Ar fi incorect să vorbim despre un an 2011 slab pentru turism. Datele oficiale arată că atât numărul sosirilor, cât și cel al înnoptărilor în unitățile de cazare din România au fost în creștere cu 15,5%, respectiv cu 11,3%. Cel mai mare plus de turiști l-au avut Capitala (+14,3%), datorită avansului călătoriilor de afaceri, litoralul (13,1%) și stațiunile balneare (11,9%).
Gradul de ocupare al unităților de cazare din București a fost de 55%, cu rezultate spectaculoase pe segmentul luxury. Hotelurile de cinci stele din Capitală au avut un grad de ocupare de 60%, mai mare ca oricând. Aceste informații sunt cu atât mai îmbucurătoare cu cât se poate observa o creștere a numărului de locuri de cazare.
Potrivit unui studiu efectuat de Trend Hospitality, în 2011, numărul hotelurilor a crescut la 1.240 la nivel național, față de 1.220 câte erau în 2010. Hotelurile internaționale încă au o prezență limitată în România (sub 10%) față de media europeană (27%). Astfel, avem prezente doar 47 de unități afiliate unui lanț hotelier, totalizând 6.837 de camere. Același studiu arată că un număr de unități (350) au fost scoase la vânzare, în timp ce valoarea tranzacțiilor la nivelul anului 2011 s-a ridicat la 30 de milioane de euro, sumă de trei ori mai mare decât cea aferentă anului precedent, dar mai mică decât în 2009.
Dacă 2011 a fost un an promițător, 2012 se arată mult mai bogat în evenimente și creșteri. Conferințele, evenimentele și seminariile, respectiv turismul leisure vor impulsiona sectorul la anul. Specialiștii din domeniu se așteaptă la o creștere a cererii cu 5%-6% și a gradului de ocupare a unităților de cazare cu 4%-5%.
Potrivit studiului Trend Hospitality, se așteaptă să fie inaugurate 20 de hoteluri (față de doar 12 anul acesta), cele mai multe dintre ele reprezentând investiții greenfield. Îngrijorător este faptul că, deși disponibilitatea terenurilor și a clădirilor bune este în creștere, proiectele hoteliere ce vor fi demarate vor fi mai puține, luând în calcul că finanțarea va fi mai scumpă.
Luxul la mare căutare
Deși criza economică încă se simte, românii au reînceput să călătorească și să revină la obiceiurile din 2008. În 2011, numărul turiștilor care au plecat în străinătate a fost în creștere cu 15% față de anul anterior. La fel și bugetele alocate deplasărilor. În medie, un român a cheltuit 500 de euro pentru o vacanță, cu 20% mai mult ca în 2010. Destinații preferate au rămas în continuare Grecia, Turcia și Bulgaria, respectiv Austria pentru sezonul rece, însă se constată o creștere pe segmentul de lux, de vacanțe peste Ocean, în destinații exotice.
Dacă accesul la astfel de concedii era limitat în ultimii ani, în 2011, un număr din ce în ce mai mare de conaționali a optat pentru Maldive, Republica Dominicană sau Thailanda. Se ateaptă ca acest segment să-și urmeze trendul crescător și în 2012. Specialiștii din turism estimează o creștere de 15 % pe outgoing și 10% pe incoming pentru anul ce vine.
Avionul, noul autocar
În doar jumătate de an, numărul pasagerilor transportați de companiile aeriene către și dinspre România a depășit valoarea totală aferentă anului trecut. Dacă în 2010 prin aeroporturile noastre au trecut peste zece milioane de persoane, anul acesta, în primele șase luni, cifra s-a apropiat de 11 milioane. Plusul este datorat creșterii numărului de rute operate, dar și numărului de curse. În 2011, printre companiile care au început operarea în România se numără Qatar Airways, respectiv operatorul turc Pegasus. Tot anul acesta, companiile low cost și-au întărit poziția pe piața românească, printr-o mai bună prezență la nivel național.
Atât Blue Air, cât și Wizz Air și-au creat huburi în mai multe orașe din România. Potențialul sectorului aerian a fost completat de inaugurarea unui nou terminal la aeroportul internațional Henri Coandă, în urma unei investiții de 60 de milioane de euro. 2012 va fi un an esențial pentru aviația locală, mai ales că ministrul transporturilor a anunțat mutarea curselor low cost de pe aeroportul Băneasa pe Otopeni, lucru care a stârnit nemulțumirea operatorilor.
Transferul are loc în condițiile în care Henri Coandă va avea un al doilea terminal de plecări internaționale, iar Aurel Vlaicu va fi transformat în aeroport doar pentru curse business și VIP. În timp ce Wizz Air și Blue Air își fac planuri de operare de pe noul aeroport, Easy Jet – unul dintre cei mai importanți jucători low cost la nivel european – se retrage din România, după câțiva ani de prezență aproape invizilă în plan local.
Însă, evenimentul anului în aviație se așteaptă să fie listarea la bursă a companiei naționale Tarom.