Scurt, fără a puncta diferențele istorice sau culturale, definiția din Wikipedia vorbește despre o țară bine mărginită de natură, care, într-un fel, vine să compenseze, imaginea „încă ștearsă“ pe care o are printre turiștii străini.

Aici, marile agenții de turism își cresc afacerile și fac planuri pe termen lung. O trecere rapidă în revistă a evoluției acestei piețe, în ultimii ani, aduce 2013 ușor peste pragul de un miliard de euro . Cel puțin, așa vorbesc cifrele. Și la fel numără primii jucători valoarea industriei locale de turism. Care sunt așteptările lor?

Anul trecut, piața a stagnat, însă pentru 2014, estimăm o creștere de cel mult 5%, chiar dacă  se schimbă sezonalitatea vânzărilor şi acestea cresc foarte tare în perioadele de înscrieri timpurii. Creşterea va avea ca sursă destinaţiile exotice, care devin mai uşor accesibile atât în ceea ce priveşte tariful, cât şi timpul până la destinaţie“, face o introducere Dragoș Anastasiu, preşedintele grupului Eurolines România şi TUI TravelCenter. În același timp, continuă Anastasiu, principalele provocări vor veni pe partea de online şi tehnologie, pentru că în România vânzările online în turism sunt la un nivel destul de scăzut comparativ cu media europeană. De aceea, este mult loc de creştere. Și, cel mai probabil, piața va asista la investiții în dezvoltarea de softuri şi tehnologie.

Pe online mizează și Lucia Morariu, director general al agenției Eximtur din Cluj-Napoca și președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). „Concurența se va face simțită, anul acesta, mai mult pe piața online de călătorii, și este posibil să apară jucători noi“, rezumă scurt Morariu. Și la fel de posibil este ca „touroperatori mari să aducă în țară branduri internaționale importante, pe care să le reprezinte“, continuă Traian Bădulescu, consultant în turism. Oricum ar fi, piața locală este pregătită de schimbări în 2014, chiar și atunci când vine vorba de achiziții. Cu o nuanță însă: se pot perfecta achizițiile unor agenții mai mici, precum și alianțe strategice. În acest context, Dragoș Anastasiu aduce o completare: spune că singura şansă a agenţiilor mici este fie să fuzioneze cu marile grupuri, fie să ofere servicii de nişă, personalizate, tailor-made sau în pieţe regionale mai greu accesibile marilor grupuri.

«Nu este o regulă»

O scurtă privire peste situațiile finaciare ale agențiilor mici confirmă acest lucru: venituri de la câteva zeci până la câteva sute de mii de euro, sub un milion. În traducere, ar părea un crâmpei de business într-o mare agenție. Dar nu este o regulă sau o necesitate: agențiile mici pot falimenta sau pot fi vândute la fel de bine cum pot supraviețui sau pot aduce profituri reale. „Nu cred că mărimea unei agenții este neapărat un factor de risc. Există multe agenții mici și mijlocii, care au rezultate financiare foarte bune raportat la volumul de vânzări pe care îl înregistrează“, punctează Lucia Morariu. Cu o paranteză: specializarea, cel puțin parțială, a activității în cadrul unor agenții de turism, desfășurarea de programe proprii pe una sau două destinații cu targetarea pieței locale sau poziționarea pe activități locale turistice de nișă, oferite marilor touroperatori spre comercializare, ar putea fi o soluție de succes.

Așa că, la prima vedere, pare cât se poate de clar: pe lângă bătălia pe preț, va fi o bătălie mare și pe marketing. Online-ul a devenit deja principala sursă de informare și este doar o chestiune de timp până se va transforma în principalul canal de distribuție. „O mare provocare pentru o agenţie va fi cum să creeze empatie în mediul online. Agentul de turism poate fi cel mai bun vânzător faţă în faţă cu clientul, însă provocarea este cum să vândă şi online-ul. Cine înțelege să fie inventiv, să inoveze și să nu copieze un model de business care nu i se potrivește, cine se va promova și va transmite mai mult online, acela va câştiga“, spune Sebastian Constantinescu, director general Travel Planner.

Corporate versus agenții

Un alt segment foarte important pe care mizează agențiile este turismul corporate. Ultimele informații arată că, în 2014, M.I.C.E. (Meetings Incentives Conventions Exhibitions) va deveni o parte importantă a acestui gen de turism. Cu alte cuvinte, chiar dacă nu poate concura cu țările din Vest, România are, totuși, un rol cheie în regiune. „Estimările jucătorilor din piața locală vorbesc de o valoarea de câteva sute milioane de euro pentru partea de business travel și M.I.C.E., care include, pe lângă evenimente, și festivaluri sau concerte“, punctează Traian Bădulescu. Altfel spus, turismul de evenimente este cel care asigură legătura între lumea corporatistă și a organizațiilor cu lumea travel. Sau, ca o concluzie, „contractele cu clienții corporate asigură venituri sigure și previzibile pe întreaga lor durată“, spunea Sorin Văduvoiu, director executiv Perfect Tour, agenție care, anul trecut, și-a adăugat în portofoliu cel mai important client corporate – OMV Petrom. Potrivit executivului, fără a intra în amănunte legate de valoarea contractului, licitația pentru acest contract a durat un an și s-a desfășurat la nivel regional. Ce se va întâmpla mai departe cu piața locală de turism, dacă va depăși sau nu pragul de un miliard de euro, rămâne de văzut. Linia va fi trasă la finalul anului.

 

 Primii jucători din turism

  • Touring Europabus România – 53,4 milioane de euro este valoarea cifrei de afaceri din 2013 (n.r. – compania deţine reţelele de agenţii TUI TravelCenter şi Eurolines);
     
  • Perfect Tour – 47 milioane de euro, cifra de afaceri în 2013, o contribuție importantă pentru acest rezultat având-o contractul semnat anul trecut cu OMV Petrom;
     
  • Christian Tour – 45 milioane de euro a înregistrat anul trecut, pentru 2014 estimarea cifrei de afaceri oprindu-se la 60 milioane de euro;
     
  • Eximtur – nu a publicat încă rezultatele referitoare la cifra de afaceri, însă reprezentanții agenției au spus că volumul de vânzări a depășit 36 milioane de euro în 2013;
     
  • Happy Tour – nu a făcut estimări referitoare la rezultatele înregistrate anul trecut.

 

Cred că singura șansă a agențiilor mici este fie să fuzioneze cu marile grupuri, fie să ofere servicii de nișă, personalizate.

Dragoș Anastasiu, președintele Eurolines România şi TUI TravelCenter