Potrivit unui studiu privind afacerile din sectorul HORECA, realizat de KeysFin, pe litoralul românesc erau deschise, în 2016, aproape 900 de unităţi de cazare, dintre care 335 de hoteluri, 243 de vile, 164 de bungalouri, 31 de pensiuni şi 56 de hosteluri.

Cele mai multe erau în Eforie (201), Mangalia (177) , Costineşti (154) şi Constanţa-Mamaia (135). La Registrul Comerţului şi Ministerul Finanţelor erau înregistrate, în acelaşi interval, 2781 de firme active, cu sediul social în Constanța și Tulcea, dintre care cele mai multe ofereau servicii în restaurante (1106) şi baruri (779), în timp ce alte 424 de companii aveau drept principală activitate serviciile hoteliere.

 

Datele statistice arată că afacerile firmelor de pe Litoral au crescut semnificativ în ultimii ani, de la 801,2 milioane lei în 2012 la 1,33 miliarde lei în 2016. Şi profitabilitatea sectorului a avansat puternic, de la 44,9 milioane lei la 205,8 milioane lei în acelaşi interval.

Între 2012 şi 2016, companiile din HORECA de pe Litoral au trecut dintr-o extremă în alta, rezultatul net (care include și pierderile) evoluând de la minus 37,9 milioane lei în 2012 la un plus de 132,9 milioane lei în 2016.

Relevant, în acest context, este avansul profitului din exploatare care a crescut de la 71,6 milioane lei la 250,8 milioane lei în 2016.

„Business-ul din turism, de pe Litoral, a înregistrat o evoluţie susținută în ultimii ani, semn că tot mai mulţi turişti au privit staţiunile de la malul mării drept o destinaţie tot mai atractivă, asta pe fondul investiţiilor semnificative în dezvoltarea unităţilor de cazare şi masă, de la hoteluri şi pensiuni la restaurante şi baruri”, spun analiştii de la KeysFin.

Climatul favorabil a fost susţinut şi de finalizarea autostrăzii A2, dar şi de evoluţia internaţională, criza economică din Grecia şi problemele cu terorismul din Turcia influenţând în mod semnificativ deciziile turiştilor români de a-şi petrece concediile de vară în ţară, pe Litoral.

Cât de solide sunt afacerile de pe litoral ?

Business-ul din turism este considerat de mulţi investitori drept unul extrem de volatil, astfel că investiţiile în acest sector sunt văzute ca având un grad ridicat de incertitudine.

Analizând structura afacerilor de pe Litoral, pare că acest sector economic devine unul tot mai profitabil, dovadă indicatorii financiari.

 

Dincolo de datele esenţiale privind valoarea cifrei de afaceri şi rezultatul net, studiul KeysFin arată, printre altele, că perioada medie de încasare a creanţelor în acest sector a scăzut semnificativ, de la 138,1 zile în 2012 la 56,9 zile în 2016. Şi perioada medie de plată a datoriilor a urmat un trend pozitiv, de la 273,8 la 177,5 zile în acelaşi interval.

„Datoriile companiilor din turism s-au mentinut în ultimii 5 ani la un nivel relativ constant de 1,4 miliarde de lei în timp ce creanţele s-au diminuat cu 100 de milioane de lei la 200 de milioane ceea ce reprezintă semnale pozitive pentru business. Există, bineînţeles, şi destule provocări, datele statistice arătând că datoriile sub un an, de exemplu s-au majorat de la 600,9 mil.lei la 648,4 milioane lei, însă, pe ansamblu, perspectiva este una pozitivă, semn că investitorii de pe Litoral şi-au optimizat afacerile”, au mai spus analiştii de la KeysFin.

Cine face cele mai mari afaceri?

Potrivit studiului citat, pe litoralul românesc cele mai mari afaceri cu sediul social în Constanța și Tulcea le-a făcut, anul trecut, M.W.Import Export SRL (hoteluri), din Mangalia, de 28,9 milioane de lei.

Compania, cu 44 de angajaţi, este urmată în clasament de Georgio Fast SRL din Constanţa, firmă specializată în restaurante, care a înregistrat afaceri de 23,3 milioane lei, şi de Complex Delta SRL din Tulcea, al cărei business hotelier a depăşit 22,3 milioane lei în 2016.

Top 10 companii este completat de Lascu Bros SRL (restaurante), Underground Club SRL (baruri), Vega Turism (hoteluri), Hagi Sport SRL (hoteluri), Ionuţ Restaurante SRL (restaurante), Voila AS SRL (hoteluri),  toate din Constanţa, şi Briza Mării Negre SRL (hoteluri), din Eforie.

Dintre acestea cea mai profitabilă firmă a fost, anul trecut, Lascu Bros SRL, care a raportat un profit net de 5,8 milioane lei.

Peste un milion de turiști pe litoral

 

Studiul amintit, care a inclus și o analiză a datelor macro furnizate de Institutul Național de Statistică, arată că numărul turiştilor care s-au înregistrat în unităţile de cazare licenţiate (fără cei cazaţi la gazdă şi în alte alte unităţi neautorizate) a depăşit anul trecut 1,23 de milioane, cu peste 200.000 mai mulţi decât în 2015.

Cei mai mulţi turişti de pe Litoralul românesc au fost români, 1,11 milioane în 2016, în timp ce străinii au reprezentat numai 6,3% (78.275 turişti)

„Potrivit estimărilor patronatelor, numărul turiştilor în 2017 ar putea depăşi cifra de 1,5 milioane. Cele mai multe unităţi de cazare au raportat rezervări complete pentru vârful de sezon. Creşterea veniturilor populaţiei, îmbunătăţirea condiţiilor de cazare, facilităţile de plată, toate aceste condiţii s-au întrunit pentru ca 2017 să fie, cel mai proabil, cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii 10”, spun analiştii de la KeysFin.

Turismul românesc, în coada Europei

În ciuda datelor pozitive de pe Litoral, pe ansamblu, turismul românesc se află încă mult sub potenţial. Dovadă datele statistice la nivel european, care ne clasează pe ultimul loc în UE în privinţa ponderii încasărilor din turism la nivel de produs intern brut.

 

Dacă pentru Malta, Cipru şi Croaţia, turismul reprezintă peste 12% din PIB, România raportează abia 1% din PIB.

„Bulgaria reprezintă cel mai bun exemplu privind exploatarea eficientă a turismului. Îşi acoperă 5% din PIB din acest sector, în ciuda potenţialului turistic sub cel al României. Vecinii noştri de la sud de Dunăre au ştiut să atragă mai bine investiţiile, în special cele străine, şi să exploateze mai eficient criza geopolitică din Turcia şi Grecia”, spun experţii de la KeysFin.

Pentru a ajunge din urmă celelalte ţări, România trebuie să investească în primul rând în infrastructura de transport şi în dezvoltarea facilităţilor de cazare la standarde internaţionale.

„Deschiderea noilor unităţi de 5 stele de pe Litoral, cum este Phoenicia Royal din Năvodari, reprezintă un pas înainte, însă avem, în continuare probleme cu traficul rutier, aerian şi feroviar către staţiuni, cu calitatea serviciilor de cazare şi masă şi, mai ales, cu profesionalismul angajaţilor din acest sector”, mai spun experţii.

Studiul complet privind business-ul din turismul de pe Litoral cuprinde, printre altele, date detaliate legate de firme (creante, datorii, capitaluri proprii, active circulante, furnizori restanţi,datorii comerciale, numărul angajaţilor etc.).

 Informaţiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi PFA-urile active din Romania.