trenurile de epoca a inceput la Brasov in 1992, cand inginerul Radu Bellu a repus pe sine doua vagoane fabricate intre anii 1922 si 1929 la Milano, in fabrica Ernesto Bredo, vagoane conduse de o locomotiva fabricata in 1934 la uzinele Resita. La vremea respectiva, vagoanele erau printre cele mai moderne din lume, iar restauratorii au incercat sa le pastreze aspectul. In 1992, cand trenul a fost repus pe sine pe ruta Brasov - Zarnesti, norocul a facut ca niste turisti germani sa fie prin preajma.

trenurile de epoca a inceput la Brasov in 1992, cand inginerul Radu Bellu a repus pe sine doua vagoane fabricate intre anii 1922 si 1929 la Milano, in fabrica Ernesto Bredo, vagoane conduse de o locomotiva fabricata in 1934 la uzinele Resita. La vremea respectiva, vagoanele erau printre cele mai moderne din lume, iar restauratorii au incercat sa le pastreze aspectul. In 1992, cand trenul a fost repus pe sine pe ruta Brasov – Zarnesti, norocul a facut ca niste turisti germani sa fie prin preajma. „Au vrut sa fotografieze trenul de epoca, i-am urcat in el si i-am plimbat. Au fost foarte incantati. La numai o luna am primit de la nemti o alta comanda de tren de epoca pentru alta ruta. Asa am ajuns la peste 60 de trenuri de epoca ce se plimba prin tara”, povesteste Radu Bellu, de la regionala CFR Brasov. Acum, oferta a intrat deja in cel mai important catalog de turism feroviar din Germania.Traseele pot fi modificate la cererea turistilor, iar dupa dorinta lor trenul se poate opri la orice monument istoric pe care doresc sa il viziteze. Programul include, deocamdata, trei trenuri, respectiv Calugareni, Moldovita si Trenul Regal, care au fost reconditionate si modernizate. Trenul Calugareni are o capacitate de 68 de locuri si a circulat, intre 1869 si 1918, pe calea ferata Bucuresti – Giurgiu, prima linie de cale ferata din Principatele Unite. Garnitura Moldovita este alcatuita din patru vagoane cu 51 de locuri si un vagon de posta. Vagoanele Moldovita au circulat la sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX pe linii de cale ferata din Moldova si Bucovina. Garniturile sunt tractate de locomotive cu aburi reconditionate de Societatea Feroviara de Turism, modelul american construit in 1920 la Uzinele Baldwin Works Philadelphia, modele romanesti construite in 1936 si 1940 la Uzinele Resita si un model fabricat in 1949 la uzinele Pierwsza Fabrika Lokomotyw din Polonia.
Trenul regal al lui Ferdinand I
Fiecare tren ascunde in vagoanele sale o poveste. Cea mai frumoasa, dar si cea mai dramatica este cea a trenului regal. Regele Ferdinand I si l-a dorit foarte mult, pentru ca visa sa se plimbe impreuna cu Regina Maria. L-a comandat in 1922 la uzinele Ernesto Breda din Milano. N-a apucat sa se bucure de el, pentru ca l-a primit cu putin timp inainte de a se stinge din viata. Asa se face ca de vagoanele luxoase, cu scaune si fotolii captusite cu piele de Cordoba, cu mese din furnir de nuc si trandafir, cu sticla de Murano, cristal de Boemia si alabastru de Grecia, care stralucesc peste tot, s-a folosit regele Carol al II-lea. Trenul regal are cinci vagoane salon si unul de dormit. Dormitorul regal are cinci locuri si o baie complet utilata. Cu acest tren a plecat in exil Carol al II-lea impreuna cu iubita sa, Elena Lupescu. In tren au fost inghesuite bogatii imense, printre care 41 de tablouri semnate de mari artisti precum Tizian, El Greco sau Grigorescu. In drum spre frontiera Iugoslaviei, trenul a fost atacat de Garda de Fier. Amantii au scapat insa teferi si au plecat spre Spania.Trenul a fost, de-a lungul vremii, martorul tacut al unor evenimente care au schimbat soarta Romaniei. In ianuarie 1948, la plecarea definitiva peste hotarele tarii, regele Mihai I a luat ultimul pranz pe teritoriul Romaniei la masa din salonul regal. In toamna lui 1955, tot in acest vagon, a fost decisa plecarea trupelor sovietice din Romania, discutiile purtandu-se intre conducatorul de atunci al Uniunii Sovietice, Nikita Hrusciov, si liderul comunist roman Gheorghe-Gheorghiu-Dej. Cateva luni mai tarziu, in 1956, ultimele trupe sovietice au parasit Romania. Aproape 20 de ani mai tarziu, in acelasi salon regal, Nicolae Ceausescu a luat micul dejun, intr-o dimineata din luna august a anului 1975, impreuna cu presedintele Statelor Unite ale Americii, Gerald Ford, si cu secretarul de stat Henry Kissinger. Pe drumul catre Sinaia, Ceausescu, impreuna cu Ford, a discutat posibilitatea ca Romania sa primeasca „Clauza natiunii celei mai favorizate”. Trenul regal a fost folosit de dictatorul Nicolae Ceausescu si pentru distractii, in compania oaspetilor sai, lideri din tarile comuniste. Alaturi de el au calatorit spre domeniile de vanatoare din Romania Teodor Jivkov, Leonid Brejnev si Erich Honecker.
Bunicutele locomotivelor
Acum, trenurile de epoca calatoresc pe orice traseu din tara, cu turisti straini sau romani. Locomotivele care le tracteaza sunt construite in Germania, Statele Unite ale Americii, Anglia, Polonia si Romania. Au trecut prin cele doua razboaie mondiale, dar au fost reconditionate si sunt deliciul curiosilor. Un alt tren de epoca este condus de o locomotiva americana, primita de romani din partea Frantei, pentru eforturile depuse in Primul Razboi Mondial. Este singura locomotiva de acest tip din Europa care mai poate fi vazuta in miscare. Totodata, locomotiva Pacificul, aflata in Romania, a condus prin lume garnituri celebre: Carpati Expres, Fulger Regele Carol I si Orient Expres.

trenurile vechi sunt apreciate de straini
· Traseele pot fi modificate la cererea turistilor, iar dupa dorinta lor, trenul se poate opri la orice monument istoric pe care vor sa il viziteze.
· Turistii care platesc intre 10 si 40 de euro pentru fiecare kilometru parcurs se pot plimba in garniturile luxoase care au transportat atatea personalitati. Trenurile ii pot purta pe trasee ca Brasov – Rasnov – Zarnesti, Brasov – Predeal, Sibiu – Brasov, Sebes Alba – Sibiu, Sibiu – Copsa Mica, Sibiu Calimanesti, Tirgu Mures – Sovata, Viseu – Borsa, Vatra Dornei -Vama, Moldovita sau Suceava – Putna. In zona Bucurestiului, turistii pot opta pentru traseele feroviare Bucuresti – Sinaia, Ploiesti – Maneciu, Bucuresti – Snagov si Bucuresti – Giurgiu.
· Plimbarea pe trasee lungi, de 100 km, spre exemplu, poate ajunge sa coste intre 1.000 si 4.000 de euro. Pana acum, majoritatea solicitarilor au venit in special din partea turistilor straini.