Discuția despre turismul din România - în special despre litoral - acaparează an de an subiectele dezbătute public, prețurile și serviciile aflându-se în centrul atenției. Dacă până acum, deși mulți români preferau destinații turistice din alte țări, lucrurile mergeau cumva din inerție și bine, anul aceasta totul s-a accentuat.
Brusc, discuțiile din spațiul public au fost despre plaje și șezlonguri goale, lipsa turiștilor sau motivele pentru care românii aleg alte țări, precum Bulgaria, Turcia sau Grecia.
Multe explicații, prea puține asumări
Am citit în presă zeci de explicații ale oamenilor implicați în fenomen. Am citit sute de postări pe Facebook. Ca de obicei, alegem să găsim tot felul de explicații, care mai de care mai ciudată, fără însă a face o radiografie serioasă a contextului.
De exemplu, șefa patronatului hotelier ne spune că românii aleg destinații de vacanță din alte țări, nu din cauza prețurile mari sau serviciilor proaste, ci datorită / din cauza promovării realizate de statele respective.
Evident, este din nou vina statului român că nu promovează suficient turismul nostru.
Declarația aceasta este ciudată din mai multe motive.
În primul rând, nu putem aștepta doar din partea statului. Aștept ziua în care oamenii își vor asuma propria viață sau propriile alegeri și decizii.
În al doilea rând, și înțeleg că ar exista niște bugete pentru promovarea destinațiilor turistice, nu asta este marea problemă a turismului românesc.
Degeaba promovezi, dacă încrederea nu există!
Turismul românesc are o problemă de PR! Majoră!
Apropo de înțelegerea situației și de asumare, trebuie să acceptăm faptul că turismul nostru are o problemă de reputație: percepția că aici plătești mult și primești puțin.
Dacă suntem totuși realiști, vom vedea că această percepție are un anumit fundament în spate, hotelierii având partea lor de vină.
Ani de-a rândul, această situație a fost acceptată de aproape toți actorii implicați în fenomen, deși semnele deteriorării imaginii erau cât se poate de evidente.
Nu vom analiza aici calitatea serviciilor sau nivelul prețurilor pentru că sunt termeni relativi și nu contează pentru acest articol. Dar percepția că o vacanță în România este scumpă este una cât se poate de reală și stă la baza deciziei oamenilor de a încerca și alte destinații.
Astfel, înainte de a arunca vina în spatele statului, ar trebui puțin să analizăm mai bine ce și cum gândesc ”clienții”. Degeaba investești milioane în marketing, dacă la nivel de PR lucrurile stau foarte prost.
Și apropo de înțeles clienții
A afirma că oamenii nu pleacă din cauza prețurilor demonstrează o ușoară lipsă de înțelegere a clienților. De exemplu, românii preferă Bulgaria tocmai datorită prețurilor. Dacă le mai raportăm și la sistemul all inclusive, deja litoralul nostru rămâne puternic în urmă.
Înainte de a cere statului să investească bani în promovare, este important să înțelegi publicul. Orice campanie de PR sau de marketing pornește cu analiza publicului țintă.
Nu spun că Turcia, Grecia sau Bulgaria nu investesc în promovare, dar percepția despre vacanțele din aceste state este mult mai bună decât percepția despre un sejur în România.
Există sute de postări pe Facebook ale oamenilor normali ( adică nu vedete sau persoane cu interese ascunse ) care vorbesc despre diferențele evidente dintre calitatea serviciilor de aici și calitatea serviciilor din alte țări. Există sute de postări care analizează prețurile, România ieșind permanent pe minus.
Adevărat sau nu, la nivel de percepție, turismul nostru pare blocat în trecut, într-o perioadă în care oamenii aveau cu totul alte așteptări, erau mai puțin informați sau închideau ochii mai ușor la anumite minusuri.
Doar că lucrurile s-au schimbat și acest lucru se vede în vânzări.
Turismul românesc are nevoie de o nouă imagine
Iar acest lucru nu poate fi realizat doar prin câteva campanii de promovare sau printr-un PR superficial. Nu este vorba doar despre ce spunem, dar mai ales despre ce facem.
Toți actorii implicați în turismul românesc trebuie să se așeze la masă și să gândească o strategie integrată care să schimbe percepția și să îmbunătățească relația cu publicul relevant. Iar apoi să-și adapteze serviciile la această nouă imagine.
Altfel, tot ce vedem acum este doar începutul sfârșitului!
Și dacă au nevoie de ajutor, suntem aici…